Havregryn
Hej!
Jag har aldrig skrivit i detta forum förut men eftersom att jag passar min kompis hamster i 2 veckor framöver och nu undrar jag om hamstrar kan äta havregryn?
Läste innan här på forumet att det sväller upp i magen, & att man ska blötlägga eller rosta innan.
Hur länga ska de ligga i blöt?
Kira (hamstern som jag passar) fick 1 havregrynsbit som hon åt upp utan problem..
du kan ge havregryn utan problem.
Men vissa här på forumet har sagt i andra trådar att det ska rostas eller blötläggas, annars sväller det i magen.
men du ska itne ge det för mkt, det är itne farligt. du kan ju göra havregrynsgröt, havregrynsbollar, havregrynsgodis osv. det finsn jättemånga saker man kan göra med havregryn, så drf är det inte farligt. jag ger det iaf till min hamster och han älskar det.
Om du är rädd att det ska svälla i magen så blötlägg det först en stund - då kan du vara säker på mängden du ger och att det inte sväller upp i magen :)
Nu har hon fått lite blötlagd havregryn. Slank ner utan problem det också 
Tack för hjälpen 

Jag har havregryn i foderblandningen - inga problem. Det är värre med att ge okokt ris etc. då det sväller mycket mer i proportion till sin storlek.
Mvh Ellenfyrkant