Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2876 ggr
sanso
0

Umborous?

vad betyder det att en hamster är med eller utan umborous?

Roxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

umborous är en gen som gör färgen mörkare.

Här är en vanlig normalfärgad.

// Sofia

Roxie
0

Här är en normalfärgad med umborous

// Sofia

NinjaKakan
0

"Umborous kan förekomma på alla färger utom på svart och vit. Hamstern får en mörkare grundfärg, hos tex en creme umborous så bli hamstern sobel"

Detta var vad jag hitta när jag sökte på det, men kan inte säga om det är sant eller ej :)

Roxie
0

Om tex en creme-färgad(ee) hamster har genen umborous(Uu), så blir det en sobel(eeUu) :)

// Sofia

sanso
0

Ok. Tack för svaret! Har letat runt som en galning utan att hitta någon förklaring :-)

Amun-Ra
0

#3 Det är fel!

Umborus kan även förekomma på svart och silversvarta med! Men det är svårt att se om de är umbad just för att de är svarta. Men man kan lätt se om den svarta är umb ifall den får ungar tex nf och om det då i kullen finns umb. Ja då är den svarta pappan/mamman umbad.

Som ex jag själv har en silversvart umb rex här hemma. Eftersom han var silversvart och inte umben syntes so registrerades han som silversvart rex lh. Det visade sig senare att han var silvergrå umb rex lh, då dei i alla hans kullar fans en/alla eller fler umbar, även med de honor som inte var umbad fick han umbar i kullen. Så då var det änkelt att veta att min silversvart hanne inte bara var silversvart utan silversvart umb.

Så även svarta och silversvarta kan vara umbad,men det är svårt att veta om de är det förrän de fått ungar, även ungar med icke umbade avelsdjur..

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Wand
0

Hur ser man att någon är umb om de t.ex är creme men blir sobel?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Roxie
0

#7 Hur menar du?

// Sofia

Roxie
0

Kan tillägga att umborous är dominant, dvs en av föräldrarna måste vara umborous för att det ska komma i kullen.

// Sofia

Wand
0

#8 "hos tex en creme umborous så bli hamstern sobel" Hur vet man då att den är umb? Förvånad

Roxie
0

För att creme som får genen umb blir alltid sobel.

creme har genotypp (ee).
Får den då en umb-gen (Uu) av sin förälder så får den genotyp (eeUu), som är sobel :)

// Sofia

Roxie
0

dvs, färgen sobel är en creme med umb ;)

// Sofia

Wand
0

#11/12 Jahaaaa! Då förstår jag lite bättre, haha. Oskyldig Måste läsa på noggrannare känner jag. Obestämd

Roxie
0

Skrattande

// Sofia

sanso
0

En sobel Är brungrå till färgen? Rena djungeln ju, tur att man inte går i avelstankar;-) Rätt nöjd med att ha listat ut att dotterns hamster är nf!

Charlie2006
0

#15 En sobel är grå och underfärgen creme. Sen brukar färgen bli brunaktig när den blir äldre.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Frosstis
0

naw vad söt och gullig!

Amun-Ra
0

#10 hahaha, ursäkta mig, men nu fick jag mig ett gott skratt! Sobel är ett annat namn de använder i hamstervärlden istället för att säga creme umb. Sobel är en creme umborus.. Alltså en creme som har  teckningen umborus is sig.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Wand
0

#18 Hahaha ja, jag hade faktiskt ingen aning om det, men nu har jag blivit lite klokare! Skrattande Och ett gott skratt förlänger livet, så du får tacka mig i framtiden. Flört

Ellenfyrkant
0

#6 Ja förutsatt att inte både föräldrarna är umb. Parar man en ev. umb med en umb är det ju inte så lätt att veta.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
0

#6 Din silversvarta Knut som var umb han var ju säkert umb eftersom hans son blev homozygot umb så alla i hans kullar blev umb.

Har en fråga när vi ändå är inte på ämnet umb, hur uttalas umborous? Jag blir så osäker på det och på utställningar säger jag då bara umb för jag vet inte hur det uttalas… Haha det borde finnas en sida där det står hur allt uttalas, finns många hamstergrejer jag inte vet hur det uttalas :)

Mvh Alicia.

Roxie
0

#21 Umbårås, uttalas det ;)

// Sofia

goldenhamsters
0

#22 Tack så mycket :)

Mvh Alicia.

mocchino
0

Ja på de färger där umborous förändrar färgen så pass mycket så det blir helt olik "orginal" färgen så har man valt att ge det ett helt nytt namn. Som tex:

Creme umb heter Sobel

Caramel umb heter Brunörad sobel

Rödögd creme umb heter Mink

Rödögd caramel umb heter Koppar

Tror dock att det bara är cremebaserade umbar som det blir nya namn på. :) *tänker efter*

Umb är ju en teckning precis som typ bandad och dominant spot och kan på så sätt finnas på alla färger men på vissa syns det och på andra syns det mindre. :)

// Nathalie