Avel, Hane
Hej
Vet någon hur många ggr man får para en hane?? Hur många ggr som helst eller???
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Finns ingen regel på antal gånger. Men vad finns det för anledning att använda samma hane massa gånger? Om man har tänkt fortsätta avla så kan man ju inte para ungarna med varandra eftersom de har samma pappa.
// Sofia
Nej såklart får man ju inte para pappa med barn. men jag undra om hur många ggr man få para hanen? asså får man para den mer än 3-4 ggr innan den blir för gammal. Honan ska man ju helst bara para 2 ggr.
Mvh Sarah
#2 En guldhane kan ingå i aveln allt från 5 månader upp till 2 år gammal. När den är två år är det pension som gäller! Men då är det en förutsättning att hanen är i god kondition har starkt hjärta (inget svagt hjärta) och är almänt frisk. Valigast brukar man vilja pensionära hanarna från aveln vid 1½ år. Speciellt om man inte är säker på vilka gener och anlag den bär på. T,ex om man inte vet hur länge föräldrarna levde,om någon sjukdom tog död på den eller om någon i hanens stam dog av försvagat hjärta etc…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
ja det vet jag :) Men tack ändå
Men får man para hanen så många ggr som helst tills den är 1 och ½ år?
Mvh Sarah

Det finns (tyvärr) ingen regel som säger hur många gånger du får para din hane.
Men återigen, vad finns det för anledning att para massa gånger. Ett överflöd av bebisar från samma förälder tjänar ju ingenting till. Om man inte tror att man kan tjäna pengar på att sälja så många hamsterbebisar som möjligt.
Det finns vissa linjer som man tycker är väl värda att bevara, men inte ens där tar man ju många kullar.
Jag har nog använt en hane max två gånger. Det är en ganska snäv avelsbas i Sverige ändå, man hittar oftast samma namn i stamtavlan längre bak när man letar. Finns ingen anledning att fortsätta på det spåret tycker jag.
#4 Jag brukar som mäst använda mina hanar 2-4 gånger,vanligast 2 gånger. Ytterst sällan 4 gånger. Orsak till detta är pga att chansen för innavel ökar drastiskt om det kommer för mycket avelsdjur med samma pappa….Lite som UllrikD försökte säga här redan…

#5 Fast det beror ju på med. Jag skulle aldrig upprepa en kombination med samma hona/hane, men däremot olika kombinationer kan man ju ha olika målsättningar med.
Har man en hane man gillar väldigt mycket så kan ju 2-3 kullar på honom med obesläktade honor göra att man är relativt säker på att kunna fortsätta den linjen och bevara hans egenskaper, även om det skulle komma upp något "skräp" från en hona han parat. (Alltså om man av någon anledning inte vill avla vidare på någon unge från en kull pga något som kommit från honan, då vore det ju väldigt synd att inte ha något kvar från den hanen), man skulle dessutom några generationer neråt kunna kombinera linjerna om man känner att man vill ha tillbaka egenskaper från den hanen.
Men visst, det kräver en del av en själv som uppfödare, om inte annat möjligheten att ha väldigt många djur hemma…
Sedan får man ju även tänka på att det handlar om hur många av avkommorna som går i avel med, om man tänker på avelsbas.
Det är ju faktiskt mycket värre för avelsbasen med en kull på 5 avkommor där alla går i avel, än 3 kullar med olika honor där en unge i varje kull går vidare i avel. Och där handlar även om hur många barnbarn som går i avel, för att denna hane ska förekomma mycket i stamtavlorna.
Men men, det här är mina fria funderingar, jag har bara hört hur diskussionerna går inom hundvärlden, hamstervärlden håller jag fortfarande på att sätta mig in i. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#7 Men det är ju lite det som är min poäng. Som uppfödare har man ju ett ansvar och man måste tänka steget längre.
Man kan ju inte direkt sätta avelsförbud på sina bebisar som man kan göra med hund och iller.
Så tar man fyra kullar på en hamsterhane och alla kullar blir 15 stycken. Då har man 60 hamstrar. Tänk om alla går vidare i avel och de i sin tur får 15 bebisar i varje kull.
Då har man översvämmat hela Sverige med en hanes linjer på en kvart ungefär. Känns lite onödigt.
Det ser man ju bara nu på importhamstrarna från Tjeckien. En hamster där hade ju min släkt i sig, för jag sålde till Holland för några år sedan, så där tog de en sväng och kom tillbaka till Sverige igen. Så inte ens när man köper från utlandet kan man vara säker på att få helt obesläktat.

#8 Japp, det är ju tyvärr så, tänk vad bra om man kunde behålla alla ungar man föder upp så man kan kontrollera precis vilka som går i avel, det vore ju drömmen, att få följa alla genom livet!
*drömmer om att vara rik hollywoodfru med 3 heltidsanställda hamsterpysslare*
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Okej, tack så mkt för alla svar!
Nu vet jag!
Mvh Sarah
#9 hahaha,det var inte små drömmar det!