Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 954 ggr
Trollhassel
0

Morran är sjuk! Hjälp!

Min älskade lilla Morran lyckades på något konstigt vis ta sig ur buren i natt. Jag hittade henne först ingenstans men sen ropade jag på henne och då kom hon springandes över golvet. Hon hade legat och sovit i ett hörn i köket och det hörnet är väldigt dragigt. Hon har blivit förkyld och fått antibiotika av vetrinären.

Små dossprutor som jag ska ge henne i munnen…men hur??!!

Någon med erfarenhet? Hur farlig är förkylning på hamstrar? Dödligt? Jag är livrädd att hon ska dö :(

Mvh myra

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

UlrikaD
0

Det är inte svårt att ge antibiotika till hamstrar. Har du fått den vanligaste medicinen utskriven så smakar den banan. Då räcker det att räcka fram doseringssprutan till hamstern och trycka försiktigt på sprutan så slickar de i sig allt.

Är det en äckligare variant så kan du behöva linda in hamstern i en handduk och ge i munnen. Men de skriver inte ut den varianten så ofta längre.

En förkylning kan vara dödlig ifall den inte blir behandlad snabbt, men oftast går den över efter en antibiotika kur. Förutsatt att hamstern inte var gammal eller hade dåligt immunförsvar sedan innan.

Trollhassel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon är för övrigt pigg och frisk. Antibiotikan hon fått heter Baytril. Känner inte igen den från tidigare. :(

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

var tvungen att smaka en 100dels droppe bara för sakens skull…och den var fruktansvärt besk och äcklig. Det här kommer inte att gå bra! Alltså…varför skrev hon inte ut något lämpligare? Baytril används ju till stora djur!

Med Vänliga hälsningar

UlrikaD
0

Bactrim är det jag fått utskrivet som smakar banan. Du måste ju prova iallafall, antibiotikan är livsviktigt att hon får i sig för att bli bra.

Trollhassel
0

Ja, jag ska göra mitt bästa, självklart! Vill ju inget annat än att hon ska bli frisk igen, min lilla fina hamster!

Förlåt mig f*n! Jag är så bekymmrad just nu! Är så orolig för henne! Varför skulle hon rymma…och hur?!

Med Vänliga hälsningar

Roxie
0

Baytril har jag fått och mina har smaskat i sig det. Hoppas det går bra! Lycka till!

// Sofia

Trollhassel
0

Nu har hon fått första dosen och hon hatar mig nu. Det känns jättejobbigt, dethär. Vill bara att hon ska bli frisk igen!

Med Vänliga hälsningar

Be-Bopz
0

Baytril har jag bäst erfarenhet av, Bactrim tyvärr inte alls lika bra erfarenhet av….

Medicinen kan ju ge magproblem, så jag skulle ge ngt som är snällt för magen, har du tex aloe vera hemma så vore det bra att ge henne lite varje dag, annars har jag faktist gett fil som är bra för magen, funkar lika bra det om hon inte är känslig för mjölkprodukter vill säga.

Lycka till!

Trollhassel
0

Hon har fått fil och sin andra dos Baytril nu. Hon mår inte bra alls. Tror inte hon kommer att klara sig. Jag har även gett henne välling med aktiv bakteriekultur. Hon smakade på den, så lite har hon fått i sig i alla fall.

Gråter

Med Vänliga hälsningar