Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2520 ggr
Michaela-N
0

Förkyld tvåårig hamster

Hej!
Tror att min ena dvärghamster blivit förkyld, han piper och låter hela tiden, inte rossligt utan mer som pip när han andas. Kan han vara förkyld?

Han springer runt som vanligt i buren, det är bara lätet som oroar mig. Jag har vädrat fönstret men inte mer eller längre än vanligt, som jag gjort relativt ofta eftersom det är bra med frisk luft ibland. Har ställt honom vid ett element (fast det är inte så varmt att han dör av värmen, utan så där behagligt varmt) och ska byta buren efter jag skrivit klart detta inlägg, lägga ordentligt med spån o papper mm…

Det som oroar mig är att han blir två åri januari, han sjunger väl inte än på sista  versen men jag är ändå oroad.

Visst kan jag ringa en veterinär, vet att det kommer bli föreslaget men vet inte riktigt vad jag ska fråga, jag vet hur en förkylning ska behandlas men vill bara bli lite peppad och informerad om riskerna nu.

Wand
0

Piper det när han andas, för varje andetag? I sådana fall låter det lite som lunginflammation eller något liknande.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Michaela-N
0

Inte konstant, nä. Men lite ibland.

Amun-Ra
0

#1 Eller astma! Hade en hamster en gång som hade astma. Han fick svårt att andas om det var för dammig, om någon rökte mm…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Michaela-N
0

#3 Det är inte dammigt, ingen i familjen röker. Men som sagt nu har han inte pipit på kanske en minut eller något. Det kommer lite sinsemellan, ibland hör man bara ett pip och sen lång tystnad och ibland håller det på längre.

Wand
0

Hmmm… tycker ändå det låter som något i luftrören i alla fall. Har du spån till hamstern? Kanske kan vara spåndamm?

Michaela-N
0

Har använt samma spån i nästan hela hans livstid. Inget har ändrats. Han har fått samma kost. Samma rutiner.

Wand
0

#6 Kan ju vara en dålig påse som du har nu, t.ex. Som med STL-ströet, det ska inte damma men ibland får man en påse som bara ryker när man öppnar den! Eller så kanske du köpt en påse där det är mycket terpentin? 

Äsch, vet inte. Kan ju vara så att han reagerat på att du haft fönstret öppet, även om det var kort stund och att han är van.

Michaela-N
0

Nu låter det inte bra alls Gråter Är så ledsen. Lyckades filma det när han lät som värst, ska lägga upp så ni får höra.

UlrikaD
0

Om han andas så det piper så är det nog antibiotika-dags. Det får du hos veterinären och det är flytande.

Ju snabbare de får antibiotika desto större chans är de att de blir friska snabbt. Väntar man några dagar så kan i värsta fall infektionen få ett såpass starkt fäste att antibiotikan inte hjälper.

Men även äldre djur har stor chans att bli helt friska om man skyndar sig lite.

Wand
0

Håller med Ulrika, om det blir värre och han låter hela tiden (fast med korta uppehåll) så är det ju något allvarligt fel.

Michaela-N
0

Och nu har det slutat. Jag vet faktiskt inte vad det är. Hade det varit luftvägsinfektion borde det ju låtit hela tiden.

UlrikaD
0

Det behöver inte låta exakt hela tiden. De försöker ju andas på det sätt som är lättast för dem. Men om det hörs återkommande så bör det kollas upp. Slutar det helt så var det ju troligtvis någonting annat.

Michaela-N
0

Nu är det något jag märkte nu ikväll, imorse var det inte där så jag tänker vänta och se om det är kvar på måndag, då kan jag åka in i så fall.