Fota hamstern med blixt?
Skulle vilja fota min hamster och ta ordentliga närbilder på honom, och eftersom han inte är vaken på dagen när det är ljust och inte trivs på tomma ljusa ytor om jag t.ex. har mycket belysning i ett rum, måste jag använda blixt (även för skärpan).
Jag tror att det kan kännas obehagligt för hamstern att få en jättestark blixt mot sig flera gånger när man fotar och undrar hur ni andra gör? Jag vill inte ha honom där det är allt för ljust och fast det skulle vara ljust blir det osuddigt om jag skippar blixten… Tycker färgerna blir ganska dåliga när det är skarp blixt och undrar hur ni som lyckas få skarpa bilder men med mer "mättade" färger på era hamstrar gör? Då hamstrar har en tendens att inte alltid vilja sitta still… 
Ja skulle behöva lite tips från er duktiga fotografer (och alla andra också)! :)
osuddigt? det är ju skarpt =)
För att mjuka upp blixten så använder jag mig av närmaste vita pappret jag kan hitta och täcker för blixten med ett ark papper. eller toapapper funkar också lol. Ger en mjukare bild. pappret ska vara så tunt att blixten går igenom det.
/Fridaybrew
Oj jag menade SUDDIGT där jag skrev osuddigt :o
#1 Okej tack så mycket för tipset, det har jag aldrig testat förr men ska göra det nästa gång! :D
#3 aw vilken söt hamster!
vilken ras är det?
gud vad gullig ♥
#0 Vad har du själv för kamera och utrustning att använda dig av?
Kan vara bra att veta för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. :)

Jag har en vanlig halvkass digitalkamera. Jag ställer mig längre bort och zoomar istället när jag använder blixt.
#4 Det är en rysk vintervit/hybrid, är inte helt säker än.. Men hon har färgen agouti. :)
Tack för era tips!
#5 Ja det glömde jag att säga, jag har en Canon EOS 450D systemkamera samt ett objektiv som man kan ta foton på långt avstånd med, vet inte vad det heter men i alla fall motsatsen till makro.
Tänkte att det kanske skulle funka att använda blixten med långa obektivet, då kan jag själv stå några meter bort och ändå få närbilder, men problemet är att jag helst skulle vilja sitta bredvid hamstern hela tiden och inte skulle våga lämna den ens för en liten stund själv på golvet, i soffan eller var jag nu skulle fota honom, för jag är rädd att han skulle springa och gömma sig eller rymma isåfall. Men kanske det kan funka om någon hjälper till och vaktar hamstern bredvid den och man själv står långt bort och fotar…
Men ett makro-objektiv skulle jag gärna vilja ha! Och även extern blixt..
Använder mig också av ett vitt papper framför blixten :)
Fast en extern blixt är högst på önsklistan!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#8 Precis som vissa andra här så använder jag en extern blixt som jag riktar upp i taket eller in i en vit vägg.
Det bästa tycker jag är om man inte har en extern blixt är att fota utan.
Försök att få tag på någon stark lampa som du kan rikta mot hamstern så att du får ett bra ljus och därmed kan använda en kortare slutartid.
Nu vet jag iuf inte hur mycket du kan om bländaren, slutartider och Iso men jag antar att du kanske har ett kanske 55-200 objektiv? Det står annars på objektivet vad det är för nåt.
Fotar du på inställning TV AV, P Eller M eller nåt av dom andra automatiska programmen?
Sätt hamstern på en liten yta, t.ex en stol med ett lakan på, eller kanske en tom burbotten så har du automatiskt lite staket också där den inte kan springa och gömma sig för dig, och sätt gärna dit lite rekvisita som hamstern kan undersöka eller ge den något att äta för att få den att vara stilla några sekunder, sen gäller det att vara snabb på avtryckar knappen. ;)
En medhjälpare är jättebra då kan du koncentrera dig mer på fotograferingen medans din medhjälpare håller koll på hamstern.
Men vill du absolut fota med blixt så säger jag som dom andra, sätt ett vitt papper framför blixten så blir inte ljuset lika starkt.
Sen om du vill komma närmare så kan du köpa sånna här närbilds filter. Dom fungerar som ett förstoringsglas ungefär och finns i olika styrkor.
Det är ett alternativ till ett macro objektiv och inte lika dyrt. ;)
#10 Tack så jättemycket för tipset, ska använda alla tips jag fått när det är dags för nästa fotografering och antagligen går det bättre då 
#11 Varsågod. Roligt om man var till nån hjälp iaf. 
Dock använder jag bara den när jag fotar djuren ^^
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#13 aa okej det verkar ju bli fina bilder i alla fall :) Får väl skriva upp en extern blixt på önskelistan till julen…