Så ligger det till, behöver nog hjälp.
Idag är Liebe exakt 6 månader gammal. I ungefär en månad har jag försökt se när hon brunstar & försökt para Dante & Liebe. Dante springer efter henne & är mycket intresserad. Och ibland piper hon åt honom men vissa dagar sitter hon bara där & springer i väg när han kommer. I en vecka har hon gått på medecin då vetrinären misstänkte bakterier i magen då hon inte ville gå upp i vikt. Medecinen har gjort henne lugnare/tamare & hon har fått fettig päls. Diabetes har hon förmodligen inte & ett tag trodde jag på mask men vetrinären sa att det var för ovanligt å blabla.
Har nu helt & hållet gett upp ifall inte Liebe blir bättre förns hon är max 8 månader. Fast jag kommer förmodligen inte para henne ändå ifall hon nu är sjuk.. Hon är väldigt liten i storleken. Hon är en av de finaste honorna jag haft, nämligen en black campbell & det är så synd att det är så här då jag tänkt använda henne i min campbellavel som inte kommer bli nånting nu.
Varför är det så här? Vad tror ni hon kan ha?
Många känner nog till henne då jag skrivit miljoner inlägg om hennes parning & sjukdom men jag måste verkligen få veta varför hon är så fruktansvärt liten, vägrar gå upp i vikt & ifall jag borde testa henne för nånting? Och varför har hon fått fettig päls och varför är hon inte alls intresserad av Dante?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jobbigt att ni fortfarande inte fått kläm på vad det är :-(
Jag tycker att du ska testa för diabetes, (om du nu inte redan gjort det?) även om det kanske inte verkar som att hon har det kan det vara så endå, eftersom hon är så liten i storleken. Fettig päls kan de få ifall det är något knas med kosten, överskott på något t.ex, har jag för mig iaf. Eller så är det kanske en biverkning på medicinen hon fått?
Att hon inte vill para sig med Dante tror jag är av naturliga skäl, hon kanske helt enkelt mår dåligt och då brukar kroppen säga nej, hon kanske rentav har ett uppehåll i brunsten eller så. Bara lite funderingar från min sida.
#1 Jag har slut pengar nu men så fort jag får mitt barnbidrag blir det vetrinären med henne. Nej, jag har inte testat henne för diabetes än men förmodligen så kommer jag ändå att göra det.. Vetrinären är lite konstig men dom är ganska kunniga iallafall, men jag kommer byta vetrinär då jag inte känner mig säker med henne. Mask kommer jag oxå testa henne för även om det är en liten risk att hon har det.
Ingen kommer nånsin fatta hur glad jag är nu!
Jag bytte vetrinär till en som ligger längre bort. Dom har öppet dygnet runt & jag ringde dit idag kring 10 på morronen. Jag och mamma åkte ner till vetrinären ungefär 13.00 med Liebe för en koll. Tog mask & diabetes test på henne & hon har inget av det. Anledningen att hon var smal var som den andra vetrinären sagt - bakterier i magen.
Hon kan paras! Och jag är så lycklig! Dom sa att det skulle gå att sätta ihop henne med hanen redan imorron. Jag ska ge henne fet mat. Fettiga pälsen var en biverkning från medecinen & hon sa att det inte alls var ovanligt efterssom den medecinen innehåller en hel del fetter. Bakterier i magen är inte ärftligt & hon är fortfarande ett bra "avelsmatrial". Visst, hon ser liten ut jämfört med hanen, men när jag väl jämförde dom sittandes i handen upptäckte jag att hon inte är så mycket mindre.
På bilden ser ni den fettiga pälsen. Jag ska ge henne medecinen en gång till imorron på morronen sen ska jag helt sluta 6 bara ge henne fet mat. (Inte bara fet mat förståss).
Nämen, vad skönt att det bara var det! Och nej, så liten ser hon ju inte ut att vara heller.
Lycka till med allt nu!
#4 Tack så mkt:)