Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 7296 ggr
guanabana
0

Potatis med skal?

En liten snabb fråga, om någon kan svara på den:

Kokt potatis går väl bra att ge till guldhamstrar, men går det bra att ge potatisen med skalet kvar? Det sitter ju väldigt mycket vitaminer just under skalet, vore ju bra om hamstern kunde få i sig de också. Glad

Känns inte som det vore nått problem, men jag tänkte att det är ju alltid bra att kolla först när man är osäker.

Roxie
0

Ja potatis med skal går bra :) Sålänge den är kokt :)

// Sofia

WilmaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst går det bra med skal på potatisen men om du vill att hamstern ska få i sig det andra(vilket den säkert ändå får), så är det väl bara att skala potatisen?;)

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jadet är ju bättre med skal, de mesta vitaminerna sitter faktiskt i skalet Glad.

Mvh Alicia.

mjuhm
1

Istället för att göra en onödig tråd så frågar jag här. Ungefär en halv potatis går åt till mina pälsbollar när jag väl ger dem potatis. Men hur länge ska man koka en halv potatis?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mocchino
0

#4 När jag kokar potatis till familjen så brukar jag aldrig ta tid utan jag känner med en gaffel. När gaffeln går igenom utan motstånd så är potatisen klar. :)

Fast tror inte hamstrarna har nått emot om den är lite överkokt. Tror inte dom kommer att klaga iaf! ;P Thihi!

// Nathalie

Candela
0

Varför får man inte ge rå potatis?

guanabana
0

Tack för alla svaren, det låter bra, då ska hon få potatis med skalet på. Flört

#4 Precis som mocchino säger, känn bara efter med gaffeln när potatisen är mjuk. Jag kokar också ibland halva potatisar om de är väldigt stora.

Jag brukar passa på att ge potatis som blivit kvar i grytan när jag har kokat till mig själv och min sambo och vi inte har orkat äta allt.

#6 Jag vet inte exakt varför, men jag antar av samma anledning som för människa. Har du försökt tugga på en rå potatis? Tungan ute Haha, nä jag vet faktiskt inte riktigt varför det är så. Om nån annan vet varför man inte ska ge rå potatis så får ni säga till.

Candela
0

När jag var liten och mamma skalade potatis brukade vi få råa potatisbitar i väntan på att maten skulle bli klar. Vi tyckte det var gott Tungan ute

AnnaCDSG
1

#8 Samma här! En rå potatisbit med lite salt på. Flört

UlrikaD
0

Det är såpass mycket stärkelse i rå potatis att det kan man få rejält ont i magen av. Både människa som liten hamster.

guanabana
0

#10 Aha, bra, nu vet jag anledningen. Jag har inte gett rå potatis tidigare för jag vet ju att de inte ska ha det, men det är alltid kul att veta varför. Glad