Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1346 ggr
GrönGul
0

Pappa och dotter avel

Hej! Jag undrar om det går att avla Dvärghamster pappa och sin dotter?

Har läst att det går att avla inom familj om man inte gör det flera gånger. Och hur gammal måste dottern vara då för att börja brunsta? Kan pappan bli intresserad?

mjuhm
0

Ja, det går att para dotter & far. Och hamstrar är inte så känsliga för inavel, det måste gå några generationer eller nånting. Har själv aldrig direkt parat nån med sin pappa. Men jag skulle iallafall aldrig göra det.

Honan eller dottern ska som alla andra dvärghamstrar vara enligt lag 3 månader, men hon är färdigutvecklad kring 5 månader. Alltså typ 5 månader när hon paras. Och pappan kan mycket väl vara intresserad.

Haha, jag är inte så bra på att förklara men hoppades du fattade nånting:$

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
0

Varför ska du göra så?

Det finns en del som linjeavlar men då är det för att få fram någonting särskilt speciellt i den linjen. Någonting som framavlats genom generationer.

Tycker inte man ska ge sig på linjeavel "bara för att" och absolut inte utan någon anledning.

Det finns tillräckligt med obesläktade hamstrar för att inte behöva linjeavla.

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inavel är inte något man borde syssla med om man inte är en seriös uppfödare som fött upp länge och verkligen vet vad den håller på med, inavel sysslar man ju med för att stärka något som exempel ett bra hårlag eller något. Om någon av hamstrarna bär på en sjukdom så är det extra stor chans att ungarna få den eftersom inavel även stärker de dåliga generna som sjukdomar. Därför måste man verkligen veta att hamstrarna är helt friska.

Hur vet du att dotterns mamma och pappa kanske inte redan var släkt från början? Om de är köpta från djuraffär som köpt från grossist finns det chans för det.

Även om det är första generationen så är det ännu mer riskfyllt än en vanlig parning mellan två dvärghamstrar som inte är släkt.

Om det är din första kull tycker jag att du definitivt ska skaffa två stycken dvärghamstrar som inte är släkt och para första gången. Inte inavel Glad.

Mvh Alicia.

GrönGul
0

Asså självklart vill jag ju inte avla dom för att jag tycker det är kul.

Jag har insett att deras päls är otroligt fin och personligheten är exakt vad jag önskar att en hamster har!

Jag hade ju självklart gjort en till kull med mamman men hon dog pga förkylning för några veckor sedan. Dessutom hade jag otur med att bara få en hona av 4 möjliga barn förra kullen :(

Så om jag skulle para hamstrarna med någon utanför, med någon som dom aldrig hade träffats så blir jag osäker om det eventuellt blir bråk eller egenskaper som jag helst inte vill ha!

UlrikaD
0

#4 Det där är absolut ingen anledning att linjeavla. Hur långt bak har du koll på stamtavlan?

Fin päls och personlighet får man hoppas att alla hamstrar man avlar på har.

GrönGul
0

Alla hamstrar? Men dåså, då får jag väl hitta en snäll hamster någonstans! Tack Ulrika och alla andra som gav råd!

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Ja det låter som en bra idé Glad. Vad är det för ras på dvärghamstrarna?

Här är tips på reggade uppfödare:

http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078

Mvh Alicia.

GrönGul
0

Vintervita dvärghamstrar hela bunten