Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 749 ggr
mjuhm
0

Avelsfråfor

Som några kanske vet har jag just startat upp min uppfödning & har nu 2 frågor. Vet egentligen det mesta om uppfödning & avel, men måste bara få fråga:

1. Det finns EN levande hamster från mitt släktträd som jag började på år 2009. Det är Paris (min gamla hamster som nyss dog) son Totte. Han är 2 år & 4 månader gammal & bor hos min kompis. Jag vet att man helst inte ska använda så gamla hamstrar i avel då man riskerar att hamstern får hjärtattack. Men jag skulle verkligen vilja fortsätta på den generationen. Tror ni det skulle gå?

2. Det finns dom som låter hanen gå kvar efter första kullen så att honan får en andra kull samtidigt (har läst att några uppfödningar gör så, här inne på iFokus när det gäller dvärgar). Då hade jag tänkt att efter den här kullen som Liebe har nu, att hon kunde paras igen? (Tänkte då mest med hanen över, eller så skaffar jag in en rysk vintervit till han så det blir renartiga).

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
0

Jag kan svara på första frågan iallafall. Jag skulle personligen aldrig använda en så gammal hamster i avel.

Risken är också väldigt stor att han inte kan producera bebisar ändå vid den åldern.

mjuhm
0

Fick svar på dvärghamster iFokus att om hanen är i bra kondition & hull ska det kanske gå.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
0

Kanske….?

Wand
0

Tror nog som Ulrika att det är ganska osäkert att ta en sådan gammal hamster i avel. Det kan ju gå snett, och det är väl inte värt att riskera hans hälsa/liv för en parning? Och de flesta är väl nästan helt infertila vid sådan hög ålder.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?