Saltsten
Ska hamster ha saltsten?
Nej. Det är farligt med för mycket salt till hamstrarna, man ska inte heller ge dem någon mat som innehåller salt, så att ge saltsten vore verkligen att utmana ödet. De kan få många olika problem av saltet.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Kort och gott NEJ! Som wand säger så är salr farligt för hamster eftersom hamstern inte har lika stora njurar som människor så kan salt göra extremt stor skada på hamsterns njurar! De kan då akut njursten, njurfel mm som kan bli extremt dödliga! Så nej hamstern skall varken ha saltsten,mineralsten eller övrig föda innehållande salt eller andra starka kryddor eller socker samt födoämnen innehållande socker…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#2 Extremt dödligt? Jag trodde inte att något kunde bli mer än dött…Typ död, dödare, dödast? hahaha
Extremt dödlig menar jag med att det är extremt stor chans att hamstern kan dö av njurskukdomar, alltså ohälsosamt och farligt!
Man säger faktist dödligt om saker som är farliga som gift mm som exempel gifter är extremt dödliga/dödligt… Men jag antar att jag kanske sa det på österbottnisk slang i misstag så att det blev lite lustigt.

man ska inte det som de andra har sagt, men jag undrar faktist varför de i djuraffärerna tror att de kan och säger att man ska ha saltsten, kalksten och bommull? och guldhamstrar tillsammans? det är sjukt..
#5 Enkelt de är outbildade innom området hamster, samt dollar eller i dethär fallet kronor i ögonen! De flesta är okunniga och många har som sagt bara kronor i ögonen och bryr sig inte ett skit i om det är farligt eller ej för hamstrarna så länge de får saker sålda så är det nöjda. Då kvittar det om varan är farlig för hamstern eller ej…
Ja, det är sjukt att djuraffärer ens går runt med sådan outbildad personal. Usch och fy!
Vet alltför väl hur folk kan tänka. Min mor tycker t.ex att jag är jättedum som låter mina guldisar sitta ensamma, "du kan väl låta dem träffas ibland i alla fall!" säger hon, men hon förstår inte att de snarare mår mycket sämre av att tvingas på varandra än att leva ensamt som de faktiskt gör naturligt. 
Sedan då det gäller dvärghamstrarna så är hon helt tvärtom, "måste de verkligen ha en vän? Varför kan den inte bara vara ensam, den dör väl inte direkt"
Usch, tycker inte om folk som bara tänker dit näsan räcker.
Djuraffärer borde verkligen inte få sälja djur eller ge sådana idiotiska råd som hamstervadd och allt vad det är. Då det handlar om levande varelsers mående så tycker man ju att personalen ska (enligt lag) utbildas på rätt sätt, och inte bara göra det för att tjäna pengar…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#7 ja, detta är ett helt annat exempel men mina föräldrar tjatar om att hamstrar bara är växtätare fastän båda har haft hamster när de var små.
hittade en gammal saltsten i min hamstersaks-låda. Hade den i buren för lääänge sen men tog bort den. Tror jag tog bort den när jag hade min förra hamster (ca 2,5 år sen) Kastade saltstenen direkt i pappaerskorgen!
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(