Hjälp! Jag måste kunna!
Hjälp! Jag har köpt en ny hamster som är väldigt sprallig men också väldigt pigg. Jag har ett problem med han: Man måste ju lära hamstrarna att lyftas/hållas men när jag försöker bära upp honom så springer han bara sin väg och gömmer sig… Min kompis har försökt och då gick det bättre, han var väldigt trött den dagen så han vaar väldigt lugn då. Men alltså, jag är lugn och försiktig när jag försöker bära honom. Jag är (typiskt mig) fortfarande lite rädd, för han nafsar efter mina fingrar om jag klappar han på ryggen och vänder sig om om man vill klappa han. Så, hur ska jag kunna lära honom att bli lyft och så… Ja, jag vill verkligen inte bli biten… :) tacksam för svar! :-)
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
Är det en guldhamster eller dvärghamster?
Jag råder dig till att inte plocka upp honom förrän han litar på dig och din hand. Ha handen nere i buren mycket, låt honom nosa på dig, försök ge honom något godis och prassla i spånet så han lär sig att låta handen vara där inne och att den inte gör något farligt.
Ha tålamod, jag har precis fått min guldishona att lita på mig (fick hem henne för några veckor sedan), nu tycker hon att det är spännande att få komma upp. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack, ska försöka… Det är en guldhamster, han sover just nu men kanske testar imorgon om jag får tid.. men det får jag säkert! Tack en än gång för svaren! :)
//Fanny 
Jag råkade ut för ungefär samma sak och fick ett bra tips i djuraffären:
Om du väl har tagit ner handen och krafsar lite i spånet (eller vad du nu har som bottenmaterial) så kan det ju vara så att hamstern springer undan och du som "ägare" tröttnar på att hamstern bara springer iväg så du stänger buren och går därifrån.
Men detta är tydligen ganska stressande för hamstern eftersom det för den bara är något som kommer ner i buren, "jagar den" lite och sedan försvinner.
Så när du väl tagit ner handen i buren ska du vara bestämd och verkligen försöka med alla knep du kan för att få upp den i handen.
Om du får upp henne/ honom förstår ofta hamstern att du vill något, d.v.s att det har en mening. Nästa gång du tar ner hamden får hamstern ofta "känslan" av att den ska få komma upp.
Det kanske låter lite hemskt men när min lilla guldis var ny här så spärrade jag in henne i ett hörn med båda händerna de första gångerna, på så sätt kunde hon inte smita och göma sig igen.
När du väl fått upp hamstern kan det vara en bra idé att lägga den med magen mot bröstet så den hör dina hjärtslag, det lugnar den.
Funkade för mig, hoppas det funkar för dej, men som sagt är det ju väldigt individuellt från hamster till hamster hur man ska bära sig åt för att den ska bli social och kontaktsökande.
LYCKA TILL ;)
//Sagaaa
Man ska absolut INTE tvinga upp hamstern. Den springer undan av en anledning. Den känner sig inte trygg. Att tvinga in hamstern i ett hörn är verkligen inte en bra lösning!
Det bästa du kan göra är att locka med godis. Så den lär sig att handen är något bra.
Vänta tills hamstern känner sig trygg och kommer upp i handen själv.
Dvs, tvinga inte och jaga inte hamstern!!
// Sofia
Om han inte vill bli "klappad" på ryggen så klappar du honom inte.
De flesta hamstrar vill inte bli kelade med på det sättet, de är mer så att de vill springa på en. Men inte ihålld eller "nertryckt" av en hand.
Låt hamstern komma till dig, och försök att sitta vid buren och bara prata/pyssla lite i buren utan att ta upp den.
Vänjer den sig vid att du har handen i buren och inget "farligt" händer så blir den tillslut nyfiken och tar kontakt själv :)
Tålamod och lugn inger trygghet :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Någonting att tänka på är att hamstrar är bytesdjur i naturen. Allting som kommer uppifrån blir automatiskt ett hot.
En hand och en lukt den inte känner till, som dessutom kommer ovanifrån och tar en på ryggen kan för hamsterns del lika gärna vara en rovfågel som ska ta den och äta upp den.
Dessutom ser hamstern dåligt så den behöver lära känna din doft först.
Så kom alltid framifrån på en hamster, låt den i lugn och ro lära känna din röst och din doft först innan du försöker ta upp den. Och då ska du låta hamstern komma upp i din hand frivilligt av ren nyfikenhet. Den ska vilja lära känna dig.
Tack så hemskt mycket för alla svar! ÄNTLIGEN kan jag bli lite bättre på det här! :D
-Inte tvinga in i hörnen… Andvänd godis som lockbete!
-Kom alltid framifrån me handen….
-Inte klappa… då
-mm.! SOM SAGT, TACK SÅ HEMSKT MYCKET! :D
//Fanny