Hamster och möss?
Ni som har möss med, hur stor risk är det för smittor mellan djuren? Ska man tvätta händerna mellan man tar i mössen och hamstrarna? Kan de vara i samma rasthagar någon gång ibland, utan helsanering emellan? (Inte samtidigt såklart) Jag kommer troligtvis tvätta händerna emellan djuren ändå, precis som jag alltid tvättar händerna innan jag pysslar med hamstrarna om jag innan gosat med hundarna eller kommer utifrån, men de promenerar ju inte bara på ens händer, utan på kläder osv.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har inga möss, men som jag fattat det så ska man alltid tvätta händerna efter att man hållt på med hamstrarna, just för smittorisker djur emellan.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jag har haft möss och hamstrar i tre år kanske samtidigt. Och jag är en sån människa som typ aldrig tvättar händerna mellan de olika djurslagen. Hamstrar, möss, chillor, katter, illrar osv. Och det gör jag väl av den anledningen att jag inte vill att några av mina djur ska vara rädda för något annat djurs doft. Annars kunde det vara svårt att ha rovdjur och bytesdjur i samma lägenhet t.ex.
Mina djur har aldrig blivit sjuka av den anledningen.
Men jag kan tänka mig att möss som det är vanligt att det är "rossel" på kan föra med sig någonting till andra smådjur, men jag har alltid haft friska möss och klarat mig från det.
Är det något djur, oavsett djurslag som jag misstänker inte är helt friskt, förkylning eller liknande då tvättar man naturligtvis händerna ordentligt emellan.
Samma rasthagar har jag aldrig haft men mest för att jag har aldrig träffat en mus som hållit sig på insidan i en rasthage:)
jag har möss, hamster, råttor med mera.. tvättar alltid händerna mellan :) nu har jag inte haft hamster så länge, vet inte riktigt vad de kan smittas av.. men om du ska rasta dem på samma ställe så hade iaf jag torkat av.. jag bytar oftast tröja med.. Afrodite verkar nämligen inte gilla att mössen varit på mig 

Tack för svaren, då vet jag hur ni andra gör i alla fall. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
De kan smitta mössen så illa att de dör.
Har hänt mig, veterinären sa att det ej var ovanligt så nu är det megastrikt här hemma på den fronten.
#5 vad var det mössen blev smittade med då? nu blev jag ju orolig..
Vet att katter kan smitta möss om musen har sämre imunförsvar, men har aldrig hört talas om att hamstrar kan göra det, trodde det var mera tvärt om.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tror att det var någon allvarligare form av Mykoplasma, hade flera möss som dog bara någon dag efter att de hade börjat rossla. Detta var nu vääldigt läänge sedan och har ej haft problem efter att jag har medicinerat hamster och möss.

#5 Det förutsätter ju att man har sjuka hamstrar om de ska kunna smitta med någonting. Har aldrig under alla år haft någonting liknande myko på hamster.
#9 Han visade inga symptom. Men veterinären sa att hamstrar kan bära på smittor (inte bara just mykoplasma) som de inte alls blir sjuka av medan det gör att möss som kanske redan har en annan smitta (ex. mykoplasma, nästan alla möss är ju symptomfria smittobärare) blir dödssjuka av det.