Stenfrukter och citrus ok?
Surfade runt i jakt på ett bra hemmagjort recept på hamsterfoder och kom in på det här sidan. http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_116.html enligt den är det en myt att hamstrar inte kan äta bla citrusfrukter och stenfrukter. Hon skriver också att det är ok att ge ett mjukt hö till hamstern.
Vad tror ni om detta. Författaren ger ett intryck av att vara kunnig så jag blev lite förvånad över att hennes råd inte följde gense normen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja det stämmer bra som denne skriver, att det skulle vara farligt är ngt som börjat spridas senaste åren och ja personen är mycket kunnig :)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Japp. Här får mina lite klementin. Hö har jag i min foderblandning. Inga mängder o det ska vara fint hö annars kan de sticka sig i kindpåsarna. Utmärkt selen-källa. Selen finns annars i tex nötter, hirs, pasta o solrosfröer. Men eftersom både nötter o solrosfröer är fett tycker jag det är perfekt att byta ut det mot lite fint hö. I det vilda plockar ju hamstern på dig lite vad den hittar på vägen under sina långa vandringar. Och der är ju naturligt att de äter både färskt gräs o torkat. Nu menar jag inte att de ska ha några stora mängder för det tror jag inte de behöver. Inte heller några mängder citrusfrukt. Man kan kompensera c-vitaminen på annat håll. Paprika är tex kanon. Men lite kan de äta utan problem o här är klementin populärt :)
Åh då har man lärt sig något nytt! Men kan hamsterungar äta citrusfrukter elr är det för surt? Från första måltiden menar jag då :)
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Jag skulle tro att de kan äta det. Jag har gett mina, men inte alls mycket. Delade upp en klyfta i smådelar o har gett kankse en gång i månaden max. Någon annan som vet mer?
hamstrar ska väl itne ens äta citrusfrukter? det är la farligt
Hehe det är ju det du kan läsa om i länken TS postade ;)
ja men du sa ju att du brukar ge din hamster det ibland ;)
Nej jag tror inte heller det är farligt med citrusfrukter, men man kan ju undvika att ge citron ;)
// Sofia
Min mamma visste inte mycket och gav min hamster avokado. Hamstern dog dagen efter.
#9 Har gett min hamster avokado en gång, han lever än ^^
Ginova här hemma brukar alltid sno till sig klementin när jag äter det, iförsig snor hon all mat hon kommer åt. 
Tror själv inte det är farlig, kanske man inte ska ge citron som Sofia skriver, men ex lite klementin nån gång tror jag inte skaddar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#7 Ja jag ger mina lite apelsin eller clementin någon gång ibland. Just för att det inte är farligt. Om du läser det hon länkat till som sagt så förstår du ;)
Men stenfrukter som plommon,körsbär och hallon(?) är ju mycket om att det inte är bra för hamstrar
Och sen Pomelo,apelsin, och typ sånna med rött kött går det också att ge dom? Haha känner mig förvirrad
Anna skriver i länken ovan att man kan göra det. Hon nämner iaf plommon men skriver att hon tar bort kärnan.
Jag citerar texten från stjärnvindens hemsida:
Det är en myt, för de kan äta dessa saker utan problem, tvärtom så utgörs flera av dessa sorter deras naturliga föda. När forskarna under de senast 15 åren undersökt boet hos den vilda guldhamstern så finner man bla dessa frukter/stenfruker/grönsaker i stor utsträckning, både som hela, i bitar och som kärnor.
När jag fick hem en guldhamster baserad från vilda linjer från ett Tyskt universitet under 2000 talet, så låg det följande färskfoder i boxen: färsk apelsinklyfta med skal samt färska druvor, körsbär, persika och plommon i transportboxen, dock var kärnorna borttagna på de tre sista.
Som torrfoder låg det i boxen (förutom hö och en stor bit höpellets) följande: vete, havre, hirs, gräsfrön, majs, ärtor, melonfrö, solrosfrö, pumpafrö, mandel, tistelfrö och mjölmaskar.
På de stora stenfrukterna tar jag bort kärnan, då det är fruktköttet som är födan.
Nötsorterna mandel, cashew och valnöt räknas också som stenfrukt, men där är det ju själva kärnan som är aktuell som föda istället då det inte finns något fruktkött.
Avokado är en väldigt fettrik frukt, så det ger jag mer sällan och då ca en tsk per hamster.
Så, ja, jag ger alltså mina djur både citrusfrukter (apelsin, mandarin), stenfrukter och avokado, men precis som med all annan tilläggsmat så är det i begränsad mängd.
Precis som Anna skriver ska man så klart ge det med måtta, precis som med all mat. De är ju samlade till sin natur o plockar förmodligen med sig små mängder av mycket ute i det fria. Det vill iaf jag efterlikna här hemma o ger därför lite av mycket olika än mycket av ett begränsat sortiment. Tror också att det är bra då de inte bara får för sig att äta sig mätt på tex bara en sorts frö. Får de lite av mycket blir de mer vana vid att äta varierad o därför mer hälsosammare kost. Här plockar alla hamstrarna av all mat de får o de verkar tycka det är superkul att gräva runt i matskålen o välja olika bitar. :)