Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1447 ggr
sanso
1

Hur mycket äter Hamstern egentligen?

Funderar lite över hur mycket hamstern äter på ett dygn. Överallt står det att hamstern ska ha fri tillgång till Foder och det har vi i en skål som vi fyller på efter behov. Jag skulle vilja ge vår hamster lite extra stimulans och ett mer naturligt betende att söka föda. Tänkte ha en skål med färskfoder (grrönsaker mm) och strö ut hamsterblandning i buren som Plutten får plocka på sig. Så jag undrar hur stor mängd torrfoder bör jag sprida ut? (vill ju inte att Plutten ska få för lite mat, men inte heller att den ska "glömmas bort" och bli liggande i ströet).

Linda3046
0

Ingen anning om hur mycket de äter, men jag brukar ge ca 2 msk fröblandning varje dag. Det är mer än vad Tutte äter, men så länge det inte är något som kan ligga och bli dåligt så gör det ju inget om det göms undan :P Det är ju ett naturligt beteende som hamstrarna behöver få utlopp för, de kan ju inte veta att det inte blir några "sämre tider" ;)

sanso
0

Självklart ska maten få gömmas undan i "skafferiet" Glad Det jag tänkte på var mer om det är mat som inte hittas och som försvinner ner i bottenströet. Men som sagts, så länge det inte är mat som blir dålig så kan det ju få ligga till burstädningen.

Så tack för svaret, 2 msk får det bli och så får jag hålla koll i "skafferiet" och reglera mängden utifrån om det blir tomt eller överfulltGlad