ska göra hamsterkex nu :)
Ladda upp !
För jag vill se receptet och bilden..
okej :D
jag gjorde två olika kex:
ett eget recept jag kom på då (som inte verkar särskilt speciellt, haha)
och ett annat :)
jag har inte bilder för de är fortfarande i ugnen, men jag kan ge dig recepten iaf :)
taget recept:
1 mandel
4 msk havregryn
3 hasselnötter (eller andra)
1 tsk solrosfrön
lite honung
vatten
såhär gör du:
sätt ungnen på 50 grader (jag hade min på 100)
krossa havregryn, nötter, solrosfrön och mandeln. häll det i en bunke. Blanda i lite onung och häll i lite vatten så det blir som en deg. lägg upp klickar på bakplåtspapper beroende hur stora du vill ha de och hur de ska se ut. Sätt in de i ugnen tills de blir hårda och knapriga :)
låt de sen svalna.
Jag tog nog för mycket honung, så de får inte äta för mkt.
mitt recept:
5 msk hamstermat (om du vill kan du ta 4)
1 tsk solrosfrön
2 mask havregryn
2 st grovkrossade mandlar.
honung
vattenkrossa solrosfrön, havregryn och mandlarna. häll allt i en bunke och lägg i hamstermaten. lägg i honung och sen vatten. allt ska bli som en deg.
lägg allting som det andra receptet, på bakplåtspapper formade hur du vill ha de.
sätt in de i ugnen i 100 grader tills de blir hårda.
kram :)
kan läägga till att det första receptet är klart nu, jag ska bara sätta in de i frysen över natten.
jag hade inne de i ugnen i 25 minuter :)
haha jag gav honom ett kex, det enda lyckade receptet. Detta kommer jag fortsätta att baka, jag kunde inte undgå att smaka jag med. det var faktist jättegott! haha! och det tyckte puff också, han åt och proppade in den i kinderna ! han blev också rätt sur när jag tog bort den från han när jag skulle ta upp han och träna lite med honom x)
GÖR INTE MITT EGNA RECEPT SOM BLEV MISSLYCKAT!
recept på liten hamstertårta har jag
blanda 4äggulor med en matsked laktosfri mjölk el vanlig yoghurt, en tesked krossade linfrön, lite bovete.
kör i mikron lika länge som ni mikrar omelett (är lite olika på olika mikro) på vår funkar 2min på högsta värmen bäst om smeten är lite tunn, är den tjock så blir tiden kortare.
ärtor,dill,gurka el vad ni vill dekorera med.
kex gör jag på låg värme i vanlig ugn.
till kexen tar jag vad som finns hemma.
honung är jag försiktig med för att få det lite sötare tar jag söt majs som jag mixar så den blir som pure. som bindemedel tar jag lite ägg.
att blanda i lite fruktmussli har gjort kexen lite hårda å sådär knapriga som mina hamstrar föredrar. musslin suger upp överskotts fukten i smeten.
åh det måste jag prova! :)
#5 ska prova någon gång :)
lite smör,majsmjöl,vatten eller laktosfri mjölk. blanda till en deg. vill man kan man ha i ett ägg.
gör små bollar el kakor. tryck i puffat ris. grädda tills ni tycker de är klara på svag värme.
låt de luftorka nån timme.
innan gräddning kan ni pensla över lite honungsvatten. det går också att pensla honungsvattnet när ni tar ut kakorna ur ungnen.
hade ett recept förra året på hamsterpepparkakor/julkakor. de hette så för de blev bruna. innehåller inte pepparkakskryddor. ska se om jag hittar det.