Luktar illa!
Som ni kanske minns fick jag en kull av ren olyckshändelse. De upptäcktes idag för en vecka sen så jag misstänker att hon fött någon gång mellan torsdag kväll och fredag på dagen. Ungarna är alltså 7-8 dagar.
Vi brukar alltid köra en städning i burarna fredagar men lät ju bli förra fredagen. Hon kissar i ett särskilt hörn och nu börjar det sprida sig en mindre angenäm doft i sonens rum där buren står. Är det absolut NO NO att städa buren innan ungarna är 2 veckor? Vill inte tänka på hur det kommer dofta om ytterligare en vecka. Hörnet där hon kissar är nu blött :S Kan jag åtminstone skopa upp spånet i hörnet o fylla på med lite nytt? Utan att röra det andra. Menar… Man är ju ändå i buren varje dag o byter vatten o mat. Kan väl inte göra så mycket då eller?
Hade jag vetat att vi skulle få barn hade jag ju städat buren någon dag tidigare än vanligt.
Hon la sina ungar i sitt lilla trähus. Det är 6 ungar o ser himla trångt ut. Hon har boat med massa papper dessutom så huset liksom svävar lite ovanför mark nu. Likadant där… Hade jag vetat hade jag tagit bort huset innan hon födde. Har tänkt att det är bäst att låta henne ha huset men är samtidigt rädd att någon unge ska tamla utanför eller klämma sig. Hur borde jag göra tycker ni? Mamma är kanske så uppmärksam att hon hämtar ungarna som ramlat ut även om det är på baksidan? Huset står så dumt, någon centimeter från ena bursidan.
När dem ändå är ungefär 1 vecka gamla så tycker jag det är okej att skopa ur kisshörn. Det stör nog inte mer än när man är där & byter vatten & mat.
Angående huset vet jag inte. Jag hade en hona förut som fick 8 bebisar. jag visste då inte om att man inte fick ha det. Fick sedan veta & tog då alltså bort det. Min hona som jag hade var en tjej som verkligen litade på mig, hon brydde sig inte. Skulle jag haft hus till Liebe nu, skulle hon nog inte bry sig om jag var där & tog bort det.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Då skopar jag upp kisset. Honan kommer oftast (om hon inte är för upptagen med bebisarna) och kryper upp i handen. Kanske kan sätta henne i rasthagen en snabbis o skopa upp. Tror hon tycker det är smutsigt själv också för hon har lagt dit lite hushållspapper. Men nu är det också blött o kisspapper luktar inte blomsteräng haha.
Hon är ju tyvärr inte så gammal så jag har svårt att avgöra om hon litar så pass mycket på oss att hon accepterar att man snor åt sig huset från henne. Hon är på tok för ung för att ha ungar egentligen :( Ska aldrig köpa hamster av den uppfödaren mer. Och jag ska kolla SJÄLV när jag köper nästa hamster istället för att lita på att uppfödaren kollat rätt kön.
#2 Hur gammal är hon?
3 månader :(
#4 Men då är hon inte för ung. Enligt lag ska dom minst vara 3 månader, men rekomendationen är 5 månader för att vara säker på att kroppen är färdigutvecklad.
Jaha ok. Jag har bara läst 4-5 månader o tänkte att en månad i hamsterliv nog är en evighet :P
Jag har iaf tagit bort det kissiga spånet i hörnet nu medan hon va i rasthagen o jag tror att det har gått bra. Passade på att kika in på bebbarna i boet också o det är full rulle på dom :D Jag hade plasthandskar på mig som jag gnodde in med lite paprika o lyfte lite snabbt på huset så sambon kunde ta två kort (rörde inte bebisarna så klart). Men jag beslöt mig för att låta huset vara. De verkar vara så pigga o starka att jag tror att de skulle pipa högljutt o ropa på mamma nu om någon skulle hamna utanför. Den ena mandarinbebben satt o tuggade lite försiktigt på en spånbit så nu vill de börja smaka på maten tror jag.
Jag bytte supersnabbt o mamman va tillbaka inom fem minuter o då gick hon direkt till matskålen så hon såg inte så stressad ut när hon väl kommit ner.