Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1795 ggr
[baby_cuddles]
0

Uppfödningsfrågor..

Jag har gått grublat i snart 2 veckor om jag kanske ska starta hamsteruppfödning.. Har just nu 2 hamstrar.. En med stamtavla och en utan.. Jag kommer att använda mig av Härstamningsbevis..
Kommer dock inte att para dessa 2.. Då hanen har stamtavla, så kommer att införskaffa en annan hane.. Och börja där efter.. Så Hbevis kommer ju att börja med den honan jag har nu och den hanen jag införskaffar..

Det jag nu undrar är, jag behöver inte vara reg. uppfödare för att föda upp med Hbevis va?? Det är iaf det jag har fått reda på när jag läst på om födning.. Vad jag har läst på är att man inte behöver va reg. uppfödare när man avänder stamtavla heller.. Eller stämmer inte den infon.. Vill kolla först med er här..

Odette
0

Alla hamstrar kan reggas i SHF, oavsett om man vet dess bakgrund eller ej. Man behöver inte vara registrerad uppfödare för att få registrera kullarna man föder upp, men man måste vara medlem i en förening för att få stamtavlor på djuren :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Ska du börja föda upp så rekommenderar jag att börja rätt. Alltså avla på djur med känd stamtavla och föra stamtavlor vidare helt enkelt.

Du behöver inte vara reggad uppfödare för det, men du behöver som Odette skriver vara medlem i en förening för att få beställa stamtavlor.

Det är jättebra att hålla koll på linjer, vad som är friska linjer, och vad det kan finnas defekter i.

Avel med stamtavlor gör det lättare att hålla hamsterstammen frisk och lättare att hålla koll överlag.

[baby_cuddles]
0

Jamen då hade jag fattat allt rätt.. Med stamtavla och allt..

Det verkar dock vara svårt och få tag på en hona med stamtavla.. :/
Och sen så vet jag inte om jag kan avla på hanen, då det inte framgått eller hmm……. Springer iväg och kollar köpeavtalet….

UlrikaD
0

#3 Varför skulle det vara svårt att få tag på en hona med stamtavla?

Hela Sverige är ju fullt av hamsteruppfödare. Om det är guldhamster vi talar om förstås.

[baby_cuddles]
0

Ja jag visste att jag läst det..

På köpeavtalet står det: Att kontakta säljaren för rådfrågning innan djuret används i avel, och rätta sig efter dennes råd. Alla eventuell avkomma efter djuret ska registreras och får inte säljas genom zoobutik, allmänt annonsforum eller liknande..

[baby_cuddles]
0

#4 Då jag letat och letat har jag inte hittat någon.. Bor nere i Skåne och här verkar det bara finnas en (vad jag hittat).. Och det är den som min hane kommer från..

Lojs
0

#5 Såna avtal är dock inte giltliga enligt lag, köpt "vara" bestämmer man över själv. Men såklart tillhör det lite "god ton" att hålla sig till avtalet, även om det inte är giltligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

Vilken uppfödare kommer din hamster ifrån? Har faktiskt aldrig köpt en hamster från uppfödare som haft sådant avtal som du skriver.

Djurtransport finns ju alltid. Sen utställningar. Mina hamstrar kommer från hela Sverige och nu även en från Tjeckien. Har även sålt till hela Sverige, även Finland och Holland.

Så jag tycker att ska man avla, leta först och främst efter hamstrar som passar till avel, sen ta problemet hur man ska få hem dem. Inte köpa hamstrar och avla på bara för att de finns i närheten.

Lojs
0

Nu vet jag inte var i skåne du bor, men det finns ju hamstrar i Danmark med, om du har nära till bron. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rebbie
0

Som #8 säger tycker jag inte heller att det är särskilt smart att välja en hona bara gör att det är 'första bästa' i närheten.. Man bör nog först fundera ut vad man vill med aveln, är det någon viss färg man vill få fram så måste man ju utgå från vilka färger som krävs av hamstern och dess stamtavla/bakgrund, hellre leta länge för att hitta just vad man vill ha än välja det första man stöter på och kanske ångra sig i framtiden. Är själv inne på avelsfunderingar/planer men tänker ta ordentligt med tid på mig att fundera och planera så jag faktiskt blir nöjd. Kommer antagligen ta något år eller mer innan jag själv tänker börja och inte ens det är jag helt säker på nu ännu… Så fundera noga efter före du tar kullen! :D

[baby_cuddles]
0

#7 Jaså.. Har alltid trott att man skulle rätta sig efter det som stod i avtalet.. För följer man inte det så har säljaren rätt och ta tillbaka djuret.. Har kanske hållit på det för hårt då..

Nä men visst så tänker jag också.. Funderar ju fram och tillbaka på det hela.. Och jag har ju dock inte kommit fram till nånting än.. Så det kommer att funderas mer på detta..
Jag bor mitt i Skåne.. Så det är ju inte när till bron heller..
Vad uppfödaren heter vill jag inte skriva ut här.. Men dom som vill ha reda på det kan skicka ett privat PM till mig här så ger jag er namnet och hemsida..

Lojs
0

#11 Nej, säljaren får aldrig ta tillbaka ett djur som är sålt.

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#11 Som Lojs tidigare skrev, sådana avtal är inte giltiga. Det är inte ens giltigt att åka och ta tillbaka sitt djur ifall man misstänker vanvård. Tyvärr. Det krävs polisanmälan osv för sådant. Det är ju dock upp till köparen om man vill skriva under ett sådant avtal eller inte.

Skriver man under, vare sig det är lagligt eller inte, så ska man ju hålla sig till det, för då har man gått med på det.

Men återigen, till avelsdjur. Transport är nog det minsta problemet egentligen. Börja i ändan att bestämma vad för hamstrar du vill avla på och gå vidare därifrån.

Mina första hamstrar var enbart sällskapshamstrar, även ifall de hade stamtavla allihopa. Det var inte förrän efter jag bestämt mig för att ta min första kull jag letade avelsdjur som jag tyckte skulle bli passande föräldrar till min kull.

[baby_cuddles]
0

Oki..
Jag kommer ju inte att ta ett beslut nu hur jag gör.. Utan jag kommer att grubla och fundera ytterligare.. Så i slutändan blir det nog ett bra beslut.. Glad

Blir kanske till och med utan stamtavle, men med Hbevis som visar allt ung. som stamtavla.. Eller hur man ska förklara…

Iaf så kommer jag att börja tänka fundera och lägga upp en plan först.. Ville bara rådfråga här först..

Odette
0

#14 Vad menar du med härstamningsbevis? De flesta hamstrar från uppfödare (även oreggade) registrerar alla sina djur. Finns iofs en del som bara dokumenterar för "egen del" och då kan man ju få med informationen vid köpet även om djuret inte är registrerat i en förening så att säga..
Men det är inte svårt att få tag på en hamster med stamtavla, å får du bara ett "härstamningsbevis" så finns det ju inget som hindrar dig från att själv regga djuret i efterhand! Då får du ju en stamtavla ändå- bara att du fixar det själv så att säga :p

jaja, det var bara en liten notis ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_