Vad kan man göra för hamstersaker?
Eftersom jag inte har så jätte mycket pengar, och orkar inte slösa bort en massa pga hamstersaker som inte min hamster ens kollar på, så funderar jag på att göra lite egna saker. Exempel utav juicekartonger m.m… Men vad kan man göra för saker? Funderar på hus, men vill att han ska vara lite aktivare än att bara slöa i sitt hus.. Så, vad kan man göra mer för 'leksaker' av juice/mjölk-kartonger? :> Och lägger man tidningspapper i en juicekartong, luktar det mycket då i fall han skulle råka kissa?
/Moas97 :)
Det att vara kreaktiv, använd dig att de pappers och kartong produkter du har hemma och så är det bara att sätta igång och klippa samt knyta ihop.
Man kan tex klippa hål i några katonger och sedan sätta toarullar emellan.

#1: Han är inte så förtjust i toalettrullar eller i rör överhuvudtaget, så bara onödigt.. Dessutom är det inte bra för guldhamstrar att springa igenom sådana då dem lätt kan fastna!
Men att klippa ut kartonger låter som en bra idé. Men vad kan man ha för snöre? Paketsnöre? Har det för att hålla fast min flaska, och han rör det inte om man har det högt uppe…
#2 Jag skulle snarare använda något annat material, tex paketsnöre. Har fått för mig att det är nyttigare. Pinnar är oxå bra, de kan dom även använda för att slipa ner tänderna med
Just ja, jag byggde en klätterställning till min fösta hamster med pinnar som jag band ihop med paketsnöre, och han gnagde bort snörena så den va inte bruklig någon längre stund =P Bara så att du är medveten om det ;)

#4: Paketsnöre? Sådant där ljusbrunt då? Inte sådant där lila, gult, silver osv?
#5 Ja, precis. Ljusbrunt är det och känns lite mer naturligt en ett plastsnöre ;)

#6: Okej, så det är inget farligt för dem? :>
Söker även tips på hur man kan göra egen toalett till hamstrar… Vill inte riskera att det ska lukta och mögla massa om man gör toalett av juicekartong…
#7 Nej, det tror jag inte. Min hanster dog inte iaf.
Jag gjorde toalett av en liten burk med kattsand i, den användes dock mest som sovplats =/ Men en liten "toalett" va det iaf =) Om du inte hittar en liten burk med låga kanter så fixa en stege.

#8: Men man kan ha en kartong?
#9 Ja, det kan du. Chansen är ju att det börjar lukta en massa, men å andra sidan kan du ju då kasta hela kartongen
Ja man kan använda kartong. JAg försöker hålla mig till så ofärgat som möjligt ifall hamstern tuggar mkt vilker mina faktiskt aldrig gjort.
Men olika kartonger ihopsatta med rör. Toa om de e en liten hamster, annars kan man använda pringelsrör uttvättade.
Min förra hamster älskade boet jag gjorde till henne. Använde en väldigt låg men stor kartong, högst 10cm som jag grävde ner i spånet och sen två olika pringelsrör som gick upp till "ytan". Där bodde hon och eftersom det var nergrävt kan man ställa leksaker och annat över "huset" så då sparar man plats.
Hamstrar bor ju under mark i det vilda så det är nog uppskattat.
Slängde tyvärr denna när hon dog men ska göra en ny till min nuvarande.
#11 Åh, vilket smart tips!
man kan ju ha äggkartonger som hus och lekplats 

#11: Förstod inte riktigt hur du menade. Så man kan ta och gräva ned huset så det inte syns? Eller hur menar du? Jag brukar inte ha så jätte, jätte mycket spån eftersom det bara är onödigt då min hamster är helt ointresserad utav sådant! Men låter som en bra idé om jag förstått rätt.
#12 ja jag tyckte det, man får ju mer plats också. Kräver ju mer spån men om man har toalett till sin hamster behöver man ju inte byta allt spån på en gång.
Bifogar en skiss på iden. 
Äggkartonger är jättebra precis som #13 säger.
Man kan plantera kattgräs i en ägg eller mjölkkartong, det är uppskattat och kostar inte mkt. Kan ju köpa färdigt men e dyrare och plus att det e kul att plantera!

#15: Gud vilken bra idé! Har dock inga pringels hemma eller något sådant rör. Slängde tyvärr röret i måndags, och har inte haft en aning kring detta sen… Men det ska jag nog pröva :'>
Jag har glasspaket som toalätt.
Det går att dela plastkrukor och lägga in som små hus. Ta in stora pinnar som din hamster kan klättra på. Klippa av en tröjärm och hänga upp den som en hängmatta, har för mig att det finns någon bra sida med mycket tips på. Bara att söka på internet 
Mvh Alicia.

#17: Eftersom att jag har dunabur, och mycket saker redan, så kunde jag bara göra en kartong med 2 hål i som jag stoppade massa papper i, vilket var uppskattat! Men till nästa gång ska jag nog göra #15 idéen… :> Ska nog också söka lite på nätet !
#18 Det går ju att variera sakerna du har i buren för att stimulera hamstern mer ;) En "gammal" sak blir lätt "ny" om hamstern inte sett den på ett tag ;)

#19: Jo, men har som sagt inte jätte många saker :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
smarta ideer. Men finns det inte lite andra roliga saker man kan bygga själv till en hamster… kan någon göra en skiss??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tex något man hänger i taket på buren eller någon rolig sak den kan leka i på marken
#22 Om den ska hänga så tänk på att inte ha ett snöre som hamstern kan gnaga sönder, resten kan du nog list ut ;)
jag håller ett flingpaket i handen och funderar på vad jag kan bygga, men är kreativitetslös! tips? <3 mejla :D