Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1224 ggr
Mojma
0

Bra fröblandning?

Ska åka & handla idag därför behöver jag få lite tips på vad den ska innehålla. Antar att de flesta djuraffärerna säljer på tex lösvikt är mindre bra, eftersom de kan ha legat där i en evighet tex.

Så de flesta av er, köper ni färdiga blandningar & isf vilket märke/sort?

Och ni som blandar själva, vad bör jag ha i så att den innehåller allt den ska och inget "dåligt"?

Det kanske finns så luddig info om detta & hamstrar för att de kan äta allt möjligt? Men det måste väl ändå finnas en bas som de måste få? För det står jämt bara "en bas fröblandning ska de ha" - Ja men VAD ska den innehålla då? (Om ni förstår hur jag menar) Får se om ni har några tips annars får jag knåpa ihop något så gott det går.

Tack! :)

Escaflo
0

Den enda guiden jag hittat (hittils) är stjärnvindens.

http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_116.html

Det var genom den sidan som jag hittade om Oxbow t.ex. Sen vet jag att en del tror på andra saker än vad som står på den sidan (om bl.a. citrusfrukter och stenfrukter).

Men lite mindre frukt är nog bra för dvärgar.

Hejsvejs~

Mojma
0

#1 - Tack för ditt svar! Ska kolla den länken direkt :)

Kopierar in mitt inlägg ifrån Dvärg i fokus här med

Detta är vad jag köpte idag hem på lite "prov", kan det vara en bra basblandning såhär långt? Skriv gärna ändringar om något av det är dåligt! Eller om det finns något som absolut ska blandas i som saknas. Tack :)

Kanarieblandning:

• Rent kanariefrö
  • Gul hirs
  • Senegalhirs
  • Röd hirs
  • Negerfrö
  • Linfrö
  • Raps
  • Hel havre (fungerar den eller måste den vara skalad?)

PLUS att jag tänkte blanda i kornkross som består av:

• Korn
  • Råg
  • Havre
  • Vete

Vad tror ni? :)

Mojma
0

#1 - igen. Såg att sidan du länkade till är för GULDhamstrar, men de kanske äter samma som dvärgarna? :)

Escaflo
0

Hade personligen lagt till lite olika linser, som mungbönor och röda linser, eftersom du inte har så mycket vitaminer i basblandningen.

Lite torkade örter hade nog vart mums för hamstern också. Men det vet jag inte vart man skulle få tag i. :P

De äter ju ungefär som guldhamstrar, men mycket mindre socker.

http://www.zooplus.com/shop/rodents/food/hamster_food/jr_farm/231878

Här är en blandning jag tror jag kommer köpa om det nu inte är billigare att blanda själv. Innehåller ju nästan samma saker som du köpt + linser och lite proteinkällor.

Hejsvejs~

Mojma
0

Tack för dina tips. Ska fixa det du skrev :) Vet du om det var ok att jag hade i kornkross? Den som heter 4kornskross som finns på matbutik? Skillnaden är väl bara att det är krossad till mindre bitar :)

Escaflo
0

Googlade och fann att det går nog bra. Stärnvinden kör ju på blandat spannmål (minst 4 sädesslag) och hittade en tråd på marsvin.ifokus där marsvinen älskar det. Så det är nog en bra idé. :)

Hejsvejs~

Mojma
0

#6 - Tack för din hjälp! Ja jag har marsvin & till dem går det hur bra som helst med kornkross, men på hamsterkost är jag ny & det är lite krångligare med tanke på att de är så obegänsade på vad de kan äta, men man vill ju gärna ge rätt. :) Jag tänkte att just KROSS kanske inte är bra även om det är rätt sädesslag. Men då har jag lite i bara så finns det iaf :)