Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: sajtenifokus
Läst 796 ggr
[malin12345678910]1
1

Hur får man mink eller rost?

Vilka färger ska man ha för att få mink eller rost?

goldenhamsters
0

Mink är ju rö creme med umborous. Så en av föräldrarna måste vara umb, sen tror jag båda måste bära eller vara creme och bära eller vara cinnamon. Inte helt hundra riktigt…

Rost är en recessiv färg, så båda föräldrarna måste bära på rost för att ungarna ska kunna bli det.

Mvh Alicia.

[malin12345678910]1
0

Om jag parar min hamster och om den har umb längre bak i släkten kan det bli mink då?

UlrikaD
0

Umb är ett dominant anlag och ena föräldern måste vara umb för att du ska få fram mink. Det är bara recessiva anlag som kan bäras som t.ex rex.

Sen måste både mamman och pappan bära på créme och cinnamon för att du ska kunna få mink.

Men om du tar t.ex en sobel så är den ju egentligen en créme umb. Och då har du ju umb där ifall du tar ena föräldern.

Det behöver ju inte stå just umb i stamtavlan för att det ska vara en umb. Mink och koppar är ju också umb-färger.

[malin12345678910]1
0

Jag har en sobel nu och det är en hona men måste pappan också vara umb eller ska den vara creme?

UlrikaD
0

Jag har skrivit i inlägget ovan att ena föräldern måste vara umb.

Jag skrev också vad föräldrarna måste bära på för att det ska bli så. Vad pappan är för färg spelar ju inte så stor roll men båda föräldrarna måste bära på båda sakerna som jag skrev ovan.

Visst kan pappan vara créme, men den behöver ju inte vara det.

[malin12345678910]1
0

Okej tack för svaret :)

UlrikaD
0

Om du tittar på hamsterföreningens hemsida så har du alla färger där.

[malin12345678910]1
0

Okej tack så mycket :D