Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5171 ggr
GrönGul
0

Hackar tänder när den sover

Som rubriken säger.

Trodde hackning med tänder betydde att den var rädd/arg.

Varför gör den det under sömnen då?

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur vet du att den gör det i sömnen? Har du sett den när den sover eller bara hört det från huset under dagstid?

GrönGul
0

Jag har den i handen när den snabbt börjar somna eller så sover den på mig.

Det sker oftast efter några minuter när den sluter ögonen då den börjar göra så.

mjuhm
0

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att hamstrar hackar tänder när dem blir arga eller rädda. Hamstrar fräser då.

Marsvin hackar då iallafall tänderna när dom blir rädda/arga eller inte vill att den andra kommer nära. Jag har två marsvinskillar som hackar tänderna mot varandra.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

GrönGul
0

Jaha….skumt….har för mig att jag läste det någonstans.

mjuhm
0

Dock vet jag inte varför den gör så när den sover. Det får nån mer kunnig svara på. Även om nån vill rätta mitt inlägg.

Amun-Ra
0

Hamstrar kan faktist hacka tänder! Till exempel om de känner lukten av en rival eller känner sig osäkra. När en hamster sover kan de både hacka tänder,prata(pipa) i sömnen,springa i sömnen eller så knycker det i benen. Detta kan de göra när de drömmer. Även hamstrar drömmer när de sover som oss människor. Även människor pratar i sömnen samt rycker i ansiktet,händer och ben när vi drömmer. Vi kan även gå i söm. Att gå i sömn när något som inte en hamster kan. Hur jag vet detta är för att jag inte använder hus! Jag fick skräcken av hus den gången min hamster dog inne i ett hus. Visserligen var detta ett plasthus men jag har inte viljat ha hus till mina hamstrar sedan dess. Dels vill jag kunna hålla ögonen på hamstrarna så att de andas och sover. Vill inte få några oönskade överaskningar som att de har dött inne i huset el liknande.

Om jag tex håller i Rölli för en stunds kel och sedan byter till en annan hane så är det inte ovanligt att den andra hamstern blir spänd och börjar hacka tänder när de känner lukten av en rival, i detta fall Rölli.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

mjuhm
0

#6 Då fick jag lära mig nåt nytt. Har aldrig hört att dem hackar tänder.

GrönGul
0

Jaha! Tack så hemskt mycket Amun-Ra! :)

goldenhamsters
0

#7 Jo om de känner lukten av en annan hamster är det väldigt vanligt att de hackar tänder, i alla fall mina hamstrar som är väldigt fientliga mot andra hamstrar, det låter så i alla fall.

Även dräktiga honor/honor som precis fött ungar kan hacka tänder om man rör vid dem. De brukar vilja vara helt ifred så det ska man ju låta dem vara då. Hacka tänder är inget gott tecken och då ska man låta dem vara Glad.

Mvh Alicia.

Amun-Ra
0

#7 När de hackar tänder så hörs det knappt. Väldigt sakta är ljudet när de hackar tänder. Däremot syns det bra på munnen när de hackar tänder.

#8 Ingen orsak, det var så lite så! Bara roligt att hjälpa till med frågor någon undrar över.Skrattande

mjuhm
0

#9 Men guldhamstrar är ju lixom "fientliga" av sig mot andra hamstrar iallafall? Eller?..

Jag som bara har haft dvärg i alla mina år som hamsterägare så har ingen hackat tänder, oaffset om jag haft hamstrarna mot varandra mellan gallren eller om jag först hållt i en & sen en annan.

kaizoR
0

#11 Ja de är ju liksom "rivaler" i det fria. Att hacka tänder betyder ungefär, 'ge dig iväg! eller 'lämna mig ifred!
Och precis som Amun-ra säger så förekommer det att de hackar tänder i sömnen. Från vad jag förstår är det ljudet som förekommer när hörntänderna slår emot varandra.

Amun-Ra
0

#11 Ja guldhamstrar är fientliga mot varandra och går bara ilag under brunst.

Dock kan jag slå vad om att en dvärg hackar tänder som en varning för sin sambo/samboende att den inte är på humör för tillfället och att den vill vara ifred. Men det är inte så änkelt att lägga märke till sådant om man inte spenderar typ flera timmar att glo inne i buren. Men bor hamstern esam och är den ända hamstern så är det inte ofta som den hackar tänder! Den kan dock visa åt matte som en varning att den är irriterad och inte på humor genom att hacka tänder så att matte vet att nu är hamstern inte på humör och bör lämnas ifred en stund för att lugna ner nerverna. Hamstrar som oss människor kan även de ha dåliga dagar.

mjuhm
0

Mina har alltid fräst åt mig då dem inte vill att jag tar upp dem.

Amun-Ra
0

#14 De kanske du tycker du fattar bättre vad de menar om de fräser åt dig…hehehe.Flört

mjuhm
0

#15 Ja, så kan det ju kanske vara.. Oskyldig

[Doario]
0

Hehe min hamster gör också det i sömnen!!!! blev rädd i början men förstod efter ett tag att han mådde bra!!!