Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 738 ggr
sanso
0

Fråga om hårlag

Nybörjare som man är så kommer det nya frågor hela tiden och jag är mycket glad för de svar jag får och nu kommer jag med en ny fråga…

Ni som håller på med avel hur ser ni vid tidig ålder vilket hårlag hamstern kommer att få? Plutten som var 9 veckor när han kom till oss är köpt som KH men nu vid 4 månaders ålder börjar han få tofsar bakom öronen samt att pälsen börjar se längre ut på höfterna och på ryggen börjar pälsen "bena" sig. Är det möjligt att han igentligen är LH?

Roxie
0

Vart är han köpt? Man brukar se ganska tydligt redan vid 3-4veckors ålder vad hamstern har för hårlag.

Och eftersom KH är ett dominant anlag så måste alltså en av föräldrarna vara KH för att det ska kunna komma bebisar i korthår.

Men ja, det låter som att din hane är en LH, men lägg gärna upp en bild så kan jag svara mer exakt :)

// Sofia

sanso
0

Köpt i djuraffär :/ Innan vi köpte Plutten Lånade vi en bok på biblioteket och läste på om skötsel osv. Tyckte att vi hade ganska bra koll, men det var innan jag hittade hit till forumet. Plutten satt tillsammans med sin bror (som de sa i affären, han var yvigare i pälsen och i en obestämd begie nyans). De sa också att han kom från en privat uppfödare men vi fick inget födelsedatum utan bara ett veckonr, så det är ju mycket troligt att det är en grossisthamster. Skulle inte förvåna mig om det är en hona vi fått heller :-P (får kolla det när han blir lite mer handtam). Tyvärr har jag ingen kamera men ska se om jag kan låna en under helgen, eller kanske lyckas få en bild med mobilen.

Bruden-Mbuti
0

hos vissa butiker har de slängt det papper som följt med mina ungar och skrivit en v istället för det exakta födelsedatumet.

fattar inte varför de gjorde så.

säljer inte till såna butiker längre.

så min tanke är att din hamster kan vara från en uppfödare ändå.

sanso
0

#3 tycker det verkar konstigt om de fått papper på hamstern och slängt dem, för de var väldigt noga med att föra in honom i ett kartotek med uppgifter om födelsevecka, kön, färg och hårlag så att de skulle veta vilken hamster det gällde om vi ringde till affären med frågor. Verkar ju enklare att skriva av uppgifterna från uppfödaren istället för att kolla allt själv…. eller? Har inte lyckats ta några ok bilder med mobilen så nu blir det till att önska sig en kamera i julklapp;)

Bruden-Mbuti
0

#4 ja är de så noga då låter det mer som om din är från en av grossisterna.