Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3245 ggr
[aammE]
0

OHYRA IGEN?!

Blir galen, min hamster hade ohyra för ett tag sedan, veterinären hade ingen aning om precis vad det var för sort men han konstaterade att det var en parasit och skrev ut stronghold…

Nu hittade jag precis samma sort ohyra IGEN, trots att jag medicinerade alla djuren hemma. Bara på ena hamstern sitter de små odjuren…

Det är små röd/svarta djur som suger blod och när man klämmer på dem så går de sönder… Någon som vet vad det är?

[Ai-chan]
0

Inget illa menat, men… det lät lite roligt: "när man klämmer på dem så går de sönder"

[aammE]
0

#1 Ahaha, ja, men viss ohyra överlever ju att man klämmer på dem. Dessa spricker med ett litet knäppande ljud.

goldenhamsters
0

Kan ju vara röda hönskvalster. De är svarta och blir röda när de suger blod. Det behandlas med frontline :)

Mvh Alicia.

Wand
0

Kan det tänkas vara fågelkvalster? Är de runt 0,5 mm stora och mörkröda? 
Har du även kommit ihåg att behandla burar med virkon/sprit och såpa, och slängt och bytt ut eller alternativt rengjort inredning noggrant?

Man blir inte kvitt ohyran av att enbart behandla djuren. 

Om du gjort detta + städat runt där buren/burarna är och tvättat eventuellt ohyresmittade kläder så vet jag inte varför de kan ha kommit tillbaka.
Har du funderat på vad som kan vara källan till ohyrans uppkomst?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[aammE]
1

#3 Tar inte stronghold det då?

goldenhamsters
0

Kan berätta lite mer om röda hönskvalster. De är endast på djuret för att suga blod och brukar sedan finnas under matskålar/toaletter m.m.

Väldigt svåra att bli av med.

Jag har haft det men det var så konstigt för jag stod och plockade bort krypen i flera timmar på dem i 2 dagar. Städade ur buren och allt. Sen åkte jag till veterinären 2 gånger men ingen kunde finna något på min hamster och hennes ungar. Jag hade lyckats få bort allt! Hade nog en hel del tur. För ingen av ungarna hade ohyra sen och inte heller mamman.

Mvh Alicia.

goldenhamsters
0

#5 Det kan göra, men det har inte lika bra verkan som frontline. Det är rätt svårt att bli av med röda hönskvalster i och med att de endast suger blod på hamstern, de bor ju inte i pälsen.

Mvh Alicia.

Wand
0

Fågelkvalstret lever dessutom riktigt länge utan värddjur, jag hade levande kvalster kvar i mitt obebodda gerbilakvarium 2 månader efter att gerbilerna dött. 

Jag skulle åka och behandla gerbilerna när de fick det, men blev avrådd då behandligen tydligen kunde vara dödlig för dem. Ångrar det då gerbilerna kort därefter dog av blodförlusten. 

Som goldenhamsters säger så är de extremt svåra att bli av med, och jag blev inte av med dem helt förrän jag städat ur hela mitt rum, skurat igenom hela akvariet och torkat fönsterkarmar mm. Slängde all inredning med. 

Fågelkvalster och röda hönskvalster är förresten samma sak, jag pratade med anticimex då jag blev drabbad.

Fågelkvalstren kan dessutom bita människor, har läst om något dagis som blev drabbat av fågelkvalster. 

De kommer oftast utifrån, från hö eller ifrån djur som varit i kontakt med fåglar (alternativt fåglar själv). Jag fick dem av att mata och klappa kor, hur fånigt det än låter.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

goldenhamsters
0

Ja hönskvalster biter människor med, men de kan inte leva på människor. Var försiktig för alla pälsdjur kan få den slags ohyra.

Hundar, katter, råttor, hästar m.m. Och dessa djur är ju extremt svåra att bli av med detta på.

Mvh Alicia.