Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1331 ggr
Lollypoppii
0

Hemlagat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjenixen! Behöver lite tips på hemlagad mat till min hamster. Vad brukar ni laga för något till era hamstrar? Typ pureer,havregrynsgröt, ja typ allt möjligt! Skriv gärna recept eller/och lägg upp bildGlad

Försökte att göra pure till Curry vilket blev helt misslyckat. Fast Curry tyckte att det var hur gott som helst endå :) Han  har blivit så smal på sistonde så är riktigt förvånad över hur han gluppsade i sig mattes hemlagade…sak..? xD Lägger upp en bild på ''puren''

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Wand
0

Jag gör mest havregrynsgröt (osaltad) och mosad potatis i puré-väg till mina hamstrar. Jag funderar dock på att koka ihop ärtor, morötter och några smågrejer till ett enda hopkok - mycket nyttigt i en liten skål! 

Om någon har tips på liknande saker så skrivskriv.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frosstis
0

haha det ser väl gott ut? ;)

haha nejmen.

jag har lagat havregrynsgröt till min hamster typ, två gånger?

det är väldigt enkelt, ta havregryn och vatten och värm i mikron tills det blir gröt ;)

Lollypoppii
0

Min moster höll på att fixa mat. Hon kokade kyckling så jag snodde en liten bit. Sen så hittade jag en påse med frysta grönsaker i frysen. Det var ärtor,majs och röd paprika i. Så jag mixade grönsakerna, kyklingen och körde ner lite morot också. Sen toppade jag med lite hela ärtor och majs :) Det var bara något som jag kom på xD

Lollypoppii
0

#2 Ska pröva göra havregryn till min plutt. Kanske som frukost innan skolan imorn :P Få se hur mycket han äter av röran. Ska låta den stå över natten eftersom det är rätt mycket kvar ;) Han sover just nu så han äter säkert mer sen när han vaknar :)

3# Ska prova göra potatispure/mos nästa gång vi kokar potatis! :)

Roxie
0

Jag brukar göra såhär:

1-2 fryst kycklingklubba
Linser/Pasta/ris/potatis
1 Broccolibukett
1/3 blomkål
4-5 Morötter
(eller de grönsaker man har hemma)

Koka kycklingklubban tills köttet blir mört och plocka sedan av allt köt och fett och lägg tillbaka det i det kokande vattnet.
Skär alla grönsaker i mindre bitar och lägg ner i vattnet. Kan även tillsätta ett äpple om man vill.
Låt detta koka tills det blir mjukt.
Mixa ihop allt direkt i kastrullen, häll inte bort något vatten eftersom allt fett från kycklingen är där.
Sen brukar jag  även mixa ner linser, pasta, ris eller potatis beroende på vad jag har hemma. Detta ska självklart vara kokat också, så jag brukar alltid göra lite extra när vi ska äta så det alltid finns något i kylen.
Om purén fortfarande är för lös brukar jag tillsätta vetegroddar, tills det blir önskad tjocklek på gröten.

Låt svalna och häll upp i mindre plastburkar och frys in. Har man bara en eller två hamstrar så kan man även frysa in i såna former för isbitar :)

// Sofia

Amun-Ra
0

Jag brukar servera kötbullar ala hamster serverat med rotmos och grönsaker någon gång under veckan om jag har alla ingredienser. Brukar även servera ugnsbakad forell eller lax och naturligtvis serverar jag det kall. Brukar ta en benfri bit och sätta i ugnene utan kryddor och salt. Ugnsbakad lax är otroligt omtyckt här av alla mina hamstrar. De brukar njuta av det så mycket att ögonlocken nästan far fast! Tror nog favoritmaten hos mina hamstrar faktist är ugnsbakad fisk och speciellt lax och forell.

Recept på Kötbullar Ala Hamster

Man kan göra dessa bullar på nöt,gris,lamm,brojlermaletkött.

Ingredienser

Maletkött

Ägg

Vatten

Skorpmjöl

Blanda alla ingredienserna i en bunke så att det blir en fin köttbulle smet! Ta fram stekpannan och en kastrull med vatten. Lägg kastrullen på låg värme. Tag en halv en fjärde dels tsked av smeten och rulla dem till små bollar! Bryn köttbullarna så att de får lite färg. Flytta sedan köttbullarna i det kokande vattnet och koka dem i ca 5-10 minuter. Sila och flytta över köttbullarna till en skål. Låt kallna och sedan är det bara att servera. Resten av kötbullarna kan man frysa ner för senare användning…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

NaDa...
0

*Tass* Här ska jag testa lite recept. :)
Själv har jag bara hunnit koka en bit kyckling, som han kastade sig över, som det enda 'receptiga' men i och för sig så har jag bara varit hamsterägare i en vecka ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Lollypoppii
0

#6 Vill verkligen prova köttbullarna! Men måste köpa skorpmjöl..vad det nu är xD Maletkött? Funkar det med nötkött?

Haha Curry har nt ätit upp kyckling/grönsaks-röran än. värmde den lite i micron så nu har han ätit lite till. Nääästan halva ^^ Duktiga pojken då! Han brukar inte äta alls mycket! Han har knappt ätit något Foder men det kan ju bero på att han är gammal och så ^^

Roxie
0

#8 Tror det är Nötfärs som Amun-Ra menar ;)

// Sofia

Escaflo
0

#8 Eftersom det är tillagat kött så spelar det inte någon roll om det är nöt, blandat eller fläsk.

Men endast nöt kan ges rått, det är helt okej.

Hejsvejs~

ella99bella
0

Har  hört att solrosfrön inte är bra. har aldrig gett det men undrar ändå är det bra elr inte om inte varför?

Mvh/Ellen<3Glad

Amun-Ra
0

#8 Man lagar köttbullar av köttfärs som ex nötfärs,brojlerfärs,grisfärs och lammfärs, går utmärkt att laga till köttbullar. Skorpmjöl är smulad vitt bröd. Kanske ni i sverige kallar det för brödbjöl eller nåt! I Finland kallar vi det skorpmjöl eftersom det är framställt av torkat vitt bröd som de har smulat till mjöl ungefär. Glad

Lollypoppii
0

#9 aha tack xD

#10 Okej, Vi köper typ bara nöt (: Tack Tack ;)

Escaflo
0

#11 Det är okej som godis, men bör inte ingå i vanligt Foder för att solrosfrön är väldigt feta. Det är kanske därför du hört att det inte är bra. Man vill ju inte medvetet göra sin hamster jättefet… :/

Men som sagt, några frön som fredagsmys funkar. :)

Hejsvejs~

Lollypoppii
0

#12 Haha vet inte vad vi kallar det här XD men ska se om jag hittar ^^

Amun-Ra
0

#11 Jag skulle säga att för mycket solrosfrön kan bli ohälsosamt åt hamstern om man ger för mycket av det eftersom det är rätt fet och kan i längden om man använder för mycket av det vara skadligt för hjärtat och ev utveckla hjärt och kärlsjukdomar. Precis som för mycket mättat fett är för ett människohjärta och blodkärl i stora mängder och för ofta och i några till många å, kan ge ökad risk för hjärt och kkärlsjukdomar. Men ger man solrosfrön i lagom mängd och inte övergöder den med det så är det inte farligt för hamstern…

Escaflo
0

#15 Det är troligtvis ströbröd som Amun menar. ;)

Hejsvejs~

Lollypoppii
0

#17 HAHA jao du det kan det vara XD känner mig trög

Amun-Ra
1

#17 Precis, det var ströbröd jag menade! Här på andra sidan havet heter det skorpmjöl. Så nu vet ni det till nästa gång ni skall till finland och handla ströbröd… hahahahaFlört

ella99bella
0

mm har hört att det bildar ett fett lager runt nåt i kroppen!Oskyldig

Mvh/Ellen<3Glad

Magda
0

#19 jag har alltid sagt skorpmjöl och fått lära mig att det heter så (bor i skåne, inte finland Flört), så det är nog olika vad som sägs och eftersom det står ströbröd på förpackningarna i affären så blir jag alltid lika förvirrad *s*