Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1257 ggr
[Em_I_Am]
0

SHG eller SHF?

Jag undrar lite vad skillnaden är på SHG och SHF egentligen? Ja förutom att de är två olika klubbar så klart. Är ni medlemar i båda? Ni som är reggade uppfödare. Kan man vara reggad uppfödare också i båda?

goldenhamsters
0

Du menade väl SHGK? Svenska hamster och gerbil klubben.

SHF har funnits i fler år, men så var det några uppfödare som inte höll med om alla regler i SHF och de startade då en ny klubb. Det är lite nyare och har inte lika många medlemmar, men de har ju stamtavlor och utställningar dem med. Men lite andra regler bara. Det som är bra att veta är att om beställer stamtavlor från SHGK så gäller dem bara för den klubben, så om den läggs ner så är inte hamstrarna reggade i SHF om man vill gå över dit då.

Man kan ju vara medlem på båda, men då får man ju desto fler regler att följa Tungan ute.

Mvh Alicia.

UlrikaD
0

Två olika föreningar, olika styrelser, olika regler, olika utställningar, olika stamtavlor osv.

Man kan ju vara medlem i båda och dubbelregga sina kullar om man vill, men då blir det ju dubbla kostnaden.

Annars får man ju välja vilken förening som passar en själv bäst. Vilka avelsregler man vill följa kanske, eller vilka utställningar man trivs bäst på.

Allt efter tycke och smak.

[Em_I_Am]
0

Ja så långt är jag med. Att SHF har funnits längre och att Smådjursvännerna startades först. Men upplöstes väl och någon/några av dessa sedan startade SHG. Jag har också läst någonstans i någon gammal tråd att det blev problem med de som haft stamtavla hos dom eftersom man ju får regga om i ny klubb för att få giltig stamtavla.

Menar du föreningarnas stadgar eller vilka regler? Letar på båda hemsidorna. Man vill ju se så att det är något man kan stå för. Såg också att SHG inte har sin sida om avel på Vintervita uppe. Jag vill gärna se vad de skriver där innan jag blir medlem i så fall.

Men kan man inte regga sina hamstrar på samma ställe då? Till en början? Jag tänker lite så här:

Under större delen av nästa år kommer jag inte kunna regga mig som uppfödare hos SHF för jag måste invänta mitt hela år som medlem. Under den tiden har jag tänkt ta några "prova-på" kullar. Jag har inte hittat någonstans hos SHG att man måste varit medlem i ett år. Därför kanske jag till o med kan ta uppfödarprov ganska tidigt. Inte för att "se" seriös ut utan mest för att själv kolla genom att utföra provet att jag samlat på mig bra kunskaper. Kunskaper jag tycker att man bör ha oavsett om man provar på att ta några kullar eller har varit med i SHF i ett år o får regga sig.

När jag får regga mig i SHF får jag i så fall ta ställning till om jag vill stå kvar hos SHG eller övergå till SHF (om man inte kan vara reggad uppfödare hos båda? Det kanske är reglerna som ställer till det i det fallet?). Men det skulle i så fall innebära att jag borde reggar mina kullar hos båda föreningarna fram tills dess.

Är det ens möjligt att regga kullar i båda föreningarna hade det kostat totalt ca 50kr /hamster om jag har räknat rätt och då bara få stamtavla utskickad från SHG. Men är hamstern reggad på båda ställena måste det väl gå lätt att få en stamtavla utskriven från andra föreningen om den andra inte skulle finnas mer?

Krångligt, men förstår du hur jag menar? Visst blir det en del dubbla avgifter o lite dyrare. Men det kan det kanske vara värt. Jag liksom ändå inte räknat med att gå med förtjänst på mina kullar :-P

Eftersom jag inte hittar de reglerna du pratar om så kanske det är omöjligt att leva upp till båda klubbarnas krav så man blir tvungen att välja från start ändå. Eller jag kanske bara VILL vara medlem i en klubb efter det att jag läst reglerna hehe.

[Em_I_Am]
0

Ah jag skrev lite långsamt där så du hann besvara en del Ulrika. Men vart läser jag om uppfödarregler o andra regler att följa då?

Kanske är den delen som är under konstruktion hos shg så det är därför jag inte hittar det ni menar?

[Em_I_Am]
0

Jag har hittat SHF´s avelsregler o de är ju inte särskilt svåra att följa. Menar, att inte avla på svansknyck osv. Lite vanligt vett bara.

UlrikaD
0

Reglerna och stadgarna för uppfödare står på klubbarnas respektive hemsidor.

Visst kan man dubbelregga sina djur, men sitter man med 50 hamstrar så blir det lite väl dyrt. Då håller jag mig till en förening iallafall.

Men varför sån brådska att regga sig som uppfödare? Det behöver man ju inte göra direkt. För mig är en reggad uppfödare någon som hållt på ett tag, man kan fråga om det mesta och som ska ha en lite längre erfarenhet.

Att regga sig som uppfödare direkt ger inte mig ett mer seriöst intryck utan mer, har personen verkligen tänkt igenom det här.

Men det kanske beror på att man sett en del som börjat med hamstrar, köpt på sig ett gäng, reggat sig, sen sålt alla och börjat med annat djurslag istället.

UlrikaD
0

#5 Det är ingen som har sagt att de har svåra regler, bara att föreningen har en del olika regler.

Nu har jag ju ingen aning om det är någon skillnad alls på dvärg-sidan för jag håller ju på med guld.

[Em_I_Am]
0

Jo men jag har inte tänkt ha 50 hamstrar heller.

Varför? För min egen skull som sagt, inte för att se mer seriös ut. Jag tycker det är svårt att få hjälp via forum och alltid får man olika råd när man väl får några. Att tillhöra en förening o först ta ett prov innan man avlar oavsett på vilken nivå har jag svårt att se något negativt. Men det spelar ingen roll heller hur jag som ny gör. Man gör alltid fel, tänker fel o avlar fel i någons ögon. Det kvittar om man vill lära sig rätt för när man frågar är det sällan någon som svarar. Tex på SHFs forum där det verkar vara ganska dålig aktivitet.

Men det verkar inte vara bättre på SHG heller såg jag nu.

Nåja, jag får tänka över saken.

UlrikaD
0

Man behöver ju inte regga sig som uppfödare för att få hjälp och råd av en förening. Det räcker ju med att bli medlem i den föreningen man vill.

Man kan ju alltid ta kontakt med någon uppfödare privat som man tycker är bra och fråga om man kan få lite tips och råd. Man kan ju inte få mer än ett nej:)

Jag säger ju bara hur jag personligen tänker och det är att jag tycker att en reggad uppfödare ska ha en del erfarenhet i bagaget. Man lär sig av sina misstag och mycket kan man ju inte läsa sig till utan det lär man sig genom år av erfarenhet.

Jag tycker t.ex att om jag sitter med en hona som inte kan föda sina bebisar och allting håller på att gå käpprätt åt h-vete då ska jag kunna få mer stöd och hjälp av en reggad uppfödare än om jag ringer någon som är medlem på forumet.

Jag förväntar mig att en reggad uppfödare ska kunna mer och kunna hjälpa till med mer helt enkelt. Om du förstår hur jag menar och tänker.

Andra kanske inte tycker och tänker så, men det är så jag resonerar iallafall.

Sen kan jag förstå att det är knepigt att välja var man vill bli medlem eller regga sig om man inte vet någonting om föreningarna. Har man varit med ett tag så känner man ju ändå till en del om folket som är med, villka som har ungefär samma tankesätt som en själv osv.

Sen fick ju jag skäll för några år sedan av en hamsterköpare som tagit min hamster och skulle anmäla på utställning som var i närheten av henne. Men det fick hon ju inte för hamstern var reggad i fel förening. Hon hade ju kunnat regga hamstern i den andra föreningen lite snabbt och lätt och ställt den ändå, men det ansåg ju hon skulle ingå i köpet. En stamtavla. Och det gjorde det ju. Fast inte i den föreningen där hon ville ställa ut.

Så det kan bli lite knepigt det där med olika föreningar också, oavsett vilken man väljer.

[Em_I_Am]
0

Jo men sen kanske jag som avlat djur förr, är 30 år, ägnar många timmar varje dag åt att läsa o försöka ställa frågor faktiskt anser att jag redan kan mer än en 14-åring som aldrig avlat på djur förr men som kallar sig uppfödare här (oreggad)? Sen att jag hittills haft en kull dvärgar är helt sant. Men det gör mig liksom inte totalt rudad för det (sagt skämtsamt o inte argt). Vissa saker lär man sig helt klart bara genom erfarenhet och jag har en lång väg att gå. Kravet för att vara uppfödare förutom medlemskapet är ju 2 kullar per år. Så ska man leva upp till dina förväntningar av en reggad uppfödare får man ju antingen köpa på sig en himla massa djur så att man inom ett par år hinner uppleva tillräckligt för att vara värdig reggning eller så får man helt enkelt köra på oreggad avel i flera år o då bli ansedd som oseriös. Men jag förstår på sätt o vis hur du menar. Det är bara så himla olika tänk när det gäller hamsteravel jämfört med hund-,katt o annan avel jag har erfarenhet av. Där är kravet att man reggar sig som uppfödare INNAN man avlar väldigt viktigt för att visa att man är seriös och man blir dömd på ett kick om man tar kullar utan att vara uppfödare inom rasvärlden. Får lära mig att tänka helt tvärtom nu.

Men sen å andra sidan är det kanske bättre att börja om helt när jag väl får regga mig o börja avla på de djuren jag verkligen vill ska ligga till grund för mina linjer. Det är liksom inte min Mandarinhonas linjer från oreggad uppfödare jag kommer avla vidare på. De här kullarna jag vill ha nu är som sagt prova på och det är bara tänkt att det ska bli trevliga sällskapshamstrar av dom. Tänkte om det fanns någon väg att gå i mitt läge som är mer rätt än att avla lite o inte regga. Men då tänker jag nog fel då.

Att köparen inte hade koll på vilken förening HON ville tillhöra är knappast ditt fel. Man får väl själv som ägare titta på vilken förening som tex har utställningar i närheten där man bor o regga sig där om man vill ställa. SHG verkar inte ha hunnit med så många utställningar o SHF har knappt någon i närheten av där jag bor alls. En långt ner i Skåne va det väl i år men resten va högre upp. Så det lär inte bli någon vidare många utställningar för min del iaf. Om jag inte vill åka väldigt långt så klart.

UlrikaD
0

Jag är inte reggad av olika anledningar. Men jag tror faktiskt inte att folk anser mig som oseriös för det.Flört

[Em_I_Am]
0

Kanske inte. Men jag tycker ofta man ser att "det bästa är att köpa från en reggad uppfödare". Men som sagt, det kan vara mina andra erfarenheter av djuravel som gjort mig nitisk gällande mitt mål angående den saken. Jag säger inte att man ÄR oseriös för att man är oreggad.

Bruden-Mbuti
0

vill man ställa ut ofta då kan det vara en fördel att vara med i båda.

vill du bara ställa ibland välj då den förening som har utställningar närmast dej.

uppfödarreglerna skiljer inte så mkt på de två föreningarna.

[Em_I_Am]
0

Problemet är att ingen har utställningar där jag bor ju haha. Bor ju i mörkaste Småland där det varken finns några uppfödare eller aktivt hamsterfolk nästan. Men ja det va bra tänkt. Ska se lite vad som dyker upp på SHG senare. Tror inte de har hunnit ha så många utställningar.

Nä jag hittar inte heller några större skillnader.

Roonja
0

#12 Ja, tycker dock inte som du i det här läget, om jag tittar runt efter en uppfödare tittar jag inte efter en reggad först utan om uppfödaren som är seriös och bra och vet vad den sysslar med!

Jag vet att på SHGs forum får man lägga ut bilder på nyfödda ungar och inte på SHF.

Jag är 14, jag har harft hamstrar sen 2003, jag började med hamster-genitiken sen 2009. Jag kan inte allt man är aldrig fullärd, men jag kan grunderna, vad man får göra och inte, vad man får para och inte.

#10 Jag förstod inte vad du menade med 14 åring som kallade sig uppfödare fast den inte avlade!? "Den personen" måste ju haft en kull innan den kallar sig uppfödare?

[Em_I_Am]
0

Tror du tog mitt exempel på en 14-åring lite väl personligt. Givetvis finns det många unga människor som är jätte duktiga och insatta. Men det finns också en hel del inte inte har någon erfarenhet, ingen vidare kunskap som kallas sig uppfödare.

Vad jag menade är att det ofta dyker upp unga människor som aldrig avlat på något djur alls, men tar en kull hamstrar och helt plötsligt kallar sig uppfödare. Äldre människor med för den delen. Man tar till o med ett sk. uppfödarnamn som inte ens är reggat och kallar sig tex för "Agdas dvärghamsteruppfödning". Det blir lätt ganska fel o förvirrande. Åtminstone för mig som kommer från tex hund- o kattaveln är det är självklart att alla seriösa uppfödare reggar sig och ingen får ta något kennel- eller katterinamn utan att först ha gjorde det till sitt genom att bli reggad. Hamsteraveln är verkligen tvärtom mot vad jag är van vid. Så ja, jag tycker ofta det är ganska konstigt, men jag lär mig.

Är det så att de seriösa och duktiga uppfödarna väljer att inte regga sig misstänker jag att det inte finns någon bra förening överhuvudtaget. Är det så är det väldigt synd. Sen, precis som överallt, finns det säkert en del reggade uppfödare som i sin tur inte kanske har den kollen de ska ha. Jag trodde kanske inte riktigt att det gick till så att man får hem provet o antingen så väljer man att göra provet som man ska eller så googlar man fram svaren. Trist om det går till så.

Be-Bopz
0

Provet handlar ju om att du måste söka svaren själv, du lär samtidigt Flört

Så länge jag har varit medlem i SHF så har prov skickats ut.

[Em_I_Am]
0

Jag tror att man lär sig mer genom att plugga på det där bra i förväg och använder provet som en kontroll att det verkligen sitter ;)

Ja så har det nog alltid varit . Det va väl smådjursföreningen eller något som krävde att man gjorde proven på annat vis om jag minns rätt.

Roonja
0

#16 Jo, kanske lite personligt, men jag försöker vara seriös i min avel. När jag fick min första kull var jag 11 år gamal. Jag kallade min uppfödning någonting men jag visste inte vad man fick göra och inte, så jag försökte para en Creme med en Ckoklad och en vit med en Silversvart! Jag var inte så duktig då och jag känner nu att jag var lite "larvig"! Men sedan när jag hittade SHF har jag lärt mig mycket. Men den största hjälpen fick jag av en snäll uppfödare! :) Jag gör mitt bästa och jag ser mig inte som oseriös. Det var mest det jag menade. Känner många som har haft en kull och sedan kallar sig uppfödare, precis som du.

Roonja
0

#19 ska tillägga att det inte kom några ungar i parningarna jag försökte få!

Roonja
0

#19 OBS: det lät lite konstigt i slutet, jag menade att jag sett folk som kallar sig uppfödare fast dem inte avlat, jag skrev "som du" för att du har sett det och jag! :)

[Em_I_Am]
0

Hehe ja men då tycker vi ju precis lika dant :) Man lär sig av sina misstag och ofta den hårda vägen. Jag lär mig fortfarande men jag är ändå 30 år gammal o "får" inte begå samma misstag som du gjorde när du va 11, om du förstår hur jag menar?

Jag vet inte, just nu är allt bara i en enda röra o jag har hamstrar jag inte bör avla på (inte tillräckligt känd stam bakåt) om jag ska göra enligt boken. Så jag är så kluven. Vill göra rätt och då vet jag att jag kommer få vänta på att det är dags att ta in en ny generation om ett par år. Så jäkla ledsen. Men det är nog det rätta att göra.

Roonja
0

#22 Ja! Jo jag förstår, du är ju vuxen…en vuxen borde inte göra samma misstag som en 11 åring ;) Nu är jag äldre och förstår lite bättre.

Jo, du gör nog det rätta! :D

[Em_I_Am]
0

Och efter att ha blivit sönderbiten av killen som faktiskt har stamtavla i eftermiddags när jag skulle byta vatten blir det inget för honom heller som tänkt. Riktigt ledsen är jag. Inte ens när man försöker göra rätt o tar hem hamster 40 mil blir det bra.

Roonja
0
Be-Bopz
0

#24 Tråkigt att bli så biten, kontakta uppfödaren och se vad ni kan göra åt saken.

[Em_I_Am]
1

Har jag gjort o jag ska avvakta.