Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 7856 ggr
AliceTheGirl
1

Hamster och hund tillsammans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Jag har en chihuahua, och funderar på att köpa hamster. Men ifall jag skaffar hamster, vill jag veta om hundar och hamstar funkar ihop.

Skulle dom kunnat hälsa på varandra (självklart skulle jag vara med hela tiden så att ingenting händer) eller funkar det helt enkelt inte att en hamster och en hund kan hälsa?

Tacksam för svar.

// AliceSkrattande

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

isafisa
1

Beror på hunden. Min hund har nosat på mina gnagare men under full kontroll då han gärna ska smaka lite på allt.

AliceTheGirl
1

Min vovve har inte direkt någon vana med andra djur som bor här, så han skulle vara väldigt nyfiken.

En kusin har en hamster, och när vi var hemma hos dom med hunden så verkade han dock inte bry sig om hamstern. Men det skulle vara kul om man kunde få Troy (min hund) och en hamstern att trivas med varandra.

Troy kommer ju fatta att det är något djur i huset, eftersom det kommer lukta hamster. Glad

Bruden-Mbuti
2

här funkar det hur bra som helst.

vår hund å de hundar som besöker oss vet att hamstrarna tillhör familjen och de har aldrig försökt röra dom, bara nosat lite nyfiket.

ute kan hundarna leta sork,råttor möss mm men inomhus rör de inte våra smådjur även om nån skulle vara på rymmen.

alla hundar är inte så snälla.

under uppsikt och träning kan man få familjens hund att lära sej att hamstern tillhör familjen och den får inte skadas.

vet många uppfödare som blivit av med bra avelshamstrar då hundarna bitit ihjäl hamstrarna. haft ner burar, förstört burarna .

så testa er fram.

hoppas det går bra med er hund

Frosstis
1

hunden måste ju faktist inte gå ihop med hamstern och man vill ha en. min hund har börjat bli avundsjuk på att jag håller på med min hamster hela tiden så om han fick skulle han gärna smaka lite på honom. det har han gjort några gånger men inte hårt. puff har iaf vart i hans mun haha.

AliceTheGirl
1

#4: Det har du rätt i. Men det skulle vara kul om dom gick ihop ändå Skrattande

goldenhamsters
1

Min border collie älskar mina hamstrar och är supersnäll mot dem. Hon har även räddat en hamster från min andra lilla hund som är dum mot hamstrar. Hon har för mycket jakt i sig, så hon hugger till så fort hon får chansen.

Har en snäll och en dum hund :)

Mvh Alicia.

Lollypoppii
1

har dock inte hund, men katt. För mig funkar det faktist bra. Hamstern var först in i huset och katten flyttade in ca 1,5 år senare. Katten fick lära sig att Curry bodde här först. Kan lämna dem ensamma när Curry är i buren (stängd såklart) och Baloo bredvid. De är faktist väldigt bra vänner. Baloo har kommit in med en mus än så länge men han rör aldrig Curry. Baloo har tillochmed fått lukta på Curry när jag hållt i honom. Vet dock inte hur det är med hundar. De äter ju mer vad som helst. Hoppas det går bra iaf! Ta det försiktigt och lämna de aldrig själva!

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

AnnaCDSG
1

Har en LH collie och en dansk/svensk gårdshund.

Collien brukar inte bry sig om hamstrarna.. Han kan komma fram och nosa lite, sen går han därifrån uttråkad. Tungan ute

DSG:n älskar att få vara med och titta på när jag håller på med hamstrarna. Han har en del jaktinstinkt så jag vågar inte släppa hamstrarna lösa på golvet ihop med honom även om jag tror att det skulle gå bra. Han verkar förstå att de tillhör "flocken" men jag vill inte riskera något.. Han har fått hälsa på dom när jag haft dom i handen i alla fall och då har det gått jättebra. :)

CreamDream
2

En gång när min första guldis rymde så lyckades han ta sig längst ner i en låda med tågräls (leksaks tåg ni vet) och jg letade i två timmar och tänkte nästan ge upp när jag kom att jag kunde använde mig av hunden och han sökte upp hamstern åt mig och jag blev helt överlycklig! Han har även hittat en av mina dvärgar i tv högtalaren en gång(?), tur att vi inte tittade på tv den kvällen känner jag bara… Men vovve och hamstrarna fungerar SUPER, så som sagt, det beror helt på vad du har för hund :)

Frosstis
2

#9 jag brukar också använda mig  av min hund när jag ska hitta min hamster, haha.

mocchino
1

Som tidigare sagt så beror det helt på hunden.

Två av min mammas hundar skulle nypa hamstrarna utan att tveka! Speciellt hon med mest chichuahua i sig, hon har även varit med och bitit ihjäl en kaninunge som katterna på nått konstigt sätt fick ut utanför buren och då var den ungen ändå några veckor och betydligt större än hamstrarna.

En annan av hennes hundar springer iväg och gömmer sig bara man tar fram hamstrarna, han är nästan rädd för dom. :P

Så på nått sätt känns det ju rätt onödigt att låta dom hälsa på varandra om du inte är helt hundra på att det kommer att funka redan från början. Tänk dig vilken hemsk död om det nu skulle vara så att hunden faktiskt tar hamstern.

Mina hundar får inte hälsa på mina hamstrar. Däremot sitter dom gärna och kollar på medans jag håller på med dom, men det gör ju även katterna och bara väntar på att jag ska säga "varsigod maten är serverad" :P Så jag har publik när jag håller på med hamstrarna. :P haha!

// Nathalie

maja_hamster
1

Som alla andra säger beror väl det lite på hunden. Jag har varit med om en olyckshändelse där en chihuahua bet min hamster i nacken,hamstern dog :( men just nu har jag två hamstrar och två chihuahuor,mina hundar och hamstrar har nosat mycket på varandra,men hunden som dödade min hamster har aldrig mer fått hälsa :0

Odette
0

Försiktighet och 100% uppsikt är alltid att rekommendera vad gäller olika djurarter som möts.. Har själv förlorat en dvärghamster då jag var hundvakt. Världens snällaste hund!
Men han trodde förmodligen att det var en leksak som sprang på golvet (självklart rymde hon ju samma natt som jag var hundvakt.. ), han ville nog bara ta fast henne för att se vad det var. Men han kunde ju inte veta att hon skulle dö om han tog fast henne med tänderna :(
Hittade henne död på köksmattan morgonen därpå och det var verkligen inte roligt..

Men visst finns det hundar som går ihop med hamstrar och andra smådjur, beror helt på hur hunden är! Men för att vara på den säkra sidan skulle jag hålla dem separat, då behöver det inte hända onödiga olyckor.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_