Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2347 ggr
Annnanna
0

Vad ska jag göra?

Hej!

För ca 2mån sedan köpte jag en korthårig guldhamsterhane(från en djuraffär). Det visade sig att han nog aldrig hade blivit hanterad då han var väldigt rädd för händer och människor i allmänhet.

Jag gick långsamt fram och försökte få honom att ta mat från min hand, ibland fungerade det men andra gånger bet han mig i fingrarna. När han tillslut en dag bet rejält, så jag fick ett stort sår genom fingret blev jag rädd och sen dess vågar jag inte riktigt hantera honom.
Jag har försökt med handskar men de gör honom bara ännu räddare:( Han är dock mer nyfiken på händer nu än vad han var innan och verkar inte särskillt rädd när jag tar ner handen, faktum är att han kommer fram och nosar.
Jag blir dock rädd att han ska bita mig och tar bort handen när han kommer för nära utan att ta godisbiten…

Mina föräldrar tycker att jag ska omplacera honom och köpa en ny, denna gången från en uppfödare.Jag är dock rädd att han ska komma till någon liten unge som tror att man kan göra vad som helst med hamstrar :(
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?

NathalieT
0

Man får tåla bett. Jag har blivit biten en gång så det började blöda… men det var för att jag luktade majs :>

Men du får inte vara rädd .. på din beskrivning låter det inte som att han är agressiv så det finns ingen anledning att omplacera. Låt honom nosa om han biter dig igen så blås lite på honom.

Man måste ha mycket tålamod, min hamster är nu världens mysigaste Oskyldig

Roxie
0

En anledning till varför man inte köper från djuraffär :P Oftast är ju inte hamstrarna speciellt hanterade och det kommer därför ta extra lång tid innan den vänjer sig med hamster.

En hamster som jag tog från djuraffär en gång tog det ca ett halvår innan hon blev tam.

// Sofia

kaizoR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller absolut med om att man ska i första hand köpa hamster från uppfödare, dock så finns det undantag som min lilla Torulf.
Världens mysigaste och snällaste kille! :) kan vara lös precis varsomhelst för han håller sig alltid nära och kommer när man sätter handen i golvet. Kyss

NathalieT
0

#3 Min hamster är också från djuraffär och hon är supermysig Kyss

Annnanna
0

Okej, tack så mycket.

Jag vet att jag inte ska visa att jag är rädd och jag försöker verkligen tvinga mig själv att hålla kvar handen, men det går helt enkelt inte. :( Det bästa hade kanske endå varit att någon som inte har blivit biten tar hand om honom, då jag är säker på att han hade varit hur underbar som helst om man bara vågar ta i honom…

Å andra sidan tycker jag att det är väldigt dåligt av mig att jag överväger att lämna bort/sälja honom, jag har ju ändå ett ansvar för honom som jag tog på mig när jag köpte honom.

Tack igen iaf

Frosstis
0

vart finns du? :)

Escaflo
0

Tråden är 7 månader gammal. Hur hittar du egentligen alla dessa gamla trådar? Obestämd

Hejsvejs~

Frosstis
0

jaha hahahhahah ne jag venne, under där man skriver inlägg så finns det ju trådar, och om jag blir intresserad så klickar jag där :P