Stor skillnad mellan campbells och vintervita?
Har ju i ett par månader varit väldigt sugen på dvärghamster, för några veckor sedan bestämde jag mig för att köpa två stycken.
När jag på ordentligt så kände jag mig mer sugen på campbells. Men Roslagens som jag haft kontakt med, hennes campbells ungar hade haft socker i urinet. Har kontaktat flera men ingen har svarat på många dagar.
Funderar då istället på att skaffa två vintervita av Roslagens.
Är det jätte stor skillnad mellan vintervita? Har läst att campbells är lite mer sociala av sig och har lite mer trubbig nos än vintervita. Det är också större chans att vintervita börjar bråka än campbells. Färger och sånt vet jag att det finns mycket mer bland campbells.
Om det ändå inte är så stor skillnad mellan dem förutom utseendet, så köper jag nog två vintervita.
Vad tycker ni? Är detta mest inviduellt?
Mvh Alicia.

Vad gäller huvudets form skiljer det sig en aning, men det är såpass små skillnader att det inte är något jag skulle lägga någon värdering i i valet av art.
Det sägs att campbells har lättare att gå i grupp än vintervita. Vintervita går hellre i par än grupp. Om campbells även går bättre i par än vintervita kan jag inte svara på då jag bara har erfarenhet av vintervita. Men det borde Helena på Roslagens kunna ge dig ett hyfsat svar på med tanke på att hon har erfarenhet av par- och grupphållning av båda. Men det beror mycket på vad man väljer för linjer också.
För övrigt verkar det som att de båda arterna är väldigt lika varandra.
Hur sociala de är beror också på injer och hur mycket de är hanterade. Jag har bara vintervita och de är otroligt kontaktsökande, vissa mer än andra men jag har ingen som fortsätter sova om den hör att jag finns i närheten utan då springer den fram och kikar och vill gärna komma upp.
Mvh Ellenfyrkant
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, tack för jätte bra svar!
Då kanske jag tar och köper mig ett par vintervita istället :)
Mvh Alicia.

Campbells har ju genom åren varit väldigt kända för att bitas och inte vara speciellt tama och snälla av sig men vad jag har förstått så har det blivit lite ändring där nu när folk faktiskt börjat avla på bra temperament. :)
Vintervita har väl alltid varit kända för att vara tama, snälla och alldeles alldeles underbara! ;P Jag är inte alls partisk. ;P Haha!
Nej men vad jag har förstått så har campbellsarna kommit ikapp vintervita i temperamentet så det är väl nästan hugget som stucket skulle ja tro!
Mitt tips till dig är att fråga Lotta Ling och Helena Gunvik på utställningen den 30:de, om nu båda är där men det borde dom väl vara. ;) Dom har kött på benen att svara på dina funderingar kring de båda raserna och båda har troligtvis ungar med sig till salu då. :)
// Nathalie
#3 Jo att de bits har jag också fått höra. Men har läst igenom allt på Roslagens sida och hon avlar ju bara fram "snälla" hamstrar, hehe. Nä men hon avlar ju inte på hamstrar som bits och inte går bra i sällskap.
Lotta ska tyvärr inte komma till Kallhäll utställningen den 30 oktober. Men Helena ska, jag ska hämta hem mina två dvärghamstrar då. Så jag måste bestämma mig innan.
Men hon hade campbells som snart är till salu som tur var också, de är bara inte socker i urinet testade än.
Reservplanen tror jag blir vintervita då hon också har sånna till salu också :)
Mvh Alicia.

Vilket uppfödarnamn går lotta under?
Mvh Ellenfyrkant

#4 Det bästa är ju att du träffar båda sorterna och ser vad som passar dig bäst.
#5 Geishas.
#6 Jo det är vad jag vill, men det finns ingen i närheten av mig som har både campbells och vintervita. Jag fick hålla i en vintervit på SM och blev så förälskad i den. En campbell har jag aldrig hållit i, men kan nog vara kul att testa på något nytt :)
Mvh Alicia.

Om du ska träffa Helena på utställningen kanske hon kan ta med ett par vintervita och ett par campbells så får du bestämma dig på plats?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tror det är lite mer inviduellt, att de är rätt lika varandra.
Jag vill ha ett djur som passar bra i par och enligt Helena så är det 10 % mer chans att campbells fungerar i par än vintervita.
Det är campbells jag har mejlat med henne om, så det blir nog det :)
Mvh Alicia.

Lycka till!
Intressant det vore med en uträkning på de där 10 %
Mvh Ellenfyrkant
#10 Ja eller har för mig att hon skrivit det någonstans :)
Hon har även skrivit att hon tycker att hennes campbells är mysigare än hennes vintervita, vintervita mognar också senare. Så känner mig mer sugen på två campbells från henne :)
Mvh Alicia.
Nathalie som jag köpte Ella av har två vintervita från Curlys uppfödning till salu. Det som är lite bra med det är att de är lite äldre, de är 1 år. Det kanske är bäst att starta med två vintervita som är lite äldre, och inte två bebisar. Då vet jag ju om djuret är något för mig eller inte. Också så har de ju levt tsm i ett år och då borde de ju klara av att leva så resten ut av sitt liv.
Känner mig rätt intresserad av det, men ska tänka lite mer på det.
Mvh Alicia.
Vad kul, har du nån skillnad med färgen eller har du nån speciell färg du vill ha? :) *bara nyfiken* hehe. Är det två honor?
#13 De båda har färgen sapphire. Sapphire var en färg som jag ville ha, och sapphire pearl. Men bara sapphire blir nog bra ändå, de blir ju lite vitare på vinter också :)
En gammal bildtråd på dem: http://hamster.ifokus.se/discussions/4d71303db9cb462233047108-curlys-tjorven-och-stina
Tjejer är de :)
Ska troligen hämta dem imorn när vi vart hos veterinären emd katten :)
Mvh Alicia.
#15 Jo det var också lite därför jag fastnade för dem :)
Mvh Alicia.
#14 Neej vad fina de är! :) Superfina teckningar ju, du får göra en bildtråd sen ;)