Frågor
Hej! Har två frågor som jag säkert fått svar på förut, men som vanligt inte fattade. Eller jag har åtminstone fått svar på ena, men fattade inte om det var ok.
Min första fråga är att ifall man har två dvärghamster honor som bor tillsammans & båda är dräktiga & väntar bebisar samtidigt. Kan man låta dem bo tillsammans medans båda har ungar? Eller kan ena honan bita ihjäl den andras ungar? Jag vet att man kan göra så att ena honan har ungar, & den andra då kommer hjälpa till. Men hur är det om båda har ungar samtidigt? Anledningen till att jag frågar detta är för att jag snart kommer få hem två Sapphire honor, syskon. Jag har inte hjärta att sära på dem senare när jag kommer använda dom lite i avel, för dom har suttit ihop sen födseln (dock är dom bara två månader).
Min andra fråga är; Liebe har ju en kull ungar nu. Men hur länge bör jag egentligen vänta innan hon kan få en nästa kull? Hon är just nu (den 17 oktober) 7 månader gammal, & är hon "redo" efter bara en månad? Varför jag frågar detta är för att jag kommer få hem en campbell hane som är ungefär 8-12 veckor (om det ens blir).
Sen en liten bonusfråga; Kan man låta henne paras när hon är 9-10 månader om det är hennes andra kull? Eller är det typ extremt förbjudet? Här är det samma anledning som fråga två.
Okej, det jag skrev nu var otroligt rörigt & jag förstår er om ni inte förstår, men då är det bara att fråga.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
ingen?
putt

Ang syskonen ihop som får ungar ihop vet jag faktiskt inte. Känner spontant att det borde kanske fungera. Vet att det fungerar bland möss men dom är ju också lite mera flockdjur än vad dagens dvärgar är.
Det som blir svårt är ju däremot att veta vilka ungar som hör till vilken mamma, men det kanske inte gör så mycket? ;)
Jag har mina dvärgar sittandes ihop hona+hane hela tiden och då får dom ju oftast två kullar tätt inpå för att sedan ta paus. Vissa av mina har tom tagit en liten paus mellan första och andra kullen. Så det är ju olika men dom verkar vara rätt duktiga på att reglera själva när dom vill ha kullarna. Var ett par jag fick sära på efter att dom fick tredje kullen i rad på kort tid annars så har dom tagit paus emellan.
Så visst kan du väl ta kull på henne om en månad men personligen skulle jag nog kanske vänta två månader åtminstonde så att hon verkligen får återhämta sig. Ja 9-10mån är helt okej i mina ögon. :) Bättre att vänta tills dess än att ta en på en gång igen tror jag.
Hoppas jag svarat på dina frågor nu sitter och är helt seg i huvudet efter dålig natts sömn. ;)
Får hoppas du får lite fler svar också. :)
// Nathalie
#3 Tack så mycket!
Men har du din hane & hona ihop jämt? Alltså att hanen fortfarande sitter ihop med honan när honan har en kull redan? Blir det inte så att hanen biter ihjäl ungarna? (Har hänt min kompis som jag fick mina första dvärgisar ifrån).

#4 Ja dom sitter ihop hela tiden. Hanen hjälper till med ungarna. :) Som nu i en av mina kullar så ligger både mamma och pappa hos ungarna, när mamman går och äter så ligger hanen kvar. :)
Dom har lagt ungarna i en keramiksko som har botten så för att jag ska kunna se ungarna måste jag locka ut dom ur skon och honan kommer gärna ut och kollar men hanen får man nästan dra ut ur skon, han vill minsann inte lämna sina bebisar! ;)
Jag har faktiskt aldrig varit med om att hanen har bitit ihjäl ungarna. Utan hos mig har det varit honorna som varit de elaka. :P När dom tröttnat på ungarna, när dom blivit äldre, så har hon hoppat på dom men aldrig hanen! :)
// Nathalie