Tips på bra burmaterial?
Jag brukar använda spånpellets; det är damfritt, sticks inte men väldigt dyrt. Jag brukar köpa en påse på ca 26 liter för 139kr (om jag minns rätt, kanske dyrare).
Jag såg nyss i ett reklamblad från en djurbutik om damfritt spån som kostar 29kr för 60 liter. Låter betydligt bättre prismässigt men jag undrar vad ni tycker är bra burmaterial?
Det här är av märket Dogman och heter "Woodies". Påstås vara dammfritt, men är det det? Har ni använt det och tycker ni att det funkar bra? Brukar ni använda annat burmaterial som ni rekommenderar hellre? Säg gärna vilket märke också. Eller kör ni en kombo - som att blanda spånpellets med spån? Det är viktigt att det inte dammar, både för min guldhamster skull men också min egen då jag har astma.

Jag använder vanligt spån till alla utom LH-pojkarna, där använder jag STL-strö.
Köper en en bal spån för 60kr, stl-strö kostar 49kr för 10kg.
#1 Ja, bör kanske nämna att min är korthårig, men jag planerar att nån gång i framtiden skaffa en långhårig så det är ju bra att veta vad du använder till dina LH. 
Så även vanligt spån dammar inte så mycket? Tänkte just på risken att det irriterar min hamsters slemhinnor, ögon och andningsvägar. Och sen förståss mina andningsvägar när jag är astmatiker. 
Ursäkta dum fråga men vad är STL-strö?

#2 Är man allergiker så kanske man ska hoppa över spån. Jag tycker inte att det dammar särskilt och i och med att jag har både hamster och chinchillaburar så går det åt väldigt mycket strö här hemma. Så jag måste ha någonting ekonomiskt.
Stl-strö är strimlad kartong i stort sett. Väldigt bra för LH-hamstrar. Funkar även utmärkt för gerbiler att gräva i.
#2 Jag är allergiker, men inte allergisk mot trä så spån torde vara ok. Det är mest dammigt och därför kan det irritera mig som astmatiker. Det där med stl-strö lät intressant. Jag har inte sett det på Djurmagazinet som finns i stan. Kanske för att jag inte har tittat så noga. 
Dessutom har jag inte besökt Arken Zoo ännu som också finns i stan (skämmes mig) men det har legat lite off för mig. Får väl ta en titt där också då nån dag.
Vet du om STL finns på Granngården eller i andra butiker?

En del Granngården butiker har det. Beror lite på var man bor. Annars finns det på affärer som säljer saker till häst.
Dammfritt asp/alm spån (flis) går riktigt bra att använda åt en korthårig hamster. Det använder jag till mina korthår…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#5 Tack, då ska jag kolla det den dagen min syster tar med mig dit. Hon har lovat att ta mig med nästa gång hon tar bilen dit, men det har hon också lovat i ett halvår. Mjeeeh…
#6 Damfritt asp/alm, noterat! Är det billigt då?
Min hamster är en riktig grävtok! Just därför vore det så bra med ett billigare material så jag kan ge henne tjockt lager spån i botten som hon kan gräva ner sig i.
Jag har bestämt mig för att testköpa det där spånet i annonsbladet imorrn. Ska ändå på ett studiebesök på andra sidan stan, då kan jag passa på att ta en sväng förbi djurmagazinet på tillbakavägen hem. Ska också ta en titt på vad de andra spånen kan tänkas kosta i butiken.
Jag använder stallströ / "vanligt" sågspån. Damfritt och luktar inte alls mycket. Funkar bra att gräva i.
MVH Wilma