Hjälp, hårlös mage & små sår?
När jag tog upp min hona idag så såg jag att hennes mage var lite sårig och alldelles hårlös!Jag brukar höra hennes ungar väldigt ofta men idag har jag inte hört dom jag vet inte vad jag ska göra, kan hon ha ätit upp dom?jag har inte pillat i boet ett endaste dugg…vet någon vad jag kan göra? ungarna är en vecka idag.
Jag ska försöka lägga upp bilder men hon vill inte sitta stilla i rätt vinkel så länge att jag kan få en bra bild.
Jag är så orolig, det är min första kull…
Ta det lugnt.
Att hon blivit hårlös på magen & fått sår vet jag inte. Kan det kanske vara ohyra eller klåda så hon har kliat upp såren själva?
Blå försiktigt i pälsen på ryggen eller nacken & se ifall nånting rör sig.
Som du kanske vet så är ju mina bebisar oxå en vecka idag, & dem piper inte alls nu. Så jag tror inte du bör vara orolig. Ring & rådfråga en vetrinär om du känner att du inte kan lugna ner dig.
Håller tummarna för MAMMAN & BEBBARNA!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
okej, ungarna lever ialla fall och det är 3 stycken
, jag kollade på dom för första gången idag och Camomill(deras mamma som är hårlös på magen
) var i "leklådan"
Nu är jag alltså inte fullt så orolig längre men jag kan fortfarande inte komma underfund med vad som har hänt med hennes mage…?Kan ungarna ha missat "spenarna" när dom skulle dia? eller är jag helt ute och cyklar kanske?
förlåt mjuhm jag såg inte ditt svar
så här ser det ut:
syns inte så bra men det är lite svårt att få en bra bild eftersom hon vrider sig som en ål, och det är ju fullt förståligt med den behandlingen
att tvingas ligga på rygg när någon kollar på ens mage, ush
det var inte uppskattat…
den röda pricken på magen är ett sår…
Inte riktigt säker, men jag har en liten känsla av att hon kliat upp det själv. Har hon något vasst i buren?
ta henne till vetrinär eller ring dem och fråga
#7 Det är nog lite onödigt att FARA till vetrinären när det gäller nåt så vanligt som sår. Men ringa är alltid nåt man kan göra när man är orolig! 
jag skrev faktisk eller ringa vetrinär
#9 Just därför skrev jag "Men ringa är alltid nåt man kan göra när man är orolig".
#10 men då skrev jag… vad e det vi snackar om :o
#11 Haha, jag tror du bara missförstod mitt inlägg litegrann. Men strunt i det ^^.
#12 ja
nej inget vasst vad jag kan komma på…
klurigt det här, ska jag ta bort sanden som hon har eller låta dern vara kvar?
#14 ja jag tycker du ska ta bort sandet det kan ju komma in i såret
#14 Om det är ett "kladdigt" sår så ska du ta bort sandbadet, men är det bara en skorpa så är inte det nödvändigt.
alltså, det blöderoch är inte kladdigt men det är ju ingen skorpa heller…
jag tar ut sandbadet ifall att
#17 Görså ifall det blöder! :)
Det är inte doftkörteln då??
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
nej det är brevid doftkörteln…men det ser mycke bättre ut nu efter att jag tog bort sandbadet, håller på att läka nu hoppas jag
Jag hade en guldhamster som blev alldeles "bubblig" under huden, och så fick han små sår på ryggen och baken. Han tappade även en massa hår och blev tillslut helt kal på magen och benen. Alldeles torr och fnasig i huden, veterinären misstänkte ohyra eller parasiter av något slag men det är oklart än idag vad det var iom att ingen av de andra hamstrarna hade något liknande och han sedan gick bort.. Ser det bättre ut nu alltså? Tänkte annars kanske du bör kolla med veterinär om hon behöver något typ av ohyre-medel..?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_