Vad hade du gjort? Operation?
Har precis kommit hem från ett besök hos veterinären. Har varit där med min älskade lilla Beauty. Hon var parad och skulle egentligen fått ungar i fredags men inget kom. I lördags blödde hon lite och har nu gjort till och från sedan dess. Jag trodde först att hon bara höll på och få ut de döda fostrena och hon har förövrigt varit precis som hon vanligtvis är. Dvs jag har tagit ur henne ur buren och då har hon kutat runt som en tok. Hon har inte visat sig dålig på minsta lilla sätt. Hon har ätit och druckit som hon vanligtvis gör och allt sånt.
Jag har hela tiden inbillat mig att hon bara ska få ut nått och att hon bara blödigt för att hon precis håller på å får ut nått eller så. Just därför har jag inte åkt in med henne tidigare. Men idag kunde jag inte vänta längre så idag åkte vi iväg till Mälarkliniken och till Marianne Tornvall.
Marianne kände och klämde och sa att det kan vara nått av tre olika saker.
1. Döda foster som ligger kvar i livmodern
2. Livmodersinflammation
3. Cancer i livmodern
Hur som helst så vill hon operera! Vilket det än är så är det bästa att öppna upp och operera bort livmodern, för vad det än är så ska hon ju inte bli mamma flera gånger för nånting är ju fel.
Så på torsdag har vi tid till henne igen och hon ska operera men nu är frågan om pengarna. Operationen kommer att kosta 3-3500kr och det är pengar jag egentligen inte har som småbarnsförälder. Detta besöket gick på 680kr och då fick vi medicin med oss hem också som hon ska äta en gång om dagen i 10 dagar. Dom pengarna har jag inga problem med, då jag har lite på sparkontot i nödfall men tyvärr har jag inte 3000kr i nödfallspengar. :/
Sen så är det ingen garanti att hon kommer att överleva. Dom kanske öppnar upp henne och ser att hon är full med små tumörer och anser att hon bör avlivas på direkten och att det inte ens är värt att fortsätta. Eller så dör hon av narkosen. Eller så dör hon dagen efter operationen. Ja det finns helt enkelt inga säkherheter.
Men Marianne anser att på samma sätt som att man opererar en katt när den är sjuk så bör man operera en hamster! Hon ser inte skillnad på djurslaget utan tycker alla borde få en chans! Och där håller jag helt med henne!
Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat! Eller om hon kunde garantera att hon överlever!
Men Beauty har ju mycket som talar för att hon ska klara det. Hon är inte speciellt gammal. Hon är för övrigt i fin kondition.
Men är inflammationen värre än vad man tror så finns ju risken att hon inte ens överlever nedsövningen..
Det är hemskt att låta pengar avgöra ett liv men 3000kr är mycket pengar!
Vad hade du gjort?!
// Nathalie