Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3466 ggr
Roonja
0

E-kullen, F-kullen & Bär-kullen

Tänkte göra en bildtråd! :)

Just nu har jag 3 kullar! :)

E-kullen: Mor: BlueBell Brunörad Silvermink LH/SA Far: Dianthus singo Creme LH. Dem är födda den 24 Oktober 2011:

HANAR:                                                                                                       Elvis Sobel Långhår: Till salu                                                                       Emil Silversobel Långhår satin: Till salu                                                        Eggbert Creme Långhår: Till salu                                                                Evert Offwhite Långhår: Till salu

HONOR:                                                                                                 Estrella Creme Långhår Satin: Tingad Josefin (Queens)                               Elektra Offwhite Långhår satin: Till salu                                                       Elvira Offwhite Långhår: Till salu                                                              Elsa Brunörad Offwhite: Till salu                                                               Esmeralda Creme Långhår: Till salu                                                         Erja Sobel Långhår satin?: Till salu

F-kullen: Mor: Amber Offwhite LH Far: Queens Frodo Sobel Bandad KH         Dem är födda: 11-11-11

Bär-kullen: Mor: Bubblan Creme Dominant Spot Far: Queens Frodo Sobel Bandad KH.

Sobel                                                                                                      Sobel Bandad                                                                                       Sobel bandad                                                                                      Sobel bandad/dominat spot                                                                       Sobel dominant spot                                                                             Creme bandad                                                                                        Creme Dominant spot

Just nu har jag ingen bra uppkoppling, så bilder finns här på dem äldsta ungarna: www.flinganshamstrar.weebly.com! :)

Roonja
0
Krille12
0

Vart finns du?

Medarbetare på Vetenskap.

goldenhamsters
0

Har sett bilder på en av kullarna och de var ju såå söta! Särsilt de som var creme satin Skrattande

Mvh Alicia.

Odette
0

#1 Det blir så om man laddar in en tabell som inte funkar ihop med sidan tyvärr, du får skriva upp dem direkt i inlägget istället så hamnar texten där den ska :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mocchino
0

En liten tanke bara: Borde inte BlueBell vara silver koppar istället för brunörad silvermink? För en brunörad mink är ju en koppar och med silver på det så borde ju det bli en Silver koppar. :) Läcker är hon iaf! ;)

Vart mer sugen på henne än ungarna.. OskyldigKyss

// Nathalie

Roonja
0

#2 i Köping, ca en timme ifrån stockholm och 40-50 från örebro! :)

#5 He. he, nej det finns faktist en färg som heter Brunörad Silvermink och det är hon. :)

Men jag tror inte det finns Silverkoppar………Det finns Koppar det vet jag men……..

Roonja
0

#4 Okej, jag provar igen. E-kullen, Mor Bluebell, Far Dianthus  Singo

HANAR:

Elvis Sobel Långhår Till salu,

Emil Silversobel Långhår satin: Till salu,

Evert Offwhite Långhår till salu,

Eggbert Creme Långhår: Till salu

HONOR:

Estrelle Creme satin Långhår: Tingad Josefin (Queens),

Elektra Offwhite satin Långhår: Till salu

Elvira Offwhite Långhår: Till salu

Elsa Brunörad Offwhite Långhår: Till salu

Esmeralda Creme Långhår: Till salu

Erja Sobel Långhår satin?: Till salu

F-kullen Mor: Amber, Far: Queens Frodo

mer info kommer sen

Bär-kullen Mor Bubblan, Far Queens Frodo

Sobel

Sobel bandad

sobel bandad

sobel bandad/dominant spot

Creme bandad

Creme dominant spot

Sobel dominant spot: Behålla

UlrikaD
0

#5 Det är väl klart att BlueBell är söt Nathalie. Hon är ju dotter till en av mina hanar.Skrattande

Grattis till alla tre kullarna!!

mocchino
0

#6 Nej men det har du ju rätt i att det heter ;) men tycker att det vore mera logiskt om det skulle heta Silverkoppar. ;) Då det genetiskt faktiskt är en koppar med silver! :) Fast brunörad silvermink låter väl iof lite finare än silverkoppar. :P Hur läcker som helst är hon iaf!

#9 Ja men då förstår jag! Borde jag ju ha förstått på en gång! ;P Haha!

// Nathalie

Roonja
0

#9 He, he…ja lilla Snövit här hemma, världens bästa kille!

#10 ja, jo det vore det väll, hi, hi, men silvermink låter finare! :P

Roonja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag se om bilderna kommer med, jag är inte säker, det här blir bara ett prov…….

Roonja
0

Tyvärr så blir det bara 3 bilder idag! Sista bilden: Elsa

Rosenwyns
0

Vad har mamsan Bluebell för färg på ögonen? Röda? Annars e hon ju ingetdera… När hon var liten ser hon ju onekligen ut som en minkvariant men skum färg som vuxen… ja satinet å Sg gör ju sitt till förstås… Glad

Roonja
0

Jo, hennes färg är ju lite skum! Japp hon har röda ögon, det syns tydligt och väl på henne! :)

Roonja
0

När BlueBell var liten var hon blågrå med vit/creme/offwhite ögonringar. Nu är hon väldigt lik en Silvermink brunörad. Ingen av hennes kull syskon var BÖ. Men hennes mamma bär på det och även pappan….. I början trode jag på att hon var en ny färg och det tror jag fortfarande…jag har aldrig sett någon liknande färg..aldrig….Fast riktigt fin det är hon. Ovanlig och fin! :)

Roonja
0

Ursäkta stavfel har brottom, så jag skriver lite slarvit. Rättar till…..Ingen av hennes syskon i kullen var Bö. Hon hade en blandning i förgen på ögonringarna, typ lite gröddvit….

Wand
0

Helt underbara. :-*

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Roonja
0
goldenhamsters
1

Guud vad söta! Synd att du bor över en timme från mig, annars hade jag gärna kommit och hälsat på Skrattande.

Mvh Alicia.

Roonja
0

#22 Ja, det e synd! ja, dem är helt underbara att hålla på med! :)

Roonja
0

Mamman till kullen, BlueBell.

När bluebell var 2 veckor var hon gråblå. Hennes färg ändrades snabbt till ljusbrun när hon var 3-4 veckor. (Rödaögon) Jag regga henne som MINK.

När hon fick sin kull kunde det bara bli sobel och creme……men det blev både silversobel och offwhite……Jag omreggade henne till Brunörad Silvermink eftersom hon inte hade någon likhet med silverminken. Om man tittar riktigtnoga kan man se ögonringar som glänser men man ser inte riktigt vilken färg…Hennes botten färg är offwhite färgad alltså gräddvit ungefär….Jag har länge tyckt att hennes färg var annorlunda, men det är nog bara satinen.

Frågan är då…kan någon som är riktigt bra på färger eller Genitik säga vad hon kan vara. Har jag haft rätt att hon är Brunörad silvermink eller är hon något annat?

Bild på henne som unge!

Roonja
0

?? Och även fast hon var blågra när hon var bebis så syns det faktist på bilden att hon har vita ögonringar. Och hon kan inte vara mink eftersom det kom Creme, sobel, silversobel och offwhite i hennes kull!

mocchino
0

Ja en cremevariant är hon ju iaf, kan inte vara något annat och med röda ögon så är det ju antingen silvermink eller bö silvermink som verkar vara det rätta. :)

Hade jag varit dig så hade jag satt ihop henne med en rostbaserad hane för på så sätt kan du ju få svar på om hon är bö silvermink eller inte. :) Är hon bö silvermink så blir det bara rostbaserade ungar i kullen. :) Blir det även annat så är hon silvermink. :)

Men vad hon än har för färg så är hon super läcker och jag kan nog gärna offra mig på henne om du skulle tröttna! ;D haha! OskyldigKyss

// Nathalie

mocchino
0

#17 Jo men Blomma är ju bö! :) Hon är ju bö silversobel så hon är ju också brunörad. :) Sen hade du ju några rödögda cremear som likagärna skulle kunna vara rödögda carameller så där kan du eventuellt ha flera bö. ;)

// Nathalie

mocchino
0

#27 Mink kan hon visst vara då det är en cremebaserad färg. :) Mink är en rödögd sobel. ;)

// Nathalie

Roonja
0

#28 He, he… ja men då vet jag det…fast jag tror inte jag kommer göra de, hon är ju underbar Kyss

#29  Ja, jag tänkte fel. Det är såklart att jag vet att blomma är bö. Ja, jag tänkte fel. Nja jag hade ju Bingo och Blänka som var creme rö. och jag tror inte dem var carameller, för dem hade mest grått på öronen..

#30 Jupp jag vet att en mink är rö sobel. Nej hon är inte mink, för hon har vit botten färg! Nja jag tror inte att hon är silvermink, då är hon BÖ silvermink.

Tack för att du svarar. Jag har hållt på i över ett och ett halft år med genitik så jag vet ju oftast vad som kan komma. Och att mink är rö sobel m.m. men man behöver ju lite hjälp ibland, men då hade jag nog rätt på hennes färg.

Älskar hennes färg, annorlunda! Glad

Skickar me en bild på henne också! :)

mocchino
0

#31 Som liten, om jag inte hade vetat att det var en cremebaserad kull så hade jag gissat på att hon var dove! Men eftersom minken är lite lik doven i färgen så hade ju mink varit min andra gissning. Men som hon är nu så skulle jag faktiskt mer gissa på brunörad silvermink som du säger att hon är iom att färgen ändå är rätt "varm" i tonen.

Man kan ju inte annat än älska dessa "konstiga" färger! Det är ju tack vare dom man lär sig och i mitt fall så blir jag bara ännu mera intresserad av genetiken för varje gång! Jag tycker såna här tankenötter är jätte roliga! :)

Men man kan ju fundera sig dum, för efter ett tag så snurrar man ju runt sig i sitt eget tankenät och glömmer bort dom mest självklara saker som man faktiskt vet bara för att man funderar för länge på en och samma sak. Men jag personligen tror att bö silvermink kan vara det rätta men som sagt finns det ju inget sätt att vara 100% säker om man inte testparar, och i hennes fall skulle det ju då vara en rostbaserad hane som gäller. Så hojta till om du vill låna en till nästa parning! ;D Thihi!

// Nathalie

Roonja
0

#32 Ja, visst är det så, du skriver det man tänker.

Har du en Rost hane? Ja hon har ju fått en kull så varför inte låna in en Rost kille när det blir dags nästa gång? Skrattande

mocchino
0

#33 Har både rost och bö sobel hanar. ;) Men vi kan ju pma ang det så kan vi jämnföra stamtavlorna så det inte blir nån jätte konstig släktparning isf! ;)

// Nathalie

Novis10
0

BlueBell är super fin och vacker Oskyldig

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

UlrikaD
0

Måste verkligen hålla med Nathalie. Bluebell är otroligt speciell. Vet att jag tyckte det redan när du fick den kullen:)

Roonja
0

#38 Ja, jag har tyckt det jag med från början. Hon var en av dem minska i kullen och var inte rund utan hennes midja syntes. Men hon var underbart lugn och så häftig färg så jag var tvungen att behålla henne ändå! Nu har hon utväcklats till en fin dam. Hon har faktist växt in i sin kropp och ser inte ut som en utomjording längre! Flört Ja, visst det kom jag ihåg: " Jag har gått och blivit lite hemligt förälskad i Bluebell , fast nu är det ju inte så hemligt längre :P"

:)

Roonja
0
UlrikaD
0

#40 Japp, det var jag.Skrattande

mocchino
0

#38 Nej men Ulrika gillar du samma hamster som mig?! Vilken överraskning! ;P haha! (måste vara första gången.. Eller inte! ;D Haha!)

// Nathalie

Roonja
0
Roonja
0

#43 Just ja, plus några småttingar brevid henne! :)

Gurka är gott

Frosstis
0

´haha vad söta ♥

AnnaCDSG
0

#44 Vilken bedårande bild! Kyss

Roonja
0

#48 Tack! :)

#49 Tack! Ja, Erja är underbar! :)

Roonja
0

Nu på tisdag är ungarna 4 veckor! :)

Lägger upp lite bilder som jag tog igår på Esmeralda och Eggbert.

(bråk om vem som ska dricka ur vatten flaskan)

Roonja
0

Jag har ändrat tema för Bär-kullen, nu är det Bakelse-kullen.

Första bilden på Bakelse-kullen.

Roonja
0

Här är lilla Morotstårta från Bakelse-kullen Dricker vatten!

Dumbo-
0

Så otroligt söta! Kyss

Magda
0

ååå Morotstårta Kyss så fina de är allihop!

Roonja
0

#55 Tack! Dina är minst lika söta! :)

#56 Tack, ja Mortostårta är väll för underbar!

julst
0

Elektra är ju bara för söt!!

// Julia

Roonja
0
Dumbo-
0

#57: Ja, de kommer ju från en otroligt fin mamma Flört
Vilka bebisar är inte söta vid den här åldern egentligen? Oskyldig

Roonja
0

#60 He,he ja! :) Bea ja, hon är ju så fin!

Na, eller hur! Kyss

fannytomen
0

Du har PM! Skrattande

Roonja
0
Linda3046
1

Så fina! Inte så ofta man ser sobel bandat.. Tycker det är så fint! Kyss

Carjos
0

#24 Jag har sett bö silvermink eller då silverkoppar (som jag också tycker det borde heta) förr och de var mer åt det röda hållet och tror nog att hon är en silvermink eftersom hon var så grå som liten och det är inte koppar. Men det här med umbet varierar ju ganska mycket hur bra de är. Så om man vill vara säker så para med en säker b.ö som mocchino sagt här ovan :)

Lägger in på en av mina silverminkar jag haft (om du inte vill det så tar jag bort) dock var han inte satin.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com