Gallerburs problem.
För en vecka sedan fick jag min hamster. Då fick han bo i en mini duna som jag har, fast med en träskiva med hål uppe på eftersom att buren inte hade något gallertak.
Pappa köpte då en gallerbur åt mig, så att hanstern inte skulle kunna rymma.
Nu har han såklart börjat bita på gallret och hänga i taket, och håller mig vaken på nätterna med sitt eviga gnagande…
När jag säger åt mamma och pappa att han gnagar så säger de 'ja, det var du som ville ha hamster' eller 'men det är ju inte något farligt om han gnagar lite..? lägg buren i ett annat rum bara!'. Men det vill jag ju inte heller eftersom att jag vill stoppa honnom när han gnagar….
Mamma tycker att jag ska sätta in det lilla (alldeles för litet) hjulet som kom med buren, även om han bara är ca 7 veckor…
Och om jag byter till dunan igen så kommer både mamma och pappa att bli 'ledsna' eftersom att den buren jag har kostade ganska mycket.
Och nu vet jag inte vad jag ska göra… så jag frågar er..
Vad skule ni göra..?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Försök förklara att du är jätte tacksam och glad över buren men att det finns hamstrar som slitit ut tänderna när de gnagt på galler och att du inte vill att det ska hända din också.
Ja.. det har jag sagt.Då säger de att hamstern nog vet när den sliter ut tänderna.. :S
~ Kram Nadja ♥
Om hamstrar och andra smådjur hade förstått att "om jag biter mer nu så sliter jag ut mina tänder" så hade de ju inte gjort det.
Jag förstår att du inte vill göra dina föräldrar ledsna men det är DU som kan mest om hamstrar i din familj och vet bäst när det kommer till din hamster.
Jag får försöka med det då..
Ska skaffa en samla låda senare som han kan bo i.. och gömma gallerburen… ;)
~ Kram Nadja ♥
#4 haha smart!
jag har en dunabur (mamma köpte den och massa tillbehör och sånt för 100:- av en jobbarkompis) och använde den jättemkt, men sen sa min kompis att jag kunde få hennes fågelbur inne i stan så sen åkte jag och pappa och hämtade den, men han bet jättemkt på gallret och så jag stod ut med det i typ en/2 veckor, sen bytte jag tbx till dunaburen som är jätte liten. jag har nu köpt en samlalåda som är mkt större :)
fågelburen:
#0 Jag tänkte på en grej, biter hamster alltid på samma ställe eller på olika? Om den biter på samma ställe kan du prova att sätta fast en bit kartong eller några grenar på gallret.
Han har sitt favoritställe att bita på, där satte jag katrong, och så satte jag kartong överallt som han brukade bita..
Då slet han sönder all karting på en natt och började bita på gallret igen…
Jag har också en bit från ett litet 'träd' som vi tog ner till kaninerna, som han kan och brukar gnaga på…
förhoppningsvis kommer jag till Ikea vid självständighetslovet (alltså Finlands) ;)
~ Kram Nadja ♥
Hahaha,nämen vad ni klagar! Man vänjer sig vid ljudet! Om det ändå inte går så kan man ju lägga hamsterburen i toalettrummet eller ett annat rum under natten. Har aldrig varit med om under min 20 års långa tid som hamsterägare att någon av hamstrarna skulle ha slitit ut tänderna på grund av att de har gnagat på buren…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#8 Dock händer det ju fortfarande att hamstrar och andra smådjur sliter ut tänderna pga gallergnagning. De flesta gör inte det, men det händer.
#8 okej, kanske brage får 'sova' (haha) i gästrummet på natten.. ;)
Trodde att det var typ, han gnagar i några veckor *BOMM* Tandproblem ;)
~ Kram Nadja ♥