Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1521 ggr
[Sniff]
0

Konstiga hamstersorter

Hittade en annons med hamstrar, och jag mejlade. Visade sig att de hade både guldhamstrar, dvärghamstrar och en annan sorts stor hamster. Enligt dem finns det 24 olika sorters hamstrar i världen.

På bilden i annonsen är det svarta guldhamstrar. Men tydligen är det inte guldhamstrar, utan en släkting till den.

Har mejlat med dem förut, och då hade de massa dvärghamstersorter som hette saker som Pärlemorhamster, Sibir-dvärg och liknande. Hade även Dalmatinerhamster.

Bruden-Mbuti
0

som sällskaps hamster i sverige är de vanligaste

Guldhamster. de finns i olika färger,hårlag och teckningar.

dalmatiner finns det inget som kallas utan det är en dominant spot. dvs en fläckig/prickig hamster.

på dvärghamstersidan finns rysk vintervit ,cambells,kinesisk och robosky(stavning nu igen?)

i det vilda i några få länder,finns det några raser till men inte många då de är otrotningshotade. de kan äta upp en hel skörd om de blir för många på samma plats så därför har bönder/odlare försökt utrota dom från sina ägor

Wand
0

Pärlemor och sibirisk/sibir osv är olika namn på samma hamster. Oftast är det hybrider, men ibland kan de säga så om vintervita/campbells med. Dalmatiner är ingen ras utan en färg/teckning, och det heter dominant spot. 
Det är antagligen guldhamstrar och  rysk vintervit/campbell som de har, men de verkar ha missförstått det där helt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Sniff]
0

Precis. Guldhamstern finns i flera färger, hårlag och teckningar. Det är inte olika sorter för det. Jag skriver det i mejlen.

[Emma--]
0

Låter som några jag pratat med också :P det råkar inte vara i Umeå?

[Sniff]
0

#4 Jo precis! Vad har ni sagt?

[Emma--]
0

#5 nä jag ville bara kolla upp om råttorna dom sålde. Nämnde inte ens hamstrarna men har sett på hemsidan deras om att de har fler arter hamstrar än vad som finns. Tyvärr var väl kunskapen allmänt inte den bästa.

[Sniff]
0

#6 Aha, jo de verkar inte ha så mycket koll.

Bruden-Mbuti
0

att de uppger så många olika arter kan vara ett försäljningsknep.

de kanske tror att de på det viset lockar till sej köpare.

de tänker inte på att de som kan hamster avskräcks från att köpa därifrån då de för oss verkar vara okunniga

[Sniff]
0

Jo, jag tror också att det är för att sälja. Jag tycker det är ett dåligt knep… Tungan ute

Bruden-Mbuti
1

jo knepet/sättet är dåligt.

hoppas de tänker om snart