Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1565 ggr
sanso
0

salt/mineraler och vitaminer?

Min dotter har i dagarna blivit stolt hamsterägare och trots att jag tycker att jag läst på bra innan har jag lite frågor som jag inte riktigt fått grepp om. Tänkte att ni med mer erfarenhet kunde hjälpa mig Glad

Vi köpte ett "färdigt" burpaket och i det ingick bla saltsten, mineralsten samt vitaminer att hälla i dricksvattnet.

1. jag har läst att man ska vara försiktig med salt är det då bra med saltsten?

2. Är det ok att hälla vitaminer i dricksvattnet? (Till våra undulater gör vi det inte pågrund av risk för bakterietillväxt i vattnet)

3. Mineralstenens vara eller inte vara? Hittar olika information, endel säger att man måste ha det andra säger att man absolut inte ska ha det, så vad gäller?

Tack på förhand!

[SweetRose]
0

Salt och mineralsten är egentligen helt onödiga, de får det de behöver ändå. Har man det finns det risk att de överanvänder den vilket kan leda till njurstenar exempelvis.

Vitaminer i dricksvattnet finns det bra naturliga (och billigare) alternativ till, jag hade askorbinsyra (finns i kryddhyllan, koncentrerat rent c-vitamin)

bakterieväxten kommer oavsett om man har något i vattnet eller inte, det brukar finnas speciella "diskborstar" för flaskorna på djuraffären. Rekomenderar att man diskar flaskan ca 1 gång/vecka och sköljer noga bort diskmedlet efteråt så inga rester blir kvar.

lycka till! Glad

goldenhamsters
0

Inget av det du sa ska du använda till hamstrar. Salt är något de inte ska få i sig, inte ens lite. Man ska inte ens ge pasta som kokat med salt.

Vitaminer i drickvattnet lockar bara till sig bakterier. Så det kan du skippa, bättre att ge en näringsrik kost istället.

Mineralsten vet jag inte, men jag tror den innehåller salt och är helt onödig.

Lycka till :)

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

Vill du ge vitamintillskott kan du lägga en vitamindroppe på ex en liten bit broccoli,gurka,morot som den gillar och äter upp på en gång! Vitamin droppe ger jag enbart åt gammlingar och när de är lite förkylda…men inte annars! SAltstenen kan du slänga i roskis! Inget bra för hamsterns njurar alls, saltsten/mineralsten (mineralsten innehåller mängder av sallt,precis som saltsten) alltså…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

sanso
0

Tack för svaren!

Precis som jag trodde då, men det är ju alltid bästa att fråga så att man blir helt säkerGlad.

[Bibbo]
0

Du har fått bra svar av alla men vill bara säga en sag , du ska absulut inte ha saltsten vilket är farligt för hamstrar. Glad