Fiona x Sambuca
Äntligen ser det ut som att jag får min första kull på länge!
Fiona är beräknad att föda på torsdag och hon är rejält rund och go.
Fiona är bö silvergrå LH och Sambuca är silvergrå umb LH.
Fiona är omplacerad till mig och från början köpt på djuraffär så jag har ingen bakgrundsinfo på henne. Hon är i alla fall en väldigt trevlig sällskapshamster, en av mina socialaste honor, kommer alltid direkt och klättrar upp i handen när man ropar på henne oavsett om hon är i buren eller rasthagen.
Sambuca är från UlrikaD och kallas Sambo här hemma, eller kung Sambo, för han är värdig och har utstrålning som en riktig kunglighet.
Även han är en riktigt trevlig sällskapshamster, lugn och go.
På sista tiden har han utvecklat rejält fluff, ska bli spännande att se hur hans päls blir när den är helt klar.
Eftersom Fiona är utan känd bakgrund så är den här kullen främst tänkt för att få fram trevliga sällskapshamstrar.
De färger som jag tror kommer är silvergrå, heterozygot och homozygot, eventuellt bö. ca hälften blir förhoppningsvis umb. Även nf kan komma, och om vi har tur kanske rost, eventuellt andra färger med. Hela kullen blir såklart långhårig.
Ursäkta dålig bild, mobilkamera och dåligt ljus, men man ser att hon är rund i alla fall. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Vad spännande:)
Fiona är ju supersöt och Sambo är jag väl liiiiiite partisk om vad jag tycker om honom.
Blir nog jättefina bebisar.

Gud vad kul! Är lite kär i Fiona faktiskt! Och Sambo var ju inte fy skam han heller! :D
// Nathalie
Snygga dom var ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för kommentarerna! Det är lätt att bli kär i Fiona, hon är en underbar tjej!
Blivande pappa Sambo ska för övrigt på utställning i helgen, så vi får se om fler än jag tycker han är urläcker. ;)
Medis på akvariefisk.
Oh sicken härlig päls han börjat få där.. sånt gillas ;D
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#8 Jo, jag kommer ha en alldeles egen vandrande pälsmössa lagom till vintern. ;) Tog en bild nu på den nyborstade gossen, fluffboll…
Medis på akvariefisk.

Superfluffig han har blivit:)
Syrrorna hälsar att det är perfekt att han ser till att linjen avlas på så slipper de skaffa bebisar!
Åh vilket härligt Fluff! :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Idag är det alltså dags. Jag har varit inne hos hamstrarna och lyssnat efter bebispip, men inget ännu. Spännande! =)
Medis på akvariefisk.
Spännande, spännande….. :)
//Anna :)
spännande :)

Mm, väldigt spännande!
Jag gissar på att hon föder inatt, eftersom hon fortfarande är pigg på att vara social.
Nyss när jag städade lite toaletter så kom hon ut ur boet och tiggde godbitar, lika rund som innan, hon ser sprickfärdig ut. När hon fått sina godbitar så var det lika fort in i boet igen, men hon verkade väldigt pigg och rörlig, helst ville hon att jag skulle lyfta upp henne och släppa ut henne i en rasthage. ;)
Medis på akvariefisk.

Bebispip!
Medis på akvariefisk.
Grattis! 
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jippie!! :) Grattis!! :D
Grattis 

Grattis vad kul! :D
// Nathalie
Grattis! :D

Grattis!
Va roligt :)
Grattis men bara och att vänta på bilerna :D

Nu tjuvkikade jag lite i boet och jag kunde räkna till 6 små knyten. Vet inte om jag såg alla, men det är för mig ett alldeles perfekt antal. =)
Medis på akvariefisk.

Just det, jag kan ju uppdatera med att nyblivne pappan Sambo vann Pet-klassen på utställningen idag i Landskrona. =)
Medis på akvariefisk.

Grattis både till bebisar och vinsten i Pet-class!
#27 Grattis till vinnsten!
grattis! 

Nu börjar snart Sambo bli snorkig, idag i Mariestad vann han standardklassen…
Medis på akvariefisk.

#31 Nääää?
Fasen vad jag hade velat ställa hans systrar!!

#32 Han tog cert med för övrigt. ;)
Medis på akvariefisk.

#33 Då kan ju han och syrran skryta tillsammans då:)

Tack för grattisarna, det glömde jag ju skriva. :) Igår kikade jag lite på bebisarna igen, det ser verkligen ut att bli 6 stycken. Jag tyckte mig se att 5 var vilttecknade, 1 var ljus. Den ljusa var lite mindre än de andra, hoppas den växer på sig. Längtar tills man ser färgerna på riktigt!
Medis på akvariefisk.
Stort grattis till både vinsterna och bebbarna :D
// Sofia
Stort grattis!
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!

#36-38 Tack! =)
Den ljusa bebisen har röda ögon, undrar vad det ska bli av den. =)
Medis på akvariefisk.

Igår när jag kikade så såg jag att jag har minst 3 olika färger i boet. 2 är lite ljusare, 3 mörkare, och så den där jätteljusa då. Kan vara 3 stycken umb kanske. =)
Medis på akvariefisk.

Kanske 2 homozygota sg, 3 hetrozygota sg (umb) och 1 rödögd sg? :)
Och grattis till Sambo som gjorde bra ifrån sig på utställningen! :D
// Nathalie

Nu har jag kikat på dem igen och den ljusa är i alla fall inte albino, jag ser tydliga ljusa prickar på höfterna. Så kanske cinnamon eller som #41 säger rödögd silvergrå, jag tycker den ser ljust kolafärgad ut i nyansen i alla fall. Det är en tydlig hona, och det känns väldigt troligt att hon får stanna här, vill gärna ha rödögt och det jag vill gärna spara en hona från den här kullen.
Sedan märkte jag att jag missat att en av de mörka (den mörkaste) inte har kindteckningar. Kanske en silversobel?
I övrigt vågar jag inte riktigt spekulera, det är liiite olika nyanser, men inte såpass att jag kan säga säkert att det är helt olika färger.
Hur gör man för att inte behålla hela kullen själv? Jag är kääär i allihopa!
Medis på akvariefisk.

#42 Ang att inte behålla alla är inte jag rätt att fråga iaf för i min förra kull så behöll jag alla själv.
Men dom var ju baaaaara fyra.
Thihi! 
// Nathalie

Jo, jag vet att jag spekulerar mycket, men det är himla kul att gissa färg på bebisarna, och se om man får rätt. ;) Här kommer gårdagens gissning, jag var lite tveksam på en av hanarna, så det kan vara en hona till kanske. Silvergrå brunörad umb hona Cinnamon hona Silversobel hane Normalfärgad umb hane Silvergrå umb hane Silvergrå umb hane Fortfarande mycket osäkra gissningar, de är så mörka än så länge att det är svårt att se.
Medis på akvariefisk.

Nu har de fått namn! Är fortfarande osäker på färgerna, får se lite efter hand.
*Honor:
Rapunzel *- Silvergrå Brunörad umb
*Eeva –* Cinnamon (?)
Hanar:
Toothless – Silversobel
Wall-e – Silvergrå umb
McQueen – Silvergrå umb
Buzz – Silvergrå (Är inte 100% säker på könet)
Vad gäller lilla Eeva, så är det enda jag vet säkert att hon har genen för rödögt/cinnamon (pp), hon är åt kolahållet i nyansen, så jag tror inte hon är rödögd silvergrå (ppSgsg). Kanske att det är i kombination med rost, alltså (ppSgsgbb), heter den färgkombinationen något?
Eller så är hon någon crémevariant, jag tycker jag sett kindteckningar innan, men jag kunde inte se några tydliga idag. (Men jag vet att hon har ljusa märken vid doftkörtlarna, har crémebebisar det?)
Medis på akvariefisk.

Inte riktigt dags att börja fota ännu, i brist på bilder att redigera så har jag suttit och lekt lite med kullens egna sida.
Det blir nog knappast alla kullar som får en sida med historia och länkar bakom namnen, men den första kullen kan väl få vara lite speciell. ;)
Och japp, jag ser för mycket på barnfilm, jag skyller helt på min treårige son. ;)
http://guldhamstern.wordpress.com/kullar/planerade-kullar/kull-1-barnfilm/
Medis på akvariefisk.

Idag har de öppnat ögonen, vilket jag firar med att bjuda på lite film. ;)
Fiona struntar i att de öppnat ögonen, hon tycker fortfarande att de hör hemma i boet…
Medis på akvariefisk.
Naaaw.. Vad sött 
Gud vad söööööööööööta!!!

Men mamma då….dags att börja utforska världen ju.
Sambuca är en äcklig maträtt på arabiska haha det lät roligt det är som Fijona x lassange HAHAHAH

Idag har jag fotat. Alla kom med på bild utom Buzz, den silvergrå hanen utan umb, han blev suddig…
Här är flickan jag nog behåller, Eeva, jag vet att hon är silvergrå och rödögd, men är hon brunörad med? Ni som kan?
Medis på akvariefisk.

Din Eeva ser exakt ut som en b.ö silvergrå, men de har ju inte röda ögon så då blir det väl bara r.ö silvergrå iallafall. Tycker bara hon ser för brun ut.

Är det vita halvmånar under kindteckningarna så är de inte umb.
Är det inte vita halvmånar så är det umb.
Kan ju vara en rödögd bö silvergrå? Eller? Jag menar, rost kan ju vara rödögd så då borde det ju kunna vara en rödögd brunörad silvergrå. Svårt att se om Rapunzel är umb, men på en homozygot silvergrå så bör halvmånen vara kritvit om det inte är umb. Supersöta är dom! Silvergrå är verkligen vackert!
// Sofia

Men finns det r.ö b.ö silvergrå överhuvud taget? För hon ser ju b.ö silvergrå ut, men jag trodde inte de kunde vara rödögda överhuvudtaget.
Nämen gud så söta :D
Man blir ju nästan sugen på en liten tös ;)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!

Jättetack för kommentarerna! Jag tycker Rapunzels halvlångt ser gråaktiga ut, men jag har inte reflekterat över det innan eftersom hon är så ljus i övrigt. Det borde väl kunna vara både rö och bö ihop med silver, det kan väl vara det ihop med andra färger? Hade hon varit bara sg rö så borde hon väl ha svart tippning? Tippningen ser ju brunaktig ut. Jag har fortfarande inte bestämt mig säkert för vilken flicka jag ska behålla, de är så ljuvliga och speciella båda två!
Medis på akvariefisk.
Ja jag ser inte varför hon inte skulle kunna vara rödögd brunörad silvergrå. Så det tror jag att hon är :) inte ofta man ser dem iaf!
// Sofia

#66 Nej, jag kan inte minnas att jag sett det på bild i alla fall. Ska bli spännande att följa hur hennes utseende utvecklas! =)
Medis på akvariefisk.

Måste faktiskt hålla med er i era spekulationer ang Eeva! :) Tycker också hon ser ut att vara rö bö silvergrå! :) Inte för att jag har sett så jätte många (inga vad jag vet) men men. ;P
Dom påstår ju att man kan se skillnad på cinnamon och rö rost genom att den rö rosten får som kajal på ögonlocken medans cinnamon inte får det. Undra om det eventuellt kan vara samma på rö bö silvergrå också då?! Dvs att dom också ska ha kajal.
För att veta 100% säkert måste hon ju testparas med en rost. Men jag tror som ni andra att hon är rö bö sg! ;)
// Nathalie