Skillnad på STRESS och iver?
Vet inte om min hamster är stressad eller bara ivrig/pigg när han får komma ut. Tror tyvärr att det är stress.
Han rör sig liksom ibland "nerhukat" alltså mycket mer mot marken än vanligtvis, tror han inte känner sig trygg på större ytor osv. Men det är riktigt svårt med det här med aktivering då jag inte vet om han gillar eller inte gillar det. I bollen springer han inte nu för tiden, på ytor blir han antagligen rädd. Eller först kanske det funkar bra men efter en stund kan han börja röra sig riktigt snabbt och kvickt och ibland "nerhukat". Om nån inte förstår hur jag menar kan jag försöka filma nån gång.
Någon som har tips på hur man vet ifall ens hamster är stressad eller ivrig/pigg? SKulle vara supertacksam för hjälp! :)
Var låter du din hamster springa? Vardagsrum, ditt rum,eller i en hage?
När jag hade marsvin så brukade de springa nerhukat "tryckta mot marken",och de sprang snabbt till mindre ytor och under min säng.
Jag har läst att detta beteende kan bero på att gnagare känner sig rädda/hotade när de vistas i öppna och ljusa områden. Jag tror att detta beteende kan bidra till stress… Men inte säker!
Du kanske kan testa att ha ett svagt ljus i rummet då hamstern springer lös. Testa och se om den blir mindre stressad och hukar sig mindre.
Hoppas det kan hjälpa … :-)
Håller med föregående inlägg.
De är lite "gjorda" för att se upp med att springa helt synligt över öppna ytor pga rovdjur o rovfåglar.
Prova att ha honom i någon hage så ytan inte blir allt för stor. Du kan kanske ha något litet skydd eller hus han kan springa till när han blir rädd? Risken är kanske att han sitter där inne hela tiden o inte rör på sig. Men han blir kanske modigare efter ett tag?
Mina hamstrar är ibland i hage men för det mesta får de springa fritt i rummet som är hamstersäkrat. De är båda tuffa och så men ja, de springer gärna fort över just öppna ytor för att sen stanna o utforska sånt som känns lite mer säkert. Som under hyllan, sängen, runt burarna o andra saker som står på golvet. Men ändå är de inte rädda för att ge sig ut på öppna ytor. Blixten tex springer en runda o grejjar sen kommer hon alltid till oss en liten sväng, sen springer hon iväg igen.
#1 och #2
Ja ni har rätt det där med stora ljusa ytor och det förstod jag. Förr brukade jag ha honom t.ex. i soffan eller i badrummet, båda dessa är ganska ljusa och öppna och sådär. Nu har jag börjat bygga små hagar som är lite som labyrinter och inredda med leksaker, i ett rum som är halft nedsläckt och dessutom brukar jag bygga hagarna under nån pall så det blir som ett "skyddande tak" ovanför. Det funkar mycket bättre och han vågar leka och utforska och har inte sprungit sådär "tryckt mot marken" på länge! 
Det låter ju jättebra tycker jag :D
#3 vad kul att höra! Smart med att bygga hagen under en pall och liknande :D
alltså det är inte stress eller så , hamstrar gör så när det är något nytt. min hamster gör också så ibland ;)
#6 menar du att springa sådär ner mot marken? Det kanske inte är stress, men eftersom hamstrar är bytesdjur och i naturen är ganska ömtåliga och utsatta för fiender på stora ytor utan gömställen, där de syns bra, så blir de nog osäkrare och känner sig otrygga utan nåt gömställe att gömma sig under. :) Så jag tror knappast att det endast är frågan om nya ställen.
#7 ja kanske det, men jag har försökt att hitta det sedan min hamster gjorde det (som var för flera månader sen) , och så äntligen hittade jag att någon skrev att det var för nyya områden. hehe ;)