Inget spån i buren?
Har en fråga… Tyckte att jag någonstans sett en bild på en hamsterbur utan spån på bottnet, istället en matta. Våra kusiner har också så med deras kanin. Är spånet viktigt för hamstern? Förstår att den vill ha spånet till att boa med, min håller på jättemycket och bäddar med det, men liksom annars? Har läst ganska mycket att dom tycker om att gräva och leka i spånet men min hamster iaf gör ingendera…
Kan man ha en sorts matta i bottnet av buren och endast massa spån där huset står eller behöver hamstern spånet i hela buren?
Undrar för jag blev lite nyfiken över bilden jag såg… :)
Denna tråd är ju några dagar,men svarar i allfall.:)
Jag tycker du ska ha spån (eller något annat strö som passar bra..)
Och nu vet jag inte vad för matta du menar,men ifall du menar tyg (tror itne du gör det,men jag vet inte,hehe
) Så kan ju hamstern få i sig trådar..
~Djuren ger din själ en kick~
#1 Det gör inget att tråden är lite gammal ;)
Nej jag har inte nån matta i buren, vet inte riktigt hurdan jag menade men såg bara en bild nånstans med en hamsterbur som hade det. Själv har jag vanligt spån och kommer nog forstätta med det… Tack för svaret i alla fall.
Det är inte en bild på en rasthage du har sett då? Jag har själv haft matta i rasthage till marsvin när jag hade såna. Jag hade en slags filtmatta i rasthagen till hamstrarna först men de ville mest bara krypa under mattan så jag bytte till spån.
#3 Tror inte det faktiskt… Ja, jag har också en badrumsmatta eller fleecefilt på golvet i min hamsters rasthage ibland. Säkert lite skönare att gå på, om det ens är någon skillnad. Inte lika "halt" åtminstone.
Jag gillar inte idén iaf. Även om hamstern inte verkar gilla att gräva tycker jag ändå den ska ha möjlighet till det. Det känns som att det skulle bli väldigt kalt i buren med en matta, ungefär som att man inte hade något i botten alls, så jag undrar om det ens är lagligt. :/
#5 Håller nog med om det där… Tror hamstern som faktiskt är ett bytesdjur och inte tycker om kala ytor uppskattar spånet mer än man ser eller tror.
Precis. Tror inte det är någon bra idé alls att inte ha spån eller något liknande i hamstrars burar.