Mandarin+mandarin
Hur ligger det till egentligen? Läste på några sidor att det inte går att para två mandariner med varandra. Är det så? (Bara nyfiken)
Det går självklart att para två mandariner med varandra.
Medarbetare på Vetenskap.
#1 Vad baserar du ditt svar på? Har någon avlat på två mandariner här?
Jag har tex saxat detta från http://puddingwinterwhite.blogspot.com
Here are some the facts. This gene is a dominant gene (Me), and one pudding parent alone will give result in pudding babies. There is also overwhelming evidence that this gene is homozygous dominant, which means that babies with 2 Pudding genes will not survive. They either get reabsorbed, or they will not survive even inside mum. The Pudding gene can combine with other genes like Sapphire and Pearl, to produce different types of Puddings. So no puddings have 2 pudding genes. Thus no genetically pure puddings exist.
Jag vet det för att en uppfödare som föder upp mandariner får ungar utav två mandariner. Men dom mandarinerna är mandarin agouti.
Medarbetare på Vetenskap.
En fråga till någon som är duktig på genetik kan få svara på. Vad händer om man parar en mandarin o en pearl. Båda är ju dominanta gener. Blir ungarna rätt o slätt mandarin pearl eller kan det komma in andra recessiva färger som sapphire om det ligger bakom i stamen?
Nu har jag ett svar på min fråga. Det går att para mandarin och mandarin. MEN kullarna blir mindre om det blir någon alls.
Är båda föräldrarna mandarin är alltså båda färgerna dominata och leathel vilket innebär att kullen blir ca 25 % mindre. En del foster tillbakabildas på något sätt i livmodern.
Ska jag avla i framtiden är det nog inget jag kommer kombinera med andra ord.
Däremot går Mandarin och Pearl att para. Bådas färganlag är dominanta men Pearl är inte leathel om jag förstått det rätt.
Jag undrar dock vad som händer om man parar en hona som är Agouti Mandarin med en hane som är Sapphire Pearl? Givetvis med reservation för vad de är bärare av. Borde det inte annars betyda att man teoretiskt sätt kan få alla färger både utan och med Pearl eller Mandarin? Eller hur blir det?

Lethal-faktor finns på de flesta djur. Grejen är att man egentligen inte vet hur mycket det påverkar mamman. Jag tycker man ska hålla sig undan sådana parningar helt.
På t.ex djur som får bara 1-2 bebisar så kan alltså honan bli dräktig gång på gång och tillbakabilda foster utan att man vet att hon varit dräktig. Då går hon alltså igenom en dräktighet flera gånger på raken tills det kanske till slut kommer ungar.
Nej jag skrev som sagt att det är inget jag kommer avla på i framtiden. Däremot Mandarin + annan färg är jag himla sugen på.

#7 Nej, jag såg att du inte skulle det. Det finns ju dock andra som gör.
Ja det vet jag inget om. Hoppas de vet vad det innebär åtminstone.

Pearl är ju också en lethal gen som vissa säger att man inte ska kombinera, dvs para pearl+pearl. Men ang detta finns det olika åsikter, vissa tycker som Ulrika och vissa tycker inte som Ulrika. Själv är jag utan åsikt då det inte är nått jag tänkt hålla på med så ställer mig neutral utanför. ;)
För att få mandarin pearl så måste du ju para en mandarin med ena pearl. ;) Så om du gör som du säger parar en mandarin agouti med en sapphire pearl och dom bär på det dom ska så med massa tur så kan du få en i varje färg och teckning ja. ;)Har du en massa otur får du bara agouti! :P
// Nathalie
Så Pearl är också lethal?
Hmm, då är det inget bra där heller. Läste på ett annat forum att Mandarin + Pearl gick bra men inte Mandarin + Mandarin pga lethal. Jösses vad mycket olika information överallt. Man blir helt yr i mössan haha.
Ja att få en av varje tror jag ju inte är så stor risk hihi. Men att bara få agouti får man väl inte eftersom Mandarin är dominant vilket agouti inte är? Jag är såååå dålig på detta så jag säger inte att någon har fel. Jag vill bara diskutera tills jag får in hur det ligger till i huvudet :-P
Eller blir det så för att hon är just Agouti Mandarin? När hon fick ungar blev det Agouti Mandarin och Sapphire då pappan va Sapphire.
Krångligt men intressant. Borde inte vara så svårt eftersom det inte finns så många färger. Värre är det på Sphynx-katter där det finns hur många färger, maskningar osv som helst känns det som :P

Jo pearl är också en lethal gen(har jag fått lära mig iaf) men det finns som sagt folk som inte riktigt tror på att inte para pearl+pearl. Finns de som parat pearl+pearl och ändå fått 6-7 ungar i kullarna och sen kanske parat agouti+agouti och bara fått 4 i kullarna så åsikterna om vad man bör och inte bör göra går i sär.
Bara för att en gen är dominant betyder inte det att dom kommer att komma på alla ungar. Har du otur så kommer den på just ingen unge. Samma om du parar agouti+agouti pearl så har du otur så kommer inte pearl genen med och du får en kull med bara agouti. Däremot måste ju ena föräldern vara den färgen för att det ens ska finnas en chans till att det ska kunna komma på ungarna. :)
För nått år sedan så satte jag ihop en agouti mandarin med en agouti, dom fick 9 ungar varav 8st var agouti och 1 var mandarin! Så som sagt så bara för att det är en dominant gen betyder det inte att det kommer att komma utan mer att ena föräldern måste vara det för att kunna ge vidare det. Men ibland är dom snåla och håller igen! Haha! ;P
(hoppa det här är rätt nu, är trööött! Därav ev upprepningar ;P)
// Nathalie
Ahaa jag trodde att när ena förälderns färg va dominant så blev det garanterat någon unge med den färgen i kullen men att fördelningen kunde se väldigt olika ut. Som en av 9 i ditt fall då. Men jaha då har jag lärt mig ännu mer nytt idag haha.
Så har man en Agouti Mandarin har man alltså Agouti eller Sapphire som enda alternativ att para med då? Om jag nu fattat rätt.