Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1945 ggr
jokarl
0

Börja Avla

Hej Alla,

Jag tänkte börja avla lite hamster men har suttit ganska länge nu för att försöka välja vilka hamstrar jag ska avla på. Jag vill gärna kunna vara med och tävla på utställningar och så samt att ha möjlighet att ganska enkelt kunna sälja ungar om det behövs. Alltså en trevlig eftertraktad hamster som kan lyckas bra på utställningar. Är det då guldhamster jag ska gå på eller har ni några andra förslag?

Mvh Jokarl

jokarl
0

Jag glömde nämna att jag gärna vill ha ett mål med aveln. Alltså att köpa två lite dyrare hamstrar för att kunna få riktigt intressant avkomma. Kanske även dvärghamster kan vara intressant?

mjuhm
0

Det spelar nog ingen roll om du har dvärg eller guld angående utställning.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Roxie
0

Har du haft guldhamster tidigare?
Om inte, så tycker jag inte att du ska börja din avel med att köpa två hamstrar och para dessa. Kanske ska börja med att ha guldhamster som sällskap så du lär dig förstå djuret, hur det beter sig och fungerar.

Sen som du säger är det bra att ha ett mål. Vad vill du få ut av uppfödningen? Vilken inriktning ska du ha? Vilka hårlag/färger/teckningar?

När det gäller utställning så kan man ställa ut alla olika hamsterarter (guldhamster, rysk vintervit, campbell, kinesisk och roborovski). Om det går bra eller inte beror inte på vilken art det är, utan om djuret uppfyller standarden. Alla raser har en standard på hur de "ska" se ut.

// Sofia

jokarl
0

Tack Sofia, det gjorde mig lite klokare i alla fall. Jag har haft hamstrar innan men bara som sällskap, så nu tänkte jag prova sällskap + avel eftersom jag har ganska många burar och stor plats.

Så det finns ingen variant som är mer eftertraktad då, utan det är mer att man hittar en man själv gillar och sen avlar man för att försöka bibehålla så många dra som möjligt efter standarden?

Jag antar att det är lite lättare att sälja guldhamster jämfört med dvärghamster eller kan de vara ungefär lika vanliga som sällskapsdjur?

Tack för alla svar.

Jokarl

Roxie
0

Jag vet inte hur det ser ut på dvärghamsterfronten när det gäller vad som är mer eftertraktat, jag föder bara upp guldhamstrar.
Men när det gäller guldar så finns det ju otroligt många olika färgkombinationer, och där kan det variera lite vad som är eftertraktat.. Nu har det varit populärt med cremebaserade färger kan jag tycka, men det börjar nog gå över till viltfärgade nu. Detta är alltså vad jag tycker.

Sen om du funderar på avel, så är det en bra idé att läsa på om genetik. Finns ju en del kombinationer som inte är tillåtna, några som inte är att rekommendera osv.
Jag har lite info på min hemsida, men sen finns ju även Svenska Hamsterföreningen samt deras forum där man kan ställa frågor och läsa andra trådar. Skulle varmt rekommendera att kolla in på forumet, kostar inget att registrera sig där heller :)

Och som du skriver, att välja EN färgkategori, eller till och med bara en färg som man fastnar för. Som man känner att man vill vara med att utveckla och göra bättre :)

// Sofia

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag inte ens fått min första kull (på 10 år) ännu, men jag kan ju skriva ändå kanske, efter vad jag läst här och sett på blocket.

Dvärgarna verkar vara lite mer svårsålda, de finns i alla fall oftare som bortskänkes på blocket här i mina trakter. (västkusten).
De guldhamsterfärger som verkar vara en smula svårare att sälja tycker jag verkar vara normalfärgade (alltså de som inte är mörka, umb eller har någon vit teckning) och helsvarta, men det verkar variera mer mellan när på året folk köper hamster, än mellan vilka sorter. (Rätta mig om jag har fel) Dvs att det är rätt svårt att sälja alla färger före sommarsemestrarna och enklare med alla färger nu framåt hösten.
Guldhamstrar med känd stam verkar även mer lättsålda än de med okänd stam. (Men det kanske bara är här på forumet, det vet jag inte hur det ser ut "ute i verkligheten".)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Odette
0

#6 Har ungefär samma uppfattning som du.

Sen går det alltid lite upp och ner, går lite i perioder vad som är attraktivt och inte. En vanlig svart hamster kan bli lättare att sälja om den har något som lockar lite extra. Många barn och även de som avlar och liknande, kanske finner färgen halv trist men om den dessutom är rex eller satin kan det genast bli mer intressant.
Det beror lite på.

När jag valde choklad som inriktning var det mycket för att det inte finns så många som valt just den färgen, det är mer en färg som "ploppar upp" och som ingen valt att engagera sig speciellt mycekt i. Så jag fastnade för dem, känns som att det redan finns så många som valt creme- och viltbaserade färger så jag valde att försöka ta vara på choklad, svart och rost :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Ja just det, om du skulle välja dvärghamster av något slag så finns det en hel del att välja mellan även där. Eller gerbiler! Finns inte så många etablerade uppfödare som håller på med dessa, så utrymmet och möjligheterna där är nästintill oändliga om man är villig att ge det ett försök! Hos gerbiler och campbells finns exempelvis en massa olika härliga färger och teckningar som vore väldigt roliga att sätta sig in i genetiksmässigt. Så du har ju egentligen alla möjligheter i världen att försöka starta upp och bevara de lite mer ovanliga varianterna ^^

_

jokarl
0

Tack för riktigt bra svar alla! Folk som sysslar med djur måste vara världens trevligaste. Är det någon som har något intressant till salu och kan ha vägarna förbi södra Sverige så får ni gärna höra av er. Det verkar inte finnas helt många som avlar här nere.

Mvh J

Odette
0

Folk som sysslar med djur brukar väl vara bland de vidrigaste haha, men det beror väl på vilka man stöter på.. vissa kretsar är väl kanske värre än andra Oskyldig

_

Ellenfyrkant
0

Vad som är lättast att få sålt har inte jag koll på heller då jag till skillnad från de andra som svarat haft 2 kullar med dvärghamstrar. Men jag tycker inte att de har varit svåra so far. Vad som kan vara lättare med dvärg än guld är ju att de ofta kan bo i grupp efter kön tills de blir sålda, de tar därmed inte lika mycket plats.

Mvh Ellenfyrkant

mjuhm
0

Efter mina erfarenheter med dvärgar i 4-5 år så är inte dvärgar så svåra att få sålda. Och dom tar ju inte heller så mycket plats, precis som #11 säger.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Achatina
0

Roborowski borde vara lättsålda. Dels för de är så förbaskat j*vla söta. Men även för att de är rätt svåra att få tag i. Speciellt om man ska ha seriöst uppfödda.

Ellenfyrkant
0

#13 det svårA med ROborovski är att de inte alls är några gosehamstrar på samma säätt. Och kan av den anledningen bli svårare att få sålda. Nu är det ju dock som du säger att dey finns få uppfödare av arten och det kunde ju ge lite hjälp på traven så sytt säga.

Mvh Ellenfyrkant

Achatina
0

#14 Men just det beror väl antagligen på att de är ganska färska som husdjur. Inte så att man har avlat fram tusentals generationer direkt. Finns ju bara två färger hos dem vilket ju indikerar att de är mer vilda än tama (eftersom färgerna kommer med tamhet).

Charlie2006
0

#15 Finns mer än 2 färger på roborovski Flört, även 2 teckingar.

Men när jag födde upp roborovski så hanterade jag dom varje dag och då var dom helt tamma, men om man inte hanterade dom varje dag, så blev dom mindre hanterbara. Men kan väl säga att jag inte tycker dom är särskillt lätt sålda.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida