Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1431 ggr
Charlie2006
0

Para eller inte para?

Har en fundering, vet att 10 månader är för sent för första kullen. Har dock en hona här hemma, som har väldigt bra vikt, färg, temprament, väldigt bra huvud och linjer som jag vill föra vidare. Problemet är att hon blev 10 månader igår.

Är rätt säker att hon skulle klara en kull och att föda dom, men vet ju hur rekomendationerna ser ut. Vill inte para henne "bara för att ha" ungar, om jag skulle vilja det har jag faktiskt en yngre hona. Men det är just det jag skrev ovan (vikt, färg, temprament, huvud och linjerna).

Hur skulle ni gjort, skulle ni parat eller låtit bli?.

Nu har jag inte skrivit att jag ska ta en kull på henne, utan börjat fundera på det. Men vill gärna höra era funderar på det.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
0

Nej jag hade inte tagit en första kull på en så gammal hona.

// Sofia

Roxie
0

Och jag skulle tipsa om att ställa frågan på SHFs forum också, där kan du nog få ännu mer svar :)

// Sofia

Charlie2006
0

Jo det kan jag göra. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Det finns ju många uppfödare som tar första kullen sent, både reggade och oreggade. Sen hur många gånger det går bra eller dåligt det vet man kanske inte.

Jag gör det inte, men det är pga att jag hade en tjuvparning för några år sedan på en honan som var strax över 10 mån. Hon hade bara en bebis i magen och hon fick inte ut den vad vi än gjorde så det blev tyvärr avlivning av henne.

Därför vågar jag personligen inte göra det. Även om det kanske hade med någonting helt annat än åldern att göra att det gick som det gick så hänger den händelsen kvar hos mig väldigt väl.

Sen så blir det ju lite svårt att veta vad som är rätt och riktigt egentligen när rekommendationerna säger en sak men folk gör en annan. Vad är rätt och vad är fel egentligen?

Bruden-Mbuti
0

vet många som tagit första kullen då och det har gått bra.

vet några som parat honor som varit 12mån och det har gått bra men de har bara fått tre-fyra ungar.

jag vet inte hur jag skulle ha gjort i ditt fall.

om det bara är efter henne du vill ha å inte kombinationen av båda, då hade jag frågat uppfödaren om den hade hennes linjer kvar och nån unge till salu.

Charlie2006
0

Problemet med mig är att jag inte vill att folk ska tycka jag gör helt galet och att dom sedan ser ner på mig. Flört Men bra att höra olika åsikter på detta, så ska jag fundera sedan om det är rätt eller fel att ta en kull efter denna hona. Glad, fast jag får nog inte tänka för länge.

#5 Är själv uppfödare av denna hamster.

Min hemsida

//Frida

Bruden-Mbuti
0

#6 då kanske nåt syskon till henne fått ungar så du kan få in hennes linjer den vägen.

jag vet hur det känns med att få skit från andra om att man i deras ögon gjort fel meen hur många gör inte fel nångång. den perfekta människan finns inte.

de som tycker du gjort som du velat är tysta medans det är gnällpluttarna som märks.

så gör som du själv vill å känner för.

tar du inte kullen för att behaga andra ja då ångrar du dej. tar du kullen för att du vill då har du inget att ångra dej för.

så det är så svårt att ge dej ett exakt råd. beslutet måste vara ditt och komma ifrån hjärtat.

lycka till och grubbla dej inte sjuk nu el bli gråhårigGlad

Odette
0

Håller med ovanstående, i slutändan är det ju din hamster och ditt beslut :) Är man medveten om riskerna men ändå vill ta en kull och "chansar" så är det ju helt upp till en själv. Finns alltid folk som tycker si eller så, men du ska gå efter vad som känns rätt för dig & din hona. Däremot känns det kanske inte så roligt att stå där om något skulle gå fel och du måste ta bort henne :S
Inte haft någon första kull på en hona i den åldern så jag törs inte uttala mig om hur många som klarar det och inte, men det finns säkerligen de som klarat det utan problem och tvärtom.. Svårt läge, men tvekar du så är det bättre att avstå.

Det ska kännas 100% rätt att chansa, annars är det bättre att låta det vara :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mocchino
0

De flesta av mina honor som jag tagit kull på har varit ca 9mån vid kull. Det är först nu med Magnolias kull som jag lyckats para en så ung hona.

I mitt fall har det gått bra. Hade en hona som däremot fick mjölkstockning och inte alls hade lust att ligga hos ungarna men jag lyckades massera bort det värsta och då låg hon sen hos ungarna men av 10st överlevde 3. Men det hade ju inte med hennes ålder att göra utan nått som kan hända oavsett ålder.
De flesta har även fått kullar på ca 10st, förutom en som fick 4st.

Så valet är ju ditt och du kommer få olika svar vem du än frågar. Så det är bara att fundera igenom beslutet noga och sen stå för ditt val! :)

// Nathalie