Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 3779 ggr
Roxie
3

Importering från Tjeckien.

Jag och sambon åker ner till Prag den 19 oktober, och hem igen den 23e.
Jag har kontakt med några uppfödare just nu och försöker komma fram till vad de har att erbjuda osv. Jag själv kommer försöka få tag på blåa hamstrar, samt hamstrar som är bärare av dd-genen.

Jag kommer inte kunna ta hem fler än 10 hamstrar, då våran bil inte är den största samt att våran packning ska få plats Wink
Detta är mer en "prova på" importering för att se hur deras djur ser ut och om det är något man bör satsa på mer. Isåfall kommer jag införskaffa mig tillstånd att importera fler djur. Eftersom vi ändå åker dit ett par gånger varje år.

Jag kommer även sälja några av mina bebisar (E-kullen) till uppfödare i Prag.

När jag tagit reda på vad alla har till salu, så återkommer jag och hör med er om det är nåt som är av intresse :) Det är lite svårt att få kontakt med dessa tjecker, då deras engelska inte är så bra. Men jag har ju min sambo som pratar och skriver flytande tjeckiska. Han är bra att ha ibland ;)

// Sofia

[Kanintokan]
0

Kanske intresserad ;)

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle vara intresserad om dom skulle ha lilac, blå, mink eller sobel bö :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Wand
0

Om det blir aktuellt så är jag antagligen intresserad!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Channie
0

Är det bara guldhamster uppfödare som du har kontakt med?

/Mvh Jenny

Medarbetare på Djurannonser och Djurtransport

kaizoR
0

Roans och vi är med Skrattande

Roxie
0

#4 japp bara guld

#5 har faktiskt inte sett nån som har roan. =/

// Sofia

Odette
0

Jag skulle Mycket gärna ta emot en choklad, rost eller svart i långhår. Rex och/eller satin ett plus..

Du vet ju vart jag finns, bara att höra av dig om du skulle hitta något liknande. Är villig att ge en slant för besväret så klart ^^

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Roxie
0

Japp, jag säger till :D
Jo jag har tänkt ta en slant för transporten, även för den mat/grönsaker och burplats jag får stå för under tiden :)

// Sofia

Wand
0

#8 Vart i Sverige bor du? För om det skulle bli aktuellt så bör man ju ha spanat på transport så man kan få hem hamstern då den väl anlänt till Sverige. Flört

Odette
0

#9 hon bor i göteborg

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Wand
0

Ah, okej! Får hålla span. Själv bor jag i Norrland så det blir en bit. Glad

Odette
0

#11 jag bor en bra bit bort även jag, i Vindeln/Västerbotten Oskyldig

_

Wand
1

#12 Woops, en bra bit mer norrut än för mig då! Längst ner i Norrland för min del. Flört

[Kanintokan]
0

När vet man vilka färger som finns? :)

Roxie
0

#14 När jag har pratat med uppfödarna :) Så snart!

// Sofia

[Kanintokan]
0

#15 okej :) Hur mycket hade du tänkt ta för transporten? Det är ju en bit du ska åka ;)

Roxie
0

Jag hade tänkt 300kr/hamster. Eftersom jag kommer stå för foder/grönsaker och bur/transportbox under tiden.

Sen är det ju summan för själva hamstern också, men de ligger på ungefär 100-200CZK vilket är ungefär 40-80 svenska kronor.

// Sofia

Amun-Ra
0

Skulle ev vara intresserad jag med…beroende på vad de har för färg…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Kanintokan]
0

#17 okej :) tack!

Lojs
0

Jag kan vara intresserad, då helst av gulbaserad korthår, eventuellt av svartbaserad om det är korthår och bandat och/eller d.s.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

guanabana
0

Jag är inte intresserad denna gång, dessutom är du antagligen redan i Prag i denna skrivande stund. Tungan ute

Men du nämnde att du kanske tänker åka dit i framtiden också för att importera hamstrar? Kanske fler blå?

Jag vågar inte säga något, just nu styr både ekonomi, studier/jobb och lägenhetsstorleken min vardag - men jag har varit sugen på att skaffa en eller två blå guldhamstrar samt bärare av dd. Skulle jag göra det så vore det för avel, annars om det är enbart för sällskapets skull så köper jag från någon svensk uppfödare och då spelar färg mindre roll.

Om du upplever att de som säljer hamstrarna är seriösa, hamstrarna är friska, och skulle du i framtiden importera fler blå guldhamstrar skulle det uppskattas om du hojtar till på forumet. Eller för den delen, om du själv föder upp på den blå genen och får några blå hamstrar så är det också intressant. Flört

UlrikaD
0

#21 Roxie är där just nu och kommer hem på söndag.

Vet att hon har flertalet blåa med sig hem, så bebisar lär det säkert bli efter dem i framtiden.Skrattande

Lojs
0

#22 Spännande! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#23 Jag tycker det är mest spännande att få hem min egen tös. Dock inte blå.Flört

Nu tänkte jag strax ta mig ner till Roxie och kidnappa lite bebisar….eller kanske bara städa hos lortgrisarna.Skrattande

Lojs
0

#24 Jag har sett din på bild. ;)

Jag pratade förresten med en djuraffärsinnehavare som påstod att de haft en blå guldhamster i affären, tydligen så blå som en russian blue katt. Undrar om det kan ha varit samma gen.

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

#25 Undrar vart den blåa hade kommit ifrån då.

guanabana
0

#22 Ooooh! Låter jättebra! Jag har velat starta en hamsteravel, men jag känner att jag inte riktigt har tid än för det - kanske tidigast nästa sommar.

I vilket fall som helst är det ju kul om nån börja avla på blå hamster här i Sverige så att färgen kommer hit. Glad

guanabana
0

Du får gärna lägga upp bilder på de nya hamstrarna, Roxie. Det är ju alltid så kul med hamsterbilder, vore dessutom intressant att få sen nån blå (har bara sett några få bilder tidigare på utländska webbsidor) men även alla andra hamstrar som nu har rest med dig (om det följde med andra färger) är ju också kul att få titta på. Glad

Lojs
0

#26 Ingen aning, djuraffärskillen sa att den uppfödaren ofta får ovanliga färger. (Själv undrar jag om det inte är roan)
Jag tror jag ska börja hålla lite koll på vad de får in för hamstrar.

Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Jisses här händer det grejer! Japp, jag är i Prag just nu och på lördag hämtar jag alla hamstrar :) Självklart kommer det upp bilder!! :D

// Sofia

[Bibbo]
0

Kom nununu och visa bilder nunnunu :P

Carjos
0

Vad spännande :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

AnnaCDSG
0

Spännande! Skrattande

Odette
0

*gah* dör lite av spänning.. blir så nervöööös :S

_

Roxie
0

I morgon kl 12 ska vi alla ses på den stora tågstationen :) spännande!

// Sofia

Lojs
0

Gud vad roligt, ska bli sååå kul att se bilderna på underverken sedan!

Medis på akvariefisk.

UlrikaD
0

Jag får se dem först!!! Na, na, na, nana!Tungan ute

Roxie
0

Nähä jag får se dem först ;)

// Sofia

Roxie
0

Nu är alla hämtade! Mycket trevliga uppfödare jag träffade :) Vi var ett gäng som möttes på Centralstationen i Prag. Såg tydligen lite skumt ut när vi satt i ett hörn och langade transportburar fram och tillbaka, för polisen kom och kollade så vi inte hade nån slags handel för oss :P Dom är väldigt snälla alla hampisar, men mycket mindre och en aning sämre typ än våra hamstrar. Så de var väldigt glada över att få bebisar från mig (från Sverige) som har mycket bättre typade djur :) Så vi kommer garanterat hjälpas åt med import/export igen snart framöver :)

// Sofia

Roxie
1

Just det, glömde skriva att jag fick tag i både blå gen (dd) och White sprinkle/white bellow (bsbs). Bör tilläggas att detta inte är samma som vitmagat/roan utan detta är en recessiv gen som funkar utmärkt i dubbel upplaga.

// Sofia

Wand
2

Åååh vad roligt! Du får skynda fram med lite bilder så man får se några puttenuttiga sötnosar. Kyss

mjuhm
0

#41 Håller med!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Tinwe
0

Detta hade jag missat totalt! Gud så spännande! :D
Vill med se bilder.. åhåå Skrattande

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Odette
0

Men åh, va skönt att allt gick bra! Man kan ju förstå att de blev nöjda då de såg dina bebisar då hihi. Det är ju jätte bra om det kan bli ett fortsatt samarbete framöver, att man kan hjälpas åt med att bredda avelsbasen samtidigt som man kan dra nytta av andras djur både typmässigt och färgmässigt etc.. Hur spännande som helst!!

Tack för uppdateringen. Nu är jag liiite lugnare :S

_

guanabana
0

Vad kul att hamstrarna har kommit till sitt nya hem nu, tja, några ska väl fortfarande vidare till ytterligare nya hem utspridda i Sverige men ändå. Glad

Allt verkar ju ha gått bra, är deras hamstrar mycket mindre än våra svenska hamstrar? Jag antar att man får väl blanda ut dd och bs generna ett antal generationer. Kul också att dina tjeckiska vänner blev glada över sina nya svenska hamstrar.

Se nu till att lägga upp bilder rackarns fort! Blir helt tokig, vill ju se de små liven snart. Flört

AnnaCDSG
0

Ska bli spännande att få se bilder! Skrattande

[Bibbo]
0

#46 håller med dig! :D

UlrikaD
0

Har precis varit hemma hos Sofia och gosat med resten av hampisarna. Talade om för dem att det skulle komma ett gäng turister ikväll och att de skulle vara snälla mot dem.

Men jag vet inte, det lät mest på dem som om de var rädda för att grönsakerna inte skulle räcka till.Flört

Försökte fixa lite banderoller och grejer, men det var ingen som orkade hjälpa till. Dåligt med engagemang där tycker jag.

Och "min" lilla tös Earhart tyckte hon kunde få följa med mig hem direkt istället och strunta i turisterna. Men när jag sa att då fick hon ju inte träffa sin mamma igen, så beslutade hon sig för att nog stanna hemma en stund till.Kyss

Odette
0

#48 vilken tur att du ändå kan ta hand om dem när matte är på vift, dom borde ju kunnat hjälpa till med banderollerna och kanske lite ballonger som ett Välkommen hem till sin matte iaf??
Nåväl, man vet ju hur det kan vara så man ska väl inte kräva för mycket ;D

_

UlrikaD
0

#49 Tror mest de surar för att matte är på vift och är otroligen med andra hampisar. Utländska till på köpet.Tungan ute

Roxie
0

Haha :) Är i Sverige nu iaf, så om några timmar kanske det kommer bilder :)

// Sofia

UlrikaD
0

Hmm, betyder att det ännu finns lite tid att åka och kidnappa cinnamon-pojken….Tungan ute

Ratlings
0

Sätter en tass här, vill också ha ett blåbär ju.. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

guanabana
0

#51 Gaah! Hoppas det, väntar med spänning på bilder, speciellt på de blå! Undrar hur tjeckiska blå hamstrar ser ut, jag har sett så få blå hamstrar på foto (och absolut ingen i verkligheten). Tungan ute

Magda
0

jag sätter en tass här! så spännande Kyss

Natalinas
0

Spännande!!!

Roxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer det bilder :)

Först ut är

**Jahoda Syrius
Född 20/6-11
Sobel LH
Bärare av blå, svart och rost
**Denna tös har tydligen svenska linjer. Hennes Farmor (Libra) är kullsyster till min Pyxis som kommer från Ulrika :)

// Sofia

Roxie
0

Irvin Syrius Född 18/6-11 Svart rex KH Bärare av blått

// Sofia

Roxie
0

Nasha Syrius
Född 23/9-11
Sobel white sprinkled (bsbs) KH

// Sofia

Roxie
0

Osmania of Utínka
Född 6/9-11
Svart, white sprinkled, dominant spot satin LH Bärare av blått

// Sofia

Roxie
0

Eric of Utínka
Född 4/6-11
Blå dominant spot rex KH Bärare av svart

// Sofia

Roxie
0

Uzinka Riky
Född 3/8-11
Svart, white bellow/white sprinkled LH
Bärare av blått

// Sofia

Roxie
0

Fifinka Remilove
Född 29/7-11
Silverchoklad dominant spot satin LH

Ska flytta till Monica/Exentrions :)

// Sofia

Roxie
0

Yorgy von Schtaubing
Född 14/7-11
Choklad dominant spot KH
Odd-eye

Ska flytta till Monica/Exentrions :)

// Sofia

Roxie
0

Yohanne von Schtaubing
Född 14/7-11
**Silverchoklad dominant spot rex LH

**Ska flytta till Ulrika :)

// Sofia

Roxie
0

Så det var alla. Ber om ursäkt för dåliga bilder, men jag är lite för trött för att kämpa med hampisar som suttit i transportbur sen kl 12 i går förmiddag ;)

// Sofia

Ratlings
0

Jäklar vilka snyggingar! Kyss

// Lise
When nothing goes right, go left!

AnnaCDSG
0

Oh, snyggingar! Blev extra förtjust i #61. Kyss

UlrikaD
0

Men en släkting, så himla kul:)

Favoriten är nog fortfarande blå d.s rexen.Kyss

Och min tös såklart. Och skulle Monica ändra sig om brorsan Yorgi….han är ju bara för söt!Skrattande

mocchino
0

#61 Ja tack ge mig!! Vilken läckerbit!! Kyss Om du tröttnar på han så vet du vart du ska vända dig! Flört

// Nathalie

Roxie
0

Javisst är de läckra :D

Nackdelen med de tjeckiska hamstrarna är att de är väldigt små, jämfört med våra. Samt att vissa har rätt dålig typ.
Detta är något de är medvetna om och jobbar med att få bort :)

// Sofia

guanabana
0

OH MY GOD! Jag som har drömt om dominant spot. Inte vågade jag tro att du skulle ha med så många, om ens en. Förvånad

Och att få se det både i choklad, silverchoklad, blå och svart är så kul! Nu blir man ju så jäkla sugen, gaah! Men nej, jag skulle ju inte ha hamster denna gång. Obestämd

Monica, tänkte du avla på silverchoklad och choklad dominant spot i framtiden? Vore så grymt att få se avkommorna i framtiden (och kanske köpa Oskyldig). Jag har alltid gillat choklad och silverchoklad, jag vet ju att du avlar på choklad. Som sagt tänkte jag inte skaffa fler hamstrar förrän i framtiden. Men efter att ha sett Roxies fina bilder (det var jättefina bilder Roxie, bra kämpat!) som nyss lades upp blev jag nyförälskad i silverchoklad. Tungan ute

guanabana
0

#71 Med dålig typ, vad menar du då? Förutom storleken alltså. Tänkte om de kanske inte har lika lång livslängd, vissa genetiska sjukdomar som är vanligare o.s.v… Eller är det bara lite allmänt menat (så man får hålla ögonen öppna för det ena och det andra som kan tänkas dyka upp).

UlrikaD
0

Med typ menas storlek, kroppsform, huvudform osv. Utseende helt enkelt.

Amun-Ra
0

Vilka underbara hamstrar! Den blåa rex spotten var läcker!

guanabana
0

#74 Det var det jag misstänkte men jag var osäker om det även innebar sjukdomar. Tack, då var den saken utredd. =)

Amun-Ra
0

Roxie glömde nog bort att ta hem en rex eller rexbärare till mig! Nåja jag antar att det kommer flera tåg…Glad

nakuta
1

Jag tyckte att #60 va ursöt ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Magda
0

åh så fina! Kyss skulle kunna tänka mig att kidnappa allihop Oskyldig

Wand
0

Åhguuud vilka skönheter allihopa! Kyss Vill ju som plocka ner dem i min väska och sno med dem hem. Oskyldig

Linda3046
2

Gud så fina! :) Om man blandar blue och yellow kanske det blir blue/yellow dvs BLÅGULA hamstrar Oskyldig

Jag undrar om inte jag har sett en black white sprinkled på en djuraffär en gång. Dom hade exakt sån där teckning

Bruden-Mbuti
0

#77 ge inte upp kanske finns nån rexbärare till dej där el så kanske nån avbokar och du kan köpa den.

vilka härliga hampisar det kom hit till landet.

ska bli spännande att få se avkommorna sen

mocchino
0

#81 Genast vart de Tjeckiska hamstrarna super svenska! ;P haha!

Jo från djuraffärer som tar in från grossister är det väldigt vanligt med den genen/teckningen. ;) Iom att grossister oftast köper från utlandet. Vad jag förstått iaf. :)

// Nathalie

Odette
0

Åh!! Så fina dom är! Skrattar högt åt Yorgys namn, jag älskar ju såna där "von" namn haha naaaaw. Kan inte bli så mycket bättre.
Tack söta snälla underbar gulliga du för bilderna, det värmer i hjärtat att veta att de kommit fram till dig :')

_

Carjos
0

Vad roligt att du fått fatt i blåa. Se till att ta var på genen nu :D

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Roxie
0

#85 Ja det ska jag verkligen göra :)

// Sofia

Adrina
0

Shit, vilka fina hamstrar du fått tag på! Nu blev jag nästan lite sugen på att ta hem en ;) men antar att det finns många olika färger som inte är så vanliga i Sverige i Holland också? Åker dit några gånger om året eftersom jag har halva släkten där.

Roxie
0

#85 ja finns mycket troligt i Holland också. Det gäller bara att hitta vettiga uppfödare :)

// Sofia

Natalinas
0

Är några av dom tillsalu ? :)

UlrikaD
0

Nu är min tös hemma hos mig iallafall:)

Amun-Ra
0

Undrar precis samma sak som NNatalinas…

Roxie
0

Tyvärr, inga är till salu! Behåller alla själv ;)

// Sofia

UlrikaD
0

Efter att ha varit och hälsat på alla så måste jag säga att lilla Eric tog mitt hjärta med storm.

En blå krullig sötnos med fläckar på liksom. Hur sött är inte det.Kyss

Bebisar hitåt, är väl allt man kan säga om det.Skrattande

Jag tror väl kanske inte att man åker utomlands och importerar hamstrar i färger som inte finns här för att sälja dem på forum.Flört

Yohanne har iallafall hälsat på sin första svenska chinchilla. Men det var väl inte så värst häftigt, mer spännande att äta tyckte hon.

Roxie
1

Hehe, nej var ju tänkt som så att jag skulle importera åt mig själv eftersom jag endast kan ta in 10 stycken till sverige eftersom jag inte har något tillstånd. (5 per person i bilen).
Så nä, jag köpte ju inte djuren där nere för att sälja här ;)

Bebisar kommer det däremot framöver. Dock kommer det väl bli så att jag behåller rätt många själv där också för att bevara generna.

// Sofia

UlrikaD
1

#94 Och jag ska skratta i smyg åt dig när du sitter med alla hampisar och alla bebisar och ska städa alla, alla burar….och säga, välkommen i klubben!Tungan ute

Roxie
1

#94 Hö-hö! Cool

// Sofia

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.