Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4125 ggr
Rebbie
0

Pälsvård för långhåriga guldhamstrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har långhåriga: håller ni på med nån sorts pälsvård? Jag brukar inte göra nåt speciellt med min långhåriga guldhamsters päls, mest plocka bort spånen varje gång jag lyfter upp honom så det inte ska bildas tovor… Jag har en borste men brukar inte använda den.

Brukar ni borsta era regelbundet? Och har ni nån gång klippt pälsen? Min guldis är från en djurbutik och där sa de att man kan klippa ner pälsen när den blir lång, har dock aldrig gjort det förutom när han någon enstaka gång fått en tova så har jag klippt bort den.

[Dominik]
0

Jag ska faktiskt ställa samma fråga, fast på mus.ifokus :)

MimmiSötiz
0

Min långhåriga brukar jag borsta ja,med en oanvänd tandborste.Glad

Klipper endast om det blir tovor eller smuts i pälsen som inte hamstern får bort själv.Behövs deet borstar jag FÖRSIKTIGT med en vanlig borste,som jag bara använder till hamparna.

~Djuren ger din själ en kick~

[Bibbo]
0

Inan hade jag en LH , då använde jag en bebistandborste som ''borste'' jag änvände bebistandborste eftersom de är ''mjukare''

[Bibbo]
0

Inan hade jag en LH , då använde jag en bebistandborste som ''borste'' jag änvände bebistandborste eftersom de är ''mjukare''

[Bibbo]
0

AnnaCDSG
0

Borstar inte så ofta. Mest för få pälsen lite snyggare inför fotografering, eller om det ser ut som en tova ev. håller på att bildas vilket nästan aldrig händer.

Har en tandborste som jag använder mest, men även en liten kam som jag använder för att ta bort småbitar av STL-strö som borrat in sig lite i pälsen, vilket bara händer på min allra fluffigaste fluffboll Gintaro. Flört Kammen drar i alla fall med sig pappersbitarna betydligt bättre än tandborsten.

Har bara klippt en gång vad jag kan minnas och det var på en gammal hamster som hade börjat få lätt för att få tovor.

goldenhamsters
0

På min långhårtigaste hane så kräver hans päls bortsning med tandborste varje dag. När jag slutade med det så blev hans päls väldigt dålig. Tänker börja med borstningen igen och jag hoppas på att hans päls blir bra då :)

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

Daglig borstning med en tandborste är det som gäller här! Speciellt på de långhåriga hanarna som har tjockast och längst päls… Hanar som inte har lika tjock och lång päls borstar jag ca 1-2 gånger i veckan. Hamstern blir ju inte bara borstad utan får även lite massage som kan kännas skönt för den….

Om man inte borstar en lånhårs hane med tjock och lång päls, kan det bildas både knutar och tovor i pälsen vilket är både obehagligt och obekvämt för den och rätt så irriterande för den också.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Rebbie
0

Tack för alla era svar!

Jag har en tandborste som jag dock inte använder, Diezel började bita på den senast jag försökte, men han skulle kanske uppskatta en borstning lite mer om han blev lite mera avslappnad utanför buren. Tror han är det nuförtiden, ska väl testa…

Har ingen kam men däremot en mjuk borste som kommer från ett leksaks-mjukisdjur men funkar bra. Har vanligt spån som tyvärr sätter sig i pälsen och skulle jag försöka kamma bort det skulle det nog bara göra ont på Diezel. Skulle gärna ha toalätt eller STL-strö men det är inte så lätt att få tag på här i Finland har jag märkt, plus att det är väldigt dyrt när man väl hittar det..

Kanske ska börja med daglig borstning jag med…

goldenhamsters
0

#9 Hehe mina biter också på tandborsten :) De gillar att brottas med tandborsten, hehe ser jätte roligt ut när de attackerar borsten ;P

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

#9 Du kan byta ut spån mot träbaserad pellets (Kattsand) Det använder jag till mina långhår. Träbaserad pellets suger upp både lukt och urin otroligt bra så att det inte börjar lukta så lett…Pluss att det inte ställer till broblem för långhåren med att såhspånet trasslar in sig i pälsen vilket kan kännas både obekvämt och irriterande för hamstern… Om hamstern biter i tanborsten så är det inget annat än nyfikenhet och lek och inte för att den är arg.Flört

Rebbie
0

#10 Jaha så min är inte den enda, hehe Skrattande Det ser faktiskt ganska kul ut, men jag är bara rädd att han i misstag ska få i sig av "trådarna" (nej det kallas inte så men vet inte vad det heter..) som finns på tandborsten.

#11 Jaha, det var ju en bra idé! Varifrån köper du det och hur mycket kostar det ungefär? Spånet jag har är ganska billigt, tre euro (ca 30 kr) för en stor påse som räcker till kanske fyra eller mer städningar.

Amun-Ra
0

#12 Träbaserad pellets kan du hitta i Prisma,citymarket,valinta talo mm. I matvarubutikerna samt djuraffärerna. Men i djuraffären har de löjligt höga priser! Kattsand som trebaserad pellets kostar runt 3,20 euro. Jag använder pirkas eller rainbows träbserad pellets kattsand åt mina LH, billigt och bra träbaserad pellets..

Så lätt kommer inte trådarna ut ur en tandborste! Skulle det de skulle inte jag inte vilja borsta tänderna med någon tanborste alls. Så du kan vara lugn,han får nig inga oönskade trådar i munnen utav en tandborste.Flört

Rebbie
0

#13 Tack så mycket, nästa gång jag behöver spån ska jag väl testa detta! Det verkar ju vara i samma prisklass som vanligt spån, tror dock att djurbutikerna säljer det dyrare så skönt att det finns i vanliga butiker som Prisma! 

Hehe okej, skönt att veta det där med tandborsten ;) Då får jag väl ta tandborsten i bruk igen..