Hamster iFokus

Hamster

Etikettminneslund
Läst 2821 ggr
[Bibbo]
1

Kasta en sten på hamster.

Jag vet inte vad rubriken skulle heta.

Min kompis hade en gamling på 2 år & 9 månader.Han var väldigt sjuk , hade bara tre ben eftersom det andra hade de amputerat bort när de råkade klämma han i buren.Jag brukade vara hemma hos henne mycket och jag hade han i min hand hela tiden när vi pratade.Men ja han blev bara  sjukare och sjukare , smalare & mindre (dvärghamster) Sen åkte de in med han till vetrinären för att avliva för han mådde så dåligt , och vetrinären sa att det var onödigt att ta en spruta i den trötta smala & lilla hamstern.Så de skulle kasta en sten på han så att han dog , och min kompis klarade inte av att stå och kasta en jävla sten på hennes älskling.Så hennes pappa fick göra det.Jag blev förkrossad när jag hörde det det var ju jag som gick hem till henne efter skola och gav han nytt mat & vatten , det var JAG som lekte med han hon lekte såklart också med han på kvällen , eller ja inte lekte utan myste för att han var så gammal och slö.Saknar min älskade ögonsten som är skälet till att jag skaffade hamster…..HEJDÅ min älskade Fido jag älskar dig förlåt att jag inte var där med då du behövde mig…..R.I.P min ögonsten Fido eller som jag kallade han ögonsten <3

Love you ögonstenen min

Asså kan värkligen en vetrinär säga att man ska kasta en sten ?

[SweetRose]
4

Det är verkligen inte okej för en veterinär att säga så! Det borde anmälas!

Det är skrämmande hur otillräcklig veterinärerna är när det gäller smådjur. De lokala här i min trakt såg inte skillnad på hamster och marsvin t.ex! nej fy, ush!

Linda3046
1

Kasta sten låter verkligen inte som en laglig avlivningsmetod. :(

Bruden-Mbuti
3

var hon med till vetten å hörde vad den sa?

funderar om pappan bara sa så för att komma undan lite billigare.

UlrikaD
6

Det är inte en laglig avlivningsmetod och jag tvivlar på att någon veterinär skulle säga något sådant.

Han kan bli anmäld och avstängd. Och dessutom känner jag väl inte till någon veterinär som skickar bort patienter, de brukar vara bra på att ta betalt istället.

Amun-Ra
0

Låter mer som att pappan ljög för henne en dålig vitlögn! Ingen veterinär jag känner skulle göra så eller föreslå något sådan hjärtlös avlivning som att kasta sten på en gammal döende hamster!

FY, man blir ju upprörd av att bara höra något sådant! Skulle bra vilja fråga den mannen om han kastar sten på sina döende anhöriga också! USCH och FY! Jag tror inte ett dugg på att veterinären föreslog avlivning genom att kasta sten. Låter inte alls som en veterinär det.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Wand
1

Men herregud, får ont i hjärtat av att läsa detta… oavsett om det var veterinären eller pappan som kom på denna hjärtlösa idé så kan man ju fundera på vad för en jäkla människa det är som klarar av att ens tänka en sådan hemsk sak…
Fyfan, stackars hamster. Han förtjänade att få somna in lugnt och stillsamt med sina nära och kära, inte att bli stenad till döds. Vill banka vett i människan.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Em_I_Am]
1

Stackard dig, tjejen som ägde honom och stackars hamstern.

Nej jag tror verkligen inte heller att en veterinär har sagt så. Visst finns det veterinärer som ibland har fel, de kan säga konstiga saker o det finns veterinärer som rent av är ganska otrevliga. Men att använda stenkastning som avlivningsmetod tror jag inte på. Det är inte lagligt att göra så och jag tror inte att veterinären tar chansen att bli anmäld genom att säga så. Alla veterinärer förespråkar ett värdigt o så smärtfritt slut som möjligt för alla djur. Har aldrig råkat ut för något annat.

Men avlivning kostar pengar och det är nog där skon klämmmer. Pappan ville nog inte betala och ljög om saken. Beklagligt.

GrönGul
4

Om nu hennes pappa kastade en sten mot en döende hamster och sedan dödade den. Så kan du jättegärna ge mig hans adress och telefonnummer så tar jag och anmäler honom för djurplågeri.

NinjaKakan
1

Det var det aboslut värsta jag någonsin hört ! Det är brutal och hjärtlöst och om veterinären har sagt så, så ska han anmälas och även pappan för det är så fel det bara går att bli. Fy f*n säger jag bara!

Tråkigt att han blev sjuk hamster, men det är inte okej!

[Bibbo]
0

Nej dåda jag och hon var med till vetrinären och han vetrinären sa det och pappan vill ju såklart inte göra det , men han var ju tvungen eftersom att han var så liten och smal.

Amun-Ra
0

#10 Då skall du anmäla veterinären och det fort! Sådana där hjärtlösa veterinärer som kommer med sådant skamlösa förslag skall INTE jobba som veterinär och man borde ta bort hans veterinär kort för all framtid… FY FAN för sådana veterinärer! Du skall omedelbart anmäla den veterinären. Du/Ni skall inte tänka äns två gånger utan anmäl honom omgående! Sådana där veterinärer skall inte jobba som veterinär! FY FAN säger jag! Fy FAN!

[Bibbo]
0

#11 Jag grät tills jag hade slut på tårar min älskling dog så snabbt det var så synd jag änmäler han NU

Amun-Ra
0

#12 Det förstår jag att du gjorde och ja, det skall du absolut göra, anmäla honom! Be din pappa och vän vara som vittne när ni anmäler honom! Sådana där typer skall inte jobba som veterinär.

*Styrkekram*

goldenhamsters
0

Gud vad hemskt! Skickar styrkekramar till dig!! :(

Det enda lagliga sättet att själv avliva hemma på är att ge hamstern ett slag i huvudet med något hårt. Det låter väldigt hemskt men det går ju väldigt snabbt och hamstern hinner ju inte känna något. Så om pappan träffade direkt så tror jag inte att Fido led, men det låter ju väldigt hemskt att kasta en sten på honom :(

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

#14 Jo men kasta sten är ju en helt annan sak! Dessutom är ju inte alla individer säkra med slag. Speciellt med sådana små djur! Tycker ändå att det bör anmälas…

goldenhamsters
0

#15 Ja att kasta en sten är ju en helt annan sak, det är ju inte lagligt! Det är ju för stor chans att man missar och så får hamstern utstå en hemsk smärta innan den dör. Så det bör definitivt anmälas!

Men var pappan smart så kastade han inte en sten på hamstern utan slog till i huvudet. Gud vad hemskt det låter när jag skriver det, men det går väldigt fort om det görs på rätt sätt (eller har inte gjort det, men har hört).

Mvh Alicia.

[Bibbo]
0

#16 asså min ögonsten var så liten att stenen var större & tyngre än honom , så den träffade hela honom.Jag borde stoppat honom jag vet men jag är en idiot asså hade sån beslutångest och nu har jag ågest att jag inte stoppade honom.  Det var så hämskt jag var bredvid honom det var det värsta jag någonsin sett asså gud jag drömmer om det varje dag , Fido min älskling jag saknar dig :* Tänk er att se en hamster få en jävla sten på sig. :(

Denna kommentar har tagits bort.
[Bibbo]
1

#18 vadfan? Jag har anmält både han och vetrinären , jag är sjukt besviken på sånna som dig fyskäms på dig själv!

GrönGul
0

För tredje gången. Ge mig hans telefonnummer, namn och adress så tar jag och anmäler honom. Eller försöker du undvika det?

Ge mig bevis att du har anmält pappan.

Om du inte ljuger eller inte är en medhjälpare så måste du dela med dig med denna information.

Skäms på dig Bibbo.

Dessutom förstår jag inte vad du pratar om. Du säger först;

"Så hennes pappa fick göra det.Jag blev förkrossad när jag hörde det"

Sedan säger du;

"asså min ögonsten var så liten att stenen var större & tyngre än honom , så den träffade hela honom."

Du säger att du hörde att pappan fick göra det, sedan beskriver du händelsen som att du var där och kolla på?

Ljuger du och vill ha uppmärksamhet?

[Bibbo]
2

Vet du vad skit i det , vill du ha uppmärksamhet? vad var det , asså bry dig inte jag har anmält honom tror du jag e dum i huvudet klart att jag anmälde honom.

DwarfNome
0

Jag tvivlar starkt på att man skulle ta emot en anmälan av en händelse som en person läst om på nätet. För det andra så vill OT säkert inte ge ut personlig information om hennes kompis pappa.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

[Bibbo]
0

Nu loggarjag ut , och kommer kanske alldrig mer logga in igen eftersom det du håller på med är inte okej

GrönGul
0

#25 Då vet vi det.

Blir lite tomt utan dina konstiga och opålitliga historier.

Tack för att du har medverkat på iFokus.

[Bibbo]
2

Tro mig inte om du inte vill , bara för det ska jag förtsätta vara inne!!!!! Och det är du som är konstig jag tror du är ett TROLL

Charlie2006
2

#0 Vad hemskt, fatar inte hur man kan göra såhär Rynkar på näsan.

GrönGul nu får du ta och tagga ner Skrikandes.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Bibbo]
0

#28 håller med dig.

GrönGul
0

Bibbo, jag försöker inte vara elak.

Men din historia har så många hål i det hela. Du måste förstå att det du säger är inte alls pålitligt.

En veterinär som rekommenderar att stena hamstrar?

En vuxen person som bara gör det utan att tänka om?

Nej….det låter inte alls pålitligt.

Antingen ljuger din kompis pappa. Eller så ljuger båda två.

[SweetRose]
5

Håller med #28 Tagga ner GrönGul. Du vet inte alla fakta och kan omöjligt veta hur det ligger till, tagga ner bara Tungan ute

kräva att någon ska lämna ut någons personuppgfter på internet kan du väl själv förstå att någon aldrig skulle göra? För allt vad Bibbo vet kanske du är en psykmördare som tänker mörda dem allihopa.

GrönGul
0

Hoppas att #31 och #28 skojar.

Don't know if trolling or just stupid.

Jag har all rätt att anmäla en person som stenar ett djur till döds dessutom kan jag kritisera denna opålitliga historien så mycket jag vill.

NinjaKakan
5

Du gröngul, Som vi alla andra tycker så var det jäkligt dumt både av pappan och av vet om nu så är fallet. MEN tagga ner lite, för jag hade själv inte personligen lämnat ut varken adress till någon jag inte vet vem det är, eller på någon anhörig till mig själv oavsett syfte.

Även fast hon då är medhjälpare till djurplågeri och allt om detta är en sann story vill säga. Har hon nu anmält detta (som jag verkligen,verkligen hoppas att du gjort Bibbo) så får vi väl lita på det?

Den attityden du har gentemot henne är inte speciellt snäll och då hade jag INTE lämnat ut någonting överhuvudtaget.

Sen åt andra sidan, hade du själv velat anmäla en nära anhörig som stod dig nära ? Bara en fråga ur annat perspektiv för jag hade själv anmält det ja, men är man 12 år(vilket jag tror bibbo är, kan ha jättefel) så är det inte säkert att det är så jäkla lätt som det är för oss vuxna människor för jag antar att du Gröngul är vuxen ?

[SweetRose]
4

Ge sig på någon när man inte har alla fakta now THAT'S stupid.

NinjaKakan
0

Håller med 34, kom inte och påstå att när du var 12 bast och säg att du gärna hade anmält en person som inget hade hänt, speciellt inte lämnat ut en jäkla massa uppgiften på internet!

Amun-Ra
2

Usch, här går det alltför oroveckande hett till i denna tråd! Jag tror jag skall ta kvällen från iFokus och se en film! Får ju panik ångest av sådanthär glödheta diskusioner…

[SweetRose]
0

Hur hemskt det är så är det inte olagligt att avliva en hamster hemma så din anmälan skulle vara meningslös. Tyvärr bryr sig inte så många om djuren och om nu veterinären sagt till pappan att det vore det bästa för hamstern så är det klart pappan skulle tro på det.

NinjaKakan
7

Okej, ett annat perspektiv då, Är alla människor inom lantbruk funtade i huvudet för dom t.ex slå ihjäl kultingar med hammare eller slår dom i väggen ? För det är egentligen det du sitter och säger att människor som gör sånt är mentalt sjuka. Vilket inte stämmer. Sen att säkert vissa är det ja men långt ifrån alla.

Jag hade inte som 12 år vågat stå upp för mig själv när det gäller en sån här sak, och du är jäkligt rå och alldeles för tuff mot henne. Det är inte lätt att vara 12 år och försvara sig mot en människa som kör över en fullkomligt.

Men snälla du, hade du gett ut en adress och personfakta på internet för att någon ber om det? Not.

GrönGul
0

…jämför du skillnaden mellan en slaktare och en privatperson?

…öh okej….

Hade jag gett ut information om min kompis pappa satt och laddade ner filmer på sin dator? Nej.

Hade jag gett ut information om min kompis pappa plågade/mördade en försvarslös hamster med en sten? Dessutom när jag inte är myndig och vuxen? Att man ens frågar.

Finns saker i världen då en vuxen person kan göra fler saker och är mer pålitlig än vad en 12 åring är.

Och nu säger vi att det är Bibbo själv som har anmält.

Om det är någon av hennes föräldrar eller en annan vuxen som har gjort det åt henne, då är det en helt annan ruta. Då behöver inte jag HJÄLPA till.

Dock måste en vuxen ta och hjälpa till om det bara är en 12 åring som ringer in.

[SweetRose]
0

Säger det igen eftersom ingen verkar se det;

Det är inte olagligt så en anmälan ifrån vem som än gör den är onödig!

GrönGul
0

UlrikaD säger att det är en olaglig metod.

Mitt förnuft samtycker.

Wand
0

#41 Det är olagligt att plåga eller felbehandla ett djur, och att stena ett djur till döds är i högsta grad djurplågeri och felbehandling.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

HamsterMarie
0

Hemskt att höra! Usch Skrikandes

[Bibbo]
0

Asså det räcker jag får panikångest!

NinjaKakan
1

För det första, så är det inte enbart slaktare som har ihjäl sina djur så, det är uppfödare av grisar Jag har sett det, jag har varit där så jag snackar om ren fakta! Vem ger dig rätten att dömma en människa du inte känner?

"Hade jag gett ut information om min kompis pappa satt och laddade ner filmer på sin dator? Nej." Borde du inte ge ut information om det då ? annars är du väl en medhjälpare åt det också ?

Charlie2006
0

Nej det är inte olagligt att avliva ett djur hemma, men det är en olaglig metod att stena hamstern. Sen tror jag inte att anmälan fortsätter så långt, behövs mera bevis än att någon säger något (bla hamstern i fråga, den måste ex undersökas så dom kan klargöra att ägaren stenat den).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
3

#41 Jo det är faktiskt olagligt att avliva på det sättet. Det finns på jordbruksverket en "lista" över hur man får avliva ett djur hemma.
Stening till döds finns absolut inte med på denna lista.

Sen behöver man inte köra över TS helt och hållet. Hade jag varit 12 år, så hade jag inte vågat sätta mig emot en vuxen man, skillnad om det varit hennes egna pappa.

Och bara för att man avlivar djur själv hemma, så är man inte helt pantad i skallen, och heller ingen djurplågare. Jag är guldhamsteruppfödare, och ja, jag har avlivat hamstrar själv. Vilket man ibland måste göra om det tex hänt en olycka, hamstern lider och det är akut.
MEN om man varit hos veterinären och fått bekräftat att det endast är avlivning som gäller, så hade jag ju inte åkt hem och avlivat hamstern själv, utan bett veterinären gett den en spruta istället.

// Sofia

[Bibbo]
0

#48 Vetrinären sa att han var för liten för en spruta eller något sådant och att han skulle kasta en sten.

NinjaKakan
0

Skulle precis försöka hitta den där listan, men hittade inte den. Hur får man lov att avliva hamstrar ? För jag har för mig att man får göra så, men då hade jag fel ..

Roxie
0

#49 Den veterinären hade mycket fel. En hamster är inte för liten för att ge en spruta.

// Sofia

[SweetRose]
0

#48 "Avlivningssättet skall varar sådant att djuret omedelbart förlorar medvetandet och att onödigt lidande inte förekommer"

De flesta sätt är lagliga sålänge de omedelbart förlorar medvetandet. Källa till EU:s officiella husdjurskydd. Så jo, om den dog omedelbart är det lagligt.

http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/Html/125.htm

[Bibbo]
0

#51 Jag vet ett riktigt dumhuvud som sa det

GrönGul
0

Bibbo:

Jag vill veta vart denne veterinär ligger och vad kliniken heter. Informera oss vart kliniken finns så vi inte behöver gå dit igen. Eller är det sekretessbelagt för dig med eller?

goldenhamsters
2

Det är olagligt om man gör det på fel sätt. Gör man det så hamstern inte dör direkt utan lider är det djurplågeri. Men jag kan inte tänka mig att den där pappan står och sular en sten på hamstern, jag tror inte alls att den där pappan direkt ville göra det här. Men är man inte van med smådjur och man går till en veterinär och får det tipset så kanske man som ovan gör som en veterinär säger även om det låter väldigt, väldigt konstigt. Jag tror inte pappan drog ut på tiden, jag tror han gjorde det snabbt och smärtfritt. Men det är vad jag tycker låter rimligast bara.

Bibbo hur var pappan när han gjorde det? Han mådde väl inte så bra av att behöva göra det?

Absolut så tycker jag att du ska anmäla veterinären, men jag skulle gärna vilja veta lite mer vad pappan sa om det hela och vad han kände om det.

En gång så fångade min katt en mus och jag räddade musen, men den var illa däran. Så pappa fick ge den ett slag i huvudet för att den skulle slippa lida. Han tyckte verkligen inte om det, men han visste att han behövde för den led och skulle ändå dö. Det kanske var lite samma sak i ditt sammanhang, Fido var ju sjuk som du skrev.

Mvh Alicia.

NinjaKakan
3

Ursäkta mig du min lilla vän, du står inte och kallar mig dum det ska du ha klart för dig, för jag är inte dum överhuvudtaget. Mord är det inte ? Djurplågeri därimot. Men då är det nog du som ska gå tillbaka till skolan om du nu anser att det är mord för då är du nog minsann ute och cyklar.

Jag anser inte att det är rätt och har aldrig gjort MEN du kallar för det första en människa du inte känner för mentalt sjuk och diverse. Kanske är det så i fallet att pappan inte är en djurmänniska och litade blind på vet och trodde det var så man gjorde då ? Men jag tänker fortfarande inte ta pappan om ryggen och inte vet, speciellt inte vet som ska vara utbildad i sitt yrke. Vem går du till när ditt djur är sjukt ? Veterinären. Vem ringer du till när du är rädd för ditt djur har brutit benet? Veterinären. Sen att jag inte själv personligen hade litat på vad vet sa är min åsikt men nu är hamstern borta och det är inget man kan göra åt nu eller hur? Bättre att den har fått somna in och inte lider nu elleeeer hur ?

NinjaKakan
0

Mitt inägg var menat till #53, till gröngul så ingen annan tar åt sig.

[SweetRose]
0

#29 Moralisk är det fel men enligt lagboken gör du mer fel som inte anmäler en nedladdare (eftersom det helt klart är olagligt) än om TS inte skulle ha anmält pappan och vet. eftersom det förmodligen klassas som lagligt det han gjorde. Vi andra väljer att tro på TS, varför fortsätter du bara bråka fast du inget kan göra? utom att skicka en massa brev som ingen kommer ta upp?

[Bibbo]
0

#56 Han ville inte göra det han var ledsen och sa nu var det väl dags , han hade tårar och kastade stenen och gick sin väg jag tror att han började gråta.Det var väldigt konstigt att se han med tårar han är stör med stora muskler och så ….men han blev så ledsen alltså

GrönGul
0

Bibbo du undviker fortfande frågan;

Vilken klinik är det?
Namn?
Vart ligger det?

Dessutom sa du på #1 att du HÖRDE att pappan hade stenat den stackars hamstern.

Nu har du ändrat historian och säger att du var där och såg det?

Upp och ner på historier.

Frosstis
1

alltså varför kan de inte barata bort den här tråden?

den är ju hemsk liksom..

[SweetRose]
0

Trots att jag förmodligen är mycket yngre än dig tänker jag inte sjunka till din otroligt låga diskussionsnivå.

Naivt är det att tänka att bara för något händer mycket är det inte lika fel.

Släpp det, jisses alltså. TS har sagt att hen inte tänker säga det, du verkar inte kunna förstå det.

GrönGul
0

Tror du fortfarande att jag är ute efter hans personliga information?

Du är för rolig. Denna önskemål lade jag ner för timmar sedan.

Men du får jättegärna vara sur över något som man själv har släppt och accepterat.

Dock väntar jag fortfarande på om Bibbo var där vid händelsen eller om hon hörde det.

Dessutom vill jag veta kliniken men det ser inte ut som att Bibbo vill dela med sig denna information.

NinjaKakan
2

Bibbo, Svara inte gröngul om du inte vill :)

Och gröngul. Det är inte alla som tänker som vi gör, och det är inte alla som förstår bättre eller hur? Sen att en vuxen människa borde göra det är nästan en självklarhet, men nu blev det såhär. Jag hade inte själv velat stena en hamster och hade aldrig gjort det och JA det finns människor som litar blind på vad vet och djuraffärer säger. Och mord och djurplågeri är 2 helt olika saker, mord anmäler du människor för när dom mördar andra människor, djurplågeri för djur"mord" om man nu kan säga så. Och påhopp att kalla mig inkompeten, kanske du som borde anmälas?

goldenhamsters
8

Tycker inte vi ska hacka ner på pappan för att han lyssnade på veterinären. Jag tror inte han gjorde det på ett dåligt och långsamt sätt.

För det är ju som med djuraffärer. Du GrönGul hade ju förut två guldhamstrar ihop för att djuraffären sagt det, man tror ju ofta på vad de säger. För att bli veterinär krävs flera, flera års utbildning och har man aldrig förut varit hos veterinären med en hamster förut så vet man ju inte riktigt vad som är rätt och fel. Jo jag skulle inte trott på att man ska stena hamstern till döds, men det finns folk som gör det som är mer oerfarna.

Mvh Alicia.

HamsterMarie
0
[Bibbo]
0

Bara ta bort forumey någon tack!

Imasy
7

Jag vill be samtliga inblandade att tänka på tonen mot varandra!

NinjaKakan
0

#69 - Helt rätt !

NinjaKakan
0

#72 Yes, uppfattat. :)

[Bibbo]
0

#72 TACK :D

NinjaKakan
0

Jag säger imot dig eftersom du är väldigt påtryckande och otrevligt mot en 12årig tjej !(och resterande här som säger imot dig, och kallar mig inkompetent och dum som ett exempel) inte för att jag tycker att det var rätt gjort mot hamstern.

NinjaKakan
0

Får jag fråga varför du tog bort ditt senaste inlägg gröngul ?

Är det inte lag på att guldisar ska vara själv?

NinjaKakan
0

Har du rätt till att kalla mig dum i huvudet ? Nej. Känner du mig? NEJ. Vet du något om mig? Nej.

Samma princip. Du ska anmäla det också om rätt ska vara rätt.

NinjaKakan
0

Och nu tog du bort ditt inlägg igen där du kallar mig dum i huvudet.

Roxie
3

Hon kan inte ta bort inlägg. Det försvinner automatisk när det blivit anmält 3ggr.

// Sofia

[Dittansikte]
0

Då får jag be henne om ursäkt och #83 svarade på din fråga.

Tack.

NinjaKakan
1

Ofta du kallar en värd inkompetent ? Du borde bli avstängd härifrån faktiskt. Hon gör sitt bästa för att upprätthålla ordningen här och det är fullt förståligt :)

Är det du som tagit bort inläggen Imasy så är det bara bra, för det du skrev dittansikte var ett påhopp :)

NinjaKakan
1

Tack för svaret roxie :) alltid bra att veta.

[Dittansikte]
0

Nu tycker jag att det spårar ur lite så jag tar mig tillbaka till ämnet.

Vart är kliniken?
Vad är namnet?

Var Bibbo tillsammans med pappan eller hörde hon det? Hur ska Bibbo ha det?

Tyvärr är det definitivt en bluff tills Bibbo svarar på frågorna och inte gömmer sig bakom datorn med en påhittad historia för att få uppmärksamhet.

Ni kan inte säga att det jag tycker är fel efersom det är en åsikt. Men det luktar otroligt mycket "ge mig uppmärksamhet" sedan hon kom hit från början.

Kommer att sitta kvar här tills allt är bekräftat. Om jag sedan har fel om all denna kritisering och "påhopp" mot Bibbo så får jag givetvist bocka och be om ursäkt. Men förräns Bibbo ger oss BEVIS, FAKTA än en bara historia så kan jag lika gärna ta en raket mot månen och hoppas för det bästa.

Inget att bråka över. Synd.

NinjaKakan
0

Äh, du är ju bara ute efter att bråka -_- Låt henne vara, du vet ingenting :) Nu lägger jag ner samtalet sålänge det inte finns något annat som jag ska behöva försvara mig mot :)

[Emma--]
4

Oskyldig till motsatsen bevisats vore bättre och trevligare.

[Dittansikte]
0

Exakt jag vet ingenting. Därför vill jag veta mer om händelsen till exempel vart kliniken finns, och om Bibbo verkligen fanns där eller inte. Jag är bekymrad.

Men när hon undviker frågorna och har olika versioner av historian så har jag med all rätt att säga att det luktar bluff.

NinjaKakan
0

Du luktar bråk och hade jag varit henne hade jag nog undvikit att svara på dina frågor också.

Imasy
6

Bara för att något låter som en galen historia är det ju inte per automatik en bluff.

Jag har hört många galna veterinärhistorier genom åren så man kan bli helt förstummad att de ens har valt det yrke de har valt.

Novis10
4

Tycker det blir väldigt mycket påhopp mot Bibbo. Hon är bara 12 år och tycker inte det är rätt att vuxna personer gör påhopp mot henne. Är själv 12 år och skulle inte mått bra om jag var i samma situation. Tänk att här har faktiskt en ögonsten förlorats och man kan vara väldigt ledsen för sådant, skulle själv inte vilja prata så himla mycket om det. Sedn förstår jag henne att hon inte vill ge ut vilken klinik det är när ni har sådan ton i disskutionen.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

[SweetRose]
3

#90 Att ge sig på en 12 åring som kanske inte väljer de rätta orden jämt, det är bara löjligt! Du är bara inställd på att bråka om man ser till dina senaste inlägg. "jag har ungefär 90 e-mail och hela kvällen på mig" det är för mig definitionen av ett första klassens troll.

Novis10
3

Du sitter nu och säger att hon undviker dessa frågor. Nu är hon kanske inte inloggad och kan därför inte svara på frågorna. Jag tror anledningen till att hon inte svarade på de tidigare frågorna var för att ni inte hade jätte snäll ton och verkade inte direkt vilja samarbeta, utan mer vilja bevisa saker och ting. Men en lite snällare ton tror jag faktiskt hon skulle svarat.

//Nova

Imasy
3

Rent krasst kanske Bibbo har gått och lagt sig, för jag antar att h*n ska till skolan imorgon kanske?

Bara för att man inte svarar pronto behöver ju inte det betyda att man undviker.

Amun-Ra
10

Vill bara påpeka en sak! Att om man är i chocktillstånd pga något traumatisk upplevele eller hemsk upplevelse så brukar det ofta vara svårt att förklara hur det gick till: Man vill berätta om den hemska upplevelen men pga upprördhet och viss mån chock så brukar man ofta utan vetskap av misstag formulera det galet så att det leder till förvirring och missuppfattning.

Detta har hänt mig när jag varit i chocktillstånd eller upprörd. Då har jag av utan vetskap formulerat det galet så att det blivit missförstånd… Jag tror att den tjejen var så upprörd och chockad av det hela att hon formulerade sin berättelse lite galet omedvetet så att det blev lite förvirrande!

Luisa
0

TS beklagar :(

Tror också tyvärr att pappan bara sa så för att slippa betala Skrikandes hoppas att han blir anmäld för djurplågeri.

Jag har inte läst hela inlägget men när ämnet ändå är uppe måste jag skriva en sak. När jag skaffat hamster ville jag se till att jag har pengar ifall något skulle hända. Tyvärr får ju en hel del hamstrar cancer (stavning) och därför ville jag veta hur mycket en avlivning kostar. Så jag gick in på google och sökte typ på: hur mycket kostar det att avliva en hamster. Då kom jag till ett forum där någon hade undrat samma sak som jag. Vad jag kommer ihåg var det ingen som svarade på den frågan utan i stället kom det HÄMSKA förslag på avlivningFörvånadRynkar på näsanGråter ju längre ner jag kom destå mer tårar fick jag. Tillslut satt jag och typ grät. Förslagen på  hur personen kunde avliva sin hamster på var minst sagt hemska!!! så här löd vissa förslag:

Lägg hamstern i påse och slå den mot diskbänken.

Lägg hamstern i en plastpåse och trampa på den.

Lägg hamstern i en påse och in i frysen i två dygn.

Lägg hamstern i en påse och kör bilen över den.

Lägg den i en plastpåse i bilen och parkera i sol (tror att det var ett av förslagen)

Dränk den och bredvid stod det: så blev jag av med våra oönskade kattungar

osv. Det var hur hemska förslag som helst och seriöst jag började gråta. Hade lust att smälla till varenda en som hade skrivit där

FörvånadGråterSkrikandes Jag var både förvånad och ledsen med tanke på vilka ägare vissa djur har. Vissa köpare verkar vara helt normala och ansvarsfulla ägare som kommer att älska och ta hand om sina djur. Sanningen e att skenet bedrar!!!

Är inte detta djurplågeri? I så fall ska man anmäla hela tråden eller hur gör man när ett gäng psykfall samlas i en tråd och berättar vad de gjort med sina djur??

Ursäkta min text men jag blir lika upprörd varje gång jag tänker på detta

Amun-Ra
0

Jag skulle anmäla hela tråden om de gick! Sådana förslag till avlivning är absurda och totalt hjärtlösa och sjuka….Rynkar på näsan

Luisa
0

#99 håller helt klart med. Ett husdjur förtjänar att somna in i trygghet och värme. Inte i panik Gråter

Novis10
0

Tror jag sett samma tråd någon gång :'(

//Nova

moawi
2

Ursäkta att jag blandar mig in här men om nu pappan gjorde det hela snabbt och smärtfritt som det verkade, så är det väl inte hans fel i första hand? Att han sedan måhända ha litat på veterinärens dåliga råd är väl en annan sak, men det är ju veterinärens fel. Man kan ju knappast anmäla någon för att vara godtrogen? 
Man förstår ju att en inte speciellt djurkunnig person inte har samma förmåga som en mycket djurkunnig person att kritiskt kunna reflektera kring veterinärers råd. Veterinärer ska ju vara de främsta experterna, och då litar man ju på det.

Sålänge djuret avlivas snabbt och smärtfritt så tycker jag att själva metoden spelar mindre roll. Men de som #98 listade var ju helt enkelt absurda och uppenbarligen smärtsamma för hamstern.

Luisa
0

#102 ja de är helt absurta men också några exempel på vad folk gör med sina djur. Jag måste fråga dig en sak… vad tycker du är bäst för hamstern…

1. Att bli dödad av en sten, (det står ingenstans om det krävdes flera kast eller om det räckte med ett)

2. Somna in i närheten av någon som får en att känna sig trygg.

goldenhamsters
2

#103 Först och fräst tycker jg att en hamster ska slippa åka iväg till en veterinär klinik för att avlivas, det är ju stressande att komma till en ny miljö med en massa lukter. Och ägaren brukar oftas vara nervös och osäker och otroligt ledsen och det känner ju hamstern av och blir själv osäker.

Så om det gick hade jag helst velat ha en spruta och avliva hemma, men det får man ju inte. Och jag hade nog velat vara hos veterinären först för att veta att en avlivning behövs.

Men jag tycker inte att det är jätte fel att avliva själv hemma om man vet hur man gör det på rätt vis och gör det snabb och vet med säkerhet att hamstern behövs avlivas såklart. Men jag skulle aldrig klara av att göra det själv. Men skulle inte dömma någon som gör det.

Kasta en sten som i detta sammanhang hade jag inte tyckt var okej.

Mvh Alicia.

moawi
0

#103 Vad får dig att tro att 1 och 2 inte skulle kunna kombineras?

Ja, att kasta en sten på sitt älskade husdjur känns svårt. Jag säger inte att jag inte skulle ha svårt för det, men ibland handlar det om vad som är bäst för djuret. Det kanske är så att du har en hamster som är väldigt illa däran och då kanske det är så att närmsta veterinär ligger en bra bit bort. Vad är då bäst för hamstern? Att få somna in så fort som möjligt hemma? Eller att ge sig in i transportbur, åka bil i en halvtimma, massa okända ljud, miljöer, människor?

I just det här fallet antar jag att hamstern redan fått genomlida det ändå, men vi vet ju varför.

Men jag förstår vad du menar, att slänga en sten känns barbariskt på något vis. Det krävs mycket styrka för att orka göra något sådant. Personligen har jag inte den styrkan.

Luisa
2

#105 hur som helst tycker jag att det är grymt att kasta en sten på sitt älskade djur. Jag skulle inte ens kunnat göra fast djuret inte är mitt. Jag skulle inte heller kunna se på när ett djur blir dödat. När det gäller djur hade jag kunnat bli osams med vem som helst bara för att skydda dem. Vare sig djuret är en mus, hamster, råtta hund katt eller häst skulle jag inte kunna se på hur någon avlivar sitt djur på ett så hemskt sätt.

Jag blev arg på min kompis som antagligen försökte spela cool och skulle kasta en sten eller kotte på en duva. Dock lät h*n bli när jag sa att om h*n gör det kmr jag inte prata med ….. igen :D

Ja även ungdommar kan vara grymma mot djur… Typ alla killar i min klass tycker att hundkamp och kamphundar (hundar som är tränade för att slåss) är coolt Skrikandes

moawi
0

#106 Alltså på sätt och vis håller jag med dig, det känns fel att kasta sten på ett djur. Men vad är det egentligen som är så mycket bättre med att ta en spruta? Man gör det av samma anledning och djuret lider inte i något av fallen (om man gör det på rätt sätt vilket jag ju verkligen hoppas att man gör!!).
Vad är det då som är så hemskt med att kasta stenen?

Ja… Människors syn på djur har alltid och kommer alltid att oroa. Tyvärr.

UlrikaD
1

Återigen, vad folk har förtydligat i tråden.

Det är tyvärr inte olagligt att avliva hemma, men då ska det vara med en metod som gör att djuret dör omedelbart! Och då menas det omedelbart, på sekunden.

Det är INTE lagligt att kasta sten på ett djur, oavsett djurslag. Det är djurplåger och anmälningsbart.

Om en veterinär ger ett sådant råd när man varit på deras klinik kan han inte bara bli anmäld, han kan bli avstängd från sitt yrke. Vilket gör att det känns märkligt att någon skulle vilja riskera det.

Dessutom så vill (tyvärr) de flesta veterinärskliniker tjäna sina pengar så att någon veterinär skulle skicka iväg någon sådär låter också otroligt.

Ingen hamster är för liten för en spruta, det finns folk som avlivat hamsterbebisar hos veterinär.

Man kan aldrig veta vad som är sant eller osant när man hör eller läser saker i andra eller tredje hand. Men detta är fakta om vad som är lagligt och olagligt iallafall.

moawi
0

#108 Inte för att jag inte tror dig, men varför är det lagligt att avliva hemma men inte lagligt just att kasta en sten på djuret? Finns det specifika metoder som är lagliga? Som jag förstått det så nämns inga speciella metoder varken som är okej eller inte, utan bara att metoden ska vara snabb och smärtfri. Men jag är inte säker.

Usch, nu låter det som att jag verkligen propagerar för "stenkastning". Jag menar inte att jag skulle göra det eller att jag har gjort det, utan jag tänker mer på frågor som hur mycket djuret egentligen lider o.s.v.

UlrikaD
1

#109 Som du säger, metoden SKA vara snabb och smärtfri. Därunder faller inte stenkastning. Hur många gånger måste man kasta för att träffa rätt? Jag skulle knappt träffa en elefant om jag skulle försöka iallafall.

moawi
0

#110 Men om man har en liten hamster och en stor tung sten så att stenen är större än hamsterns kropp.. Fast nej vi lämnar det, känns obehagligt att diskutera :/ Det spelar ingen roll ändå.

Poängen är i alla fall att djuret inte ska lida och det vet vi väl alla. Sen finns det ju sätt som är säkrare än andra och det ska man ju absolut ta hänsyn till.

NinjaKakan
0

Jag drar mig ur diskutionen ännu än gång faktiskt för jag har sagt vad jag tycker iallafall.

Linda3046
0

Att kasta en sten på en hamster kan döda den på ett ögonblick, men det kan gå såååå fel också. Även om stenen är jättestor är det ju lätt hänt att stenen inte träffar rätt och det blir ett väldigt stort lidande :( Tänk också på att om man kastar en stor sten kan man ju inte direkt hålla i hamstern så då blir det ju ännu svårare att träffa rätt. Och detta måste ju ha utförts utomhus också, för vem vill kasta en stor sten och få blodfläckar inomhus? Så då måste det ju ha varit väldigt kallt för hamstern också..

Inget illa menat, men jag förstår inte hur man ens kan tro att det skulle vara en laglig metod.. :/ Att slå hamstern med stenen antar jag skulle räknat som slag mot huvudet? Men kasta..

Sen tycker jag verkligen inte man är mentalt stört om man avlivar sina djur hemma, så länge man använder godkända metoder och det går snabbt för djuret. Om det hade hänt någon jättehemsk olycka på kvällen där min närmsta jourhavande veterinär är kanske minst 30 min bort med bil (och sen vet man ju inte hur lång tid det tar för veterinären och komma och göra i ordning allt) hade det varit betydligt mer humant att avliva hemma :/

Luisa
0

#114 Men vad är ett godkänt sätt att avliva på? Det ända jag kan komma på är att knäcka nacken som man gör på vissa större djur. Men jag tror inte att en normal människa skulle kunna frysa in sin hamster Eller låta den dö av värme. Eller trampa sönder sin hamster eller dränka vilket faktsikt inte går fort utan hamstern kommer att vara panikslagen innan den dör. Det kan väl inte vara ett godkänt sätt att avliva på?

goldenhamsters
0

#115 Hålla om hamstern i ex en handduk och ge den ett hårt slag i huvudet med en hammare. Gör man det hårt och snabbt så är det smärtfritt för hamstern och den dör direkt. Det är lagligt. Det är det enda lagliga viset är jag rätt säker på, tror inte det är lagligt att bryta nacken av en hamster.

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

Jag brukar knäcka nacken på en svag,sjuk lidande hamster som är döende om det är akut än att låta den lida av att ingenting händer! Att knäcka av nacken går fort och hamstern hinner inte känna något innan allt är över!

Även fast jag ibland måste avliva mina djur akut om de är svaga är döende och lider så mår jag skit varje gång jag gjort det. Efteråt har jag ångest en vecka framåt eller mer.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.