Söker hane för parning
Jag letar hane till min hona Persika (http://guldhamstern.wordpress.com/about/hamstrar-i-avel/persika-hona-2/)
Jag betalar givetvis för lånet (antingen med pengar eller om ägaren vill ha en unge ur kullen, eller ur en av mina andra kullar). Hanen ska helst kunna överlämnas på Göteborgs central, dit åker jag flera gånger i veckan. (Eller om han kan överlämnas i Varberg där jag bor, men det är väl mindre chans att det finns någon sådan. ;))
Han ska ha stamtavla (behöver dock inte vara registrerad själv, men i så fall vill jag gärna att föräldrarna ska vara det).
Han ska helst vara svartbaserad eller gulbaserad. Vilttecknad fungerar det med, men då ska han gärna vara bärare av svart, och helst inte bärare av créme. Silvergrå skulle inte vara helt fel av de vilttecknade.
Självklart ska han ha trevligt temperament, vara defektfri och över 5 månader.
Det är en fördel om han inte är nära släkt med UlrikaD:s hamstrar, Persika är nämligen en tjuvparning från Ulrika och vi vet inte exakt vem som är pappa till henne.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Putt på den här tråden, jag har fortfarande inte hittat pojkvän till Sickan.
Medis på akvariefisk.
Torulf är från djuraffär, utan känd stamtavla.
Ändå förvånas jag över hur fin min kille är. Han är verkligen i toppform nu, snart 1 år. Inga defekter, aldrig vart sjuk eller visat tecken på oro/irritation. Extremt bra långhår, han ser ut som en stor dammtuss när han är nyvaken
Fick kvalité 1 i standard och fick pris (2a) i pet och kv A bland juniorerna förra året i kallhäll.
Han kanske inte uppfyller alla dina krav, men eftersom ingen annan har svarat, så tänkte jag att det kanske var lika bra ändå, att ge dig åtmonstone ett alternativ.
Silverchoklad LH -

ca 2 månader gammal på bilden
Din kille kan ju vara från uppfödare ändå, han kan ju lämnats in med stamtavla men att butiken slängt den då dem tyckt det var onödigt med stamtavla på hamster.
Har själv varit med om samma sak. För om din hane skulle vart grosist uppfödd skulle han nog inte fått så bra resultat på utställning, och han skulle nog inte ha ett fint släp ;)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
har en dove lh, privatuppfödd.de hade ingen info bakåt om hans föräldrar. född 11-07-24. hans far var svart lh och mor var dove ds ba kh
sen sulfidas angeless andy "andy pandy" nf umb lh reggad i shf. född 11-04-01.tyvär är farfarsfar creme.
transport kan ev ordnas till gtb.
Har sulfidas cuzy colorado här hemma som du skulle kunna få låna. ;) han är ju nf umb långhår. Blir 5 månader om ca 15 dagar. Är osäker på om han bär på creme elr ej, hans mamma är sobel, men pratade med Sofia när jag var där och tingade honom, och eventuellt är mamman inte bärare utav creme trotts att hon är sobel. Kommer inte riktigt ihåg varför.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#5 ja det lät lite konstigt eftersom sobel är en creme (umb).
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#5 Nej det var väl inte riktigt så.
Grejen var att hon bara gav normalfärgade ungar trots att pappan bär på creme. Så teorin löd väl att hon är (tex) svart, men maskad med creme.
Normalfärgat är ju utgångsfärgen, och när föräldrarna inte har något gemensamt i genotypen kommer det ju bara normalfärgat.
Är asdålig på att förklara detta, och jag är själv inte insatt i hur denna teori funkar.
TS, ber om ursäkt för OT.
// Sofia
#7 Det var det vi pratade om att hon var svart men maskad med creme (var en teori), men kom inte riktigt på det.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Fast är hon en "maskad" svart så är hon iaf creme :) det fungerar inte så. En creme är antingen baserad på aa eller nf. Även om hanen är bevisat bärare av creme så är det ändå slumpen som avgör utfallet i kullen så det kan alltså komma bara nf. Förlåt för OT.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

Vad kul att jag fått svar på Sickans kontaktannons! ;)
#5 Låter ju mest intressant när det finns känd bakgrund där, eftersom jag inte vet exakt vad som finns bakom Sickan så vill jag gärna ha en hane som jag vet bakgrunden på lite bättre. (Dessutom är jag riktigt förtjust i Sofias uppfödning och särskilt hennes charmiga inköpta hona som är mamma till hamstern i #5 ;))
Medis på akvariefisk.
#9 Bra att du fyller in, för som sagt så är jag inte så insatt i hur det funkar med just creme-maskning :P
#10 Jo, de flesta är ju väldigt förtjusta i henne. Min lilla pratkvarn ;)
// Sofia

#11 Tror du man kan beställa en egen knorrhamster om man pratar riktigt snällt med Colorado? ;)
Medis på akvariefisk.
#12 om du ber snäll så kanske :D
// Sofia
Lojs det är bara att höra av dig om du vill låna honom. Fast först ska han få gå på dejt med en hona här hemma. :)
//Frida
glömde bort flugsvampen .
en lh ds .
ålder och stam vet jag inte då den inte kommit än men han är reggad i shf.
han bör vara runt 4mån.
#15 Fast Flugsvampen kommer ju från Ulrika, och ena sidan hos Persika (också från Ulrika) var ju okänd.Dvs de kan vara släkt.
Men ja, svampkullen blev ju snygg :)
// Sofia
jajustja det gör han ju. 

Det hade i och för sig varit väldigt märkligt ifall Persika och svampisarna haft samma pappa.
Persikas syskon blev ju gula, skp, choklad, rost, svart och créme. Flugisarnas pappa är b.ö silvergrå d.s.
Men bättre att styra undan helt från min släkt.
#18 Ja just det, det är ju sant.
// Sofia

#19 Visserligen kan genetiken hitta på konstigheter ibland, men så konstigt lär det nog inte bli.