Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3628 ggr
mjuhm
3

Hur får jag dem lugna?

Hej där!

Nu måste jag få fråga lite här & jag vill ha alla möjliga tips & råd!
Jag har haft dvärghamstrar i snart 4 eller 5 år & det är väldigt många av mina hamstrar som har varit spralliga även fast jag hanterat dom väl.
Dock en av mina dvärgisar vid namn Ganto, somnade direkt om man strök honom över ryggen.

Nu har jag tre dvärgisar, Liebe, Dante & Paris. Dante är lugn och kelig, Liebe är lugn men samtidigt nyfiken & Paris har eld i baken hela tiden, trots sina 2 år & 8 månader.

Nu till frågan - Hur får man dom lugna? Sådär riktigt kelsjuka? Jag undrar mest för att snart kommer min kull och jag vill då hantera dem så bra som det går. Alltså att det är väldigt kelsjuka när dom blir äldre. Paris är hanterad av mig sedan födseln men hon har det aldrig gått att tämja (dock är hon väldigt snäll, inte aggressiv utan bara springig).

Ett tips jag fått höra är om dom får spinga av sig några timmar. För mig funkar inte det alls. Har även försökt klia dem och strykt dem. Dante kan stanna upp ett tag & njuta, även Liebe men tillslut blir dem intresserade av nåt annat. Och Paris är helt omöjlig. Nån som har några fler tips? Glad

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Stephanie
0

Det har nog mer med personlighet att göra. Avel på lugna individer ger lugnare ungar osv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

goldenhamsters
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bäst är att alltid vara lugn när man hanterar hamstrarna. Inga häftiga rörelser. Gör slow motion rörelser.

Ja det fungerar för mig :)

Mvh Alicia.

Carjos
1

#1 håller med, helt enkelt genom selektiv avel.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com