Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 1623 ggr
Lojs
0

Smådjur att ha "ute"?

Det här är totalt off topic, men eftersom det inte finns något "djur.ifokus" eller "smådjur.ifokus" så frågar jag här där jag vet att det finns många kunniga människor. ;)

Min bästa vän funderar på vad hon ska skaffa för ny sorts smådjur att pyssla med. De ska bo i stallet, i en hästbox, så det är inte inomhusvarmt. Hon har redan två kaniner och hon vill inte ha marsvin. Vad finns det kvar då? De ska inte vara sådana som klättrar ut från boxen såklart. ;)

Hon vill inte avla eller så, bara ha som trevliga sällskapsdjur att pyssla med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
1

Känns som om att det tog slut lite där efter kanin och marsvin. I och med att de ska bo så.

Roxie
0

Tog tvärstopp för mig med.
Höns kanske? :P

// Sofia

Wand
0

Ett lamm kanske? Skrattande

Nejmen, jag vet faktiskt inte. Nu när man tänker efter så är nog marsvin och kanin de enda smådjur jag kan komma på som kan bo i sådana förhållanden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

Ja, som smådjur finns det väl inte så mycket mer.

Sen kommer ju lantbruksdjuren, dvärggetter osv.

kentis
0

Ojdå, jag vet inte hur det är med chinchillor? Det kanske är för kallt, annars finns det ju Iller och sånt, En hästbox är ju stor och så, så det finns ju plats :)

Wand
0

#5 Chinchillor är extremt känsliga för kyla och drag, så det skulle nog inte gå så bra. Sedan skulle de nog skutta ur boxen på nolltid också ens om det gick. Iller ska inte bo i en liten box ute! Rynkar på näsan

kentis
0

#Jaha, ja jag kan inte så mycket om andra smådjur x) Men annars är det väl bara kanin och marsvin som gäller.

mjuhm
2

Marsvin är ju också känsliga för kyla & drag?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

sanso
2

Minigris kanske?

mocchino
2

Det enda djur jag skulle ha ute i en hästbox är en kanin. För som mjuhm säger så är ju marsvin också känsliga för kyla och drag och inte direkt några "ute" djur.

Men det finns ju en hel drös med olika kaninraser så jag hade satt mig och kollat runt bland de olika raserna om jag var hon. ;) En fransk vädur skulle väl inte sitta helt fel, eller varför inte en belgisk jätte?! ;)

// Nathalie

Imasy
4

En get. Tänk vad ballt det hade varit att ha en egen get ;D

Lojs
0

Tack för alla svar! Där har vi väl anledningen till att jag inte kom på något, det finns helt enkelt inget förutom kanin och marsvin. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wand
1

Jag har önskat mig en get i hela mitt liv, gud vad avis jag blir om hon skaffar en sådan. Förvånad

mjuhm
0

#12 Det finns inget nnat än kanin* Glad

Wand
0

#14 Men det är ju många som har sina marsvin ute på sommaren, alltså i utebur? Då kan det väl inte vara några problem att ha dem i en box i ett stall heller? Det är ju varmare där än ute.

Lojs
0

Det var i alla fall ett gäng marsvin i hennes förra stall.

Get vill hon skaffa ändå, eller får, hon har inte bestämt sig, men det är ju inte samma sak. ;)

Medis på akvariefisk.

[Emma--]
0

Det beror väl hur pass varmt i stallet det är. För är det plusgrader och det inte drar massor så bör det inte vara problem med marsvin egentligen. Men nu ville hon ju inte ha det.

Känns dock inte som att det finns fler smådjur än just kanin.

WilmaP
0

Minigris skulle vara rena drömdjuret för mig iallafall!

goldenhamsters
0

Går det inte att ha ekorrar utomhus? Går ju att köpa ekorrar som sällskapsdjur.

Vet också att de finns en lemmel uppfödare i skåne, de kan man nog ha där det är lite kyligare :P.

Mvh Alicia.

Wand
0

#19 Nejmen, går man ha lämlar som sällskapsdjur?! De är ju helt bedårande!

goldenhamsters
0

#20 Hehe, ja de är ju verkligen de! Jag blev lite förälskad i dem förut och sökte upp lite om de gick att ha som husdjur. Då fick jag reda på att det fanns en lämmel uppfödare. Men de kräver väldigt stora burar, så det blev inget av det.

Mvh Alicia.

Wand
0

#21 Sökte själv lite nu faktiskt. Oskyldig Såg det,  men det skulle ju vara helt jättemysigt att få ha ett par ändå. Om man ändå hade plats och råd..

NinjaKakan
0

Tro mig, minigris är inte alltid ett drömdjur. Jag har en hos min pappa . Och det kan bli fel i genetiken så att säga, så fast dom bara ska väga 20 så kan dom bli större och väga 40 tillslut. Sen måste man ha 2, för dom är flockdjur. Vår får vi dock ha själv för han gillar inte andra..

goldenhamsters
0

#23 Min kompis ägde mini grisar förut och de var skitläskiga… De attackerade en om man kom för nära och kunde bitas jätte hårt! Ilskna små djur..

Mvh Alicia.

NinjaKakan
0

yeah..Det gör min ska jag lova. Han var värre innan men blev snällare såfort vi flyttade ut han helt..

mjuhm
0

#15 Marsvin ska ha mellan typ.. 18 & 25 eller nåt sånt (Inte säker). Det får inte vara kallare & ja, dom har marsvin i uteburar på sommaren men då MÅSTE dem ha hus med massa som gör att det blir varmt, efterssom att marsvin är känsliga som sagt. Blir lätt förkylda.

Jag har ju haft två marsvin (har bara ett för tillfället).

WilmaP
0

#23 Nej, minigris kanske inte alltid är drömdjuret, men tex en hamster kan ju också vara aggresiv? Det kan ju vilket djur som helst vara,det beror ju mest på individen .. Dock kanske minigrisar är lite mer "aggresiva" av sig? Jag har iallafall sett några jättegoa & mysiga.

NinjaKakan
0

27# Jo visst är det så, vi fick nog bara en av den sura sorten xD fast han kom från uppfödare och allt :P

Wand
1

#27 Fast nu får du ju också tänka på att en hamster väger 150-190 gram medan en minigris väger upp till 40 kilo om inte mer om de övergöds. 
Grisar är dessutom kända för dåligt temperament och kan vara livsfarliga med sina sylvassa tänder.
Ett litet hamsterbett är bara farligt om den bär på rabies eller något annat farligt, och en knuff gör ju inte så mycket. Så lite skillnad är det ju. Flört

NinjaKakan
0

Sant det där med sylvassa tänder. Jag har ett ex antal är från våran herre. Urh…Ändå ska min pappa skaffe 2 till när han gått bort. suck. xD