Mamman åt på ungen
För lite mer än 3 veckor sen så födde Freak en kull här hemma. Idag gjorde jag en fruktansvärd upptäckt. Freak satt och åt på en bebis och bebisen skrevk jätte mycket. Jag tog bort Freak från buren och pappa har nu avlivat ungen. Jag kunde se på direkten att den inte gick att rädda.
Men som sagt så är Freak i en transportbur just nu och jag tvekar på att lägga tillbaka henne med ungarna.
Så nu behöver jag hjälp från er kunniga! Varför gjorde hon så här mot en unge? Skulle det funka att ta bort mamman från ungarna nu när dom är lite mer än 3 veckor gamla?
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra… Är så rädd att hon ska göra så här mot fler ungar…
Att hamstrar (och andra gnagare) äter upp sina ungar kan bero på flera orsaker och är inte allt för ovanligt. Vanligtvis handlar det om att det är något fel på ungen, eller att honan är stressad av någon anledning. Tycker dock att det låter lite sent att döda en unge vid 3 veckors ålder, så frågan är om hon har blivit stressad och känt sig osäker av någon anledning? Har det varit mycket ljud/stök runt buren? Har du pysslat med henne för mycket? Honor med ungar behöver mycket lugn och ro.

Mvh Stephanie 

Har skrivit i den andra tråden.
#1 Hon har verkat lite stressad på senaste, ja.. Men det har inte vart stökigt eller ljudligt kring buren.. Jag har pysslat med henne men inte överdrivet mycket, hon har fått sprungit en stund i en rasthage, annars ingenting..
2 vilken andra tråd? nyfiken 
#4 Jag har en annan tråd om min kull, tråden heter "A-kullen född". :)